|
کدخبر: 136431

تورم بی‌ سابقه در کشور + جزییات

تورم نقطه‌به‌نقطه در آبان ماه به رقم بی‌سابقه بیش از ۴۶ درصدی رسیده و تورم سالانه نیز نسبت به مهر ماه با رشد حدود دو پله‌ای ۲۹ درصد شده است. همچنین در این ماه نرخ کالاها و اقلام مصرفی نیز بیش از پنج درصد گران شده است.

اقتصاد تورم بی‌ سابقه در کشور + جزییات

داده‌های مرکز آمار ایران از وضعیت افزایش نرخ کالاها و خدمات مصرفی برای خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد که در آبان ماه امسال وضعیت دو شاخص تورم نقطه‌ای و سالانه بدتر شده و فقط کمی از شدت رشد تورم ماهانه کاسته شده است.

تورم نقطه‌به‌نقطه

تورم نقطه‌ای در آبان ماه نسبت به ماه قبل پنج پله رشد کرده است.

خانوارهای کشور برای خرید کالاها و خدمات مصرفی خود در آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶.۲ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

در بین کالاهای خوراکی تورم نقطه‌ای گروه سبزیجات با ۹۱.۸ درصد و در بین خدمات بخش حمل‌ونقل با تورم ۹۶.۵ درصد بیشترین مقدار را در آبان امسال ثبت کرده‌اند.

کمترین تورم نقطه‌ای نیز در بخش انرژی با رقم ۹.۷ درصد ثبت شده است.

تورم سالانه

تورم در ۱۲ ماهه منتهی به آبان امسال با دو پله صعود نسبت به مهر ماه به رقم ۲۹ درصد رسیده است.

بیشترین تورم سالانه در خدمات به بخش حمل‌ونقل با ۶۳.۷ درصد و در بخش کالاهای خوراکی با رقم ۳۹.۹ به گروه نوشیدنی‌ها شامل چای، قهوه نوشابه اختصاص یافته است.

تورم ماهانه

فقط تورم ماهانه در آبان ماه نسبت به مهر ماه کم شده است، در واقع خانوارهای ایرانی برای پرداخت هزینه‌های سبد مصرفی خود در آبان ماه نسبت به ماه قبل پنج درصد بیشتر پول پرداخته‌اند.

در برخی از گروه‌های کالاهای مصرفی میزان تورم ماهانه بی‌سابقه بوده، میزان افزایش قیمت گروه سبزیجات در آبان ماه ۳۶.۳ درصد برآورد شده، گوشت قرمز نیز بیش از ۱۹ درصد رشد نرخ داشته است.

در مهر ماه تورم ماهانه هفت درصد، تورم نقطه‌به‌نقطه ۴۱.۴ درصد و تورم سالانه ۲۷.۲ درصد گزارش شد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر