|
کدخبر: 135377

آخرین وضعیت قیمت طلا و سکه / واکسن مدرنا نرخ ها را شکست

در جریان معاملات روز گذشته هر سکه بهار آزادی با ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. اما آخرین نرخ طلا تا پیش از امروز چقدر بود؟

اقتصاد آخرین وضعیت قیمت طلا و سکه / واکسن مدرنا نرخ ها را شکست

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز دوشنبه ۲۶ آبان با ۹،۳۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان معامله شد.

چند روزی است که نرخ جهانی اونس طلا بدون آنکه توانسته باشد پس از ریزش تقریبا ۱۰۰ دلاری در ۹ نوامبر راه خود را به کانال ۱۹۰۰ دلاری باز کند، در کانال ۱۸۰۰ دلاری به نوسان خود ادامه می‌دهد.

روز گذشته نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به سطح ۱۸۹۲ دلار رسیده بود. درحال‌حاضر آنچه توانسته نرخ طلا را پایین نگه دارد، خبر تولید واکسن کرونا از سوی شرکت مدرنا است که نسبت به شرکت فایزر از سهولت نگهداری بیشتری برخوردار است. با توجه به اعلام خبر واکسن جدید می‌توان انتظار داشت که واکنش‌ها نسبت به اخبار درمانی تعدیل شده و بازارهای جهانی حالا خود را برای تطبیق با پیش‌بینی ۲۳۰۰ دلاری گلدمن ساکس برای سال ۲۰۲۱ آماده می‌کنند.

کاهش تقاضا در بازار

سکه در بازار‌های داخلی به‌طور عمومی تحت تاثیر طلای جهانی و نرخ دلار است. طلای جهانی در روز گذشته نوسان اندکی را تجربه کرد و تنها با ۷۱ صدم درصد افت روبه‌رو شد. دلار به‌عنوان عامل اثرگذار دیگر در این بازار نیز نوسان محدودی داشت و ۹۶ صدم درصد رشد کرد. بازار سکه مانند بازار ارز روز‌های آرامی را پشت سر می‌گذارد.

در جریان دادوستد‌های روز گذشته هر سکه بهار آزادی با ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. این به این معنی است که سکه بهار آزادی در این روز نسبت به روز یکشنبه ۷/ ۱ درصد افزایش نرخ داشته است. همچنان جو بازار ریزشی است. از همین رو تقاضا برای خرید هم کاهش یافته و در مقابل تعداد فروشندگان افزایش یافته که این موضوع بر افت نرخ طلا و سکه موثر بوده است.

نوسانات نرخ سکه در روز گذشته نشان داد که معامله‌گران این بازار به راحتی حاضر نیستند دارایی خود را زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی معامله کنند. در کنار این ؛ گفته می‌شود سکه در صورت افت به زیر مرز یاد شده، با مانع محکم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رو به رو است که از ۱۰ شهریورماه بالای آن نوسان کرده است.

عده‌ای از تحلیلگران با توجه به چنین دیدگاه‌هایی اعتقاد دارند که سکه به نزدیکی کف نرخ خود رسیده است و معامله‌گران بهتر است به‌صورت پله‌ای موقعیت خرید بگیرند. با این حال، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند، سکه در مسیر رشد با مشکلات زیادی مواجه است. به باور آنها، بازار در ۱۰ روز اخیر توان افزایشی خاصی از خود نشان نداده است و حتی در هفته قبل نتوانست با تمام تلاش نوسان گیران پا به کانال ۱۴ میلیون تومانی بگذارد.

به باور این دسته از کاهشی‌ها، شاید نرخ سکه به سرعت وارد کانال ۱۱ میلیون تومانی نشود، ولی این فلز گرانبها در مسیر افت تدریجی قرار گرفته است و به مرور به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت خواهد کرد. از نگاه آنها، با انتخاب بایدن سمت و سوی انتظارات در بازار سکه تغییر کرده است و دیگر کسی برای سفته‌بازی اقدام به خرید سکه نمی‌کند.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، سکه همچنان مکان امنی برای سرمایه‌گذاری است و تا زمانی که اتفاق خاصی در روابط ایران و امریکا رخ ندهد، تقاضا به سوی این فلز گرانبها روان خواهد بود. از نگاه آنها یکی از عواملی که نرخ سکه را از هفته گذشته تحت فشار قرار داد، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود.

اونس طلا هفته قبل از محدوده هزار و ۹۶۰ دلاری عقب نشست و حتی به زیر هزار و ۹۰۰ دلار رفت. در ابتدای روز دوشنبه، بازار طلا تا حدی تمایلات افزایشی از خود نشان داد ولی با خبر شرکت مدرنا در مورد واکسن کرونا، اونس طلا باز هم به‌صورت مقطعی ریزشی شد اما دوباره نرخ آن بالا رفت و تاساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۸۹۲ دلار رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها