|
کدخبر: 134835 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با مدیر کل سابق بازرسی بانک مرکزی:

قیمت دلار به کدام سو می رود؟

قیمت ارز این روزها و بعد از پیروزی بایدن در انتخابات امریکا دچار نوساناتی شده است و در ده روز گذشته نرخ دلار تا زیر ۲۳ هزار تومان کاهش یافت، اما این کاهش کمتر از یک روز ادامه دار نبود قیمت دلار مجدد به بیش از ۲۶ هزار تومان رسید حال سوال این است که قیمت دلار به کدام سو می رود؟

اقتصاد قیمت دلار به کدام سو می رود؟

روند بازار ارز طی ۱۰ روز گذشته، از نوسان حکایت دارد؛ تا آن‌جا که طی این مدت نرخ دلار حدود ۴ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. اعداد و ارقام قیمت دلار نشان می‌دهد که در بیست و پنجمین روز آبان ماه هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی ۲۶۰هزار و ۸۵تومان قیمت داشت، این در صورتی که ۱۰ روز پیش این عدد  روی رقم ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان ایستاده بود.

جو فروش در بازار ارز در چند روز اخیر به اندازه‌ای زیاد بوده است که در بازار ارز دلار با سقف ۳۱  هزار تومانی دو هفته پیش فاصله زیادی گرفته است.

برد بایدن زمینه‌ساز افت قیمت ارز

در این میان برخی فعالان بازار می گفتند که معامله‌گران ارز در حال تنظیم خود برای برد بایدن بودند و همین مساله زمینه‌ساز افت قیمت‌ها شده است، اما گروهی از بازیگران ارزی عنوان می‌کنند عوامل واقعی نیز در افت قیمت دلار نقش داشته است.

به همین علت، این سوال مطرح شد  که ریزش قیمت دلار ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با یکی از کارشناسان پولی بانکی انجام داده است ونظر او را در این مورد پرسیده است.

یوسف کاووسی در خصوص روند بازار دلار و ارز بیان کرد: آینده این سوالی است که طی وقت روز گذشته بارها پرسیده می شود.بازار به این سوال پاسخ داده و این روزها شاهد بودیم که قیمت دلار در بازار آزاد در مقاطعی کمتر از سامانه نیما بود. واین اتقاق خوبی است.

کاووسی

وی در ادامه بیان کرد: برخلاف آنچه تلقین می شود دولت و بانک مرکزی علاقه ای به بالا نگه داشتن نرخ ارز در شرایط فعلی ندارند و تحلیل برخی رسانه ها مبنی بر قرار دادن کف قیمتی توسط بانک مرکزی و جلوگیری از کاهش بیشتر نرخ ارز صحت ندارد.

انتخابات امریکا اثر خود را گذاشت

شرایط فعلی بازار و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ترخیص کالاها از گمرک به هر روش ممکن قبل از انتخابات امریکا  مانع از ریزش بیشتر نرخ ارز  شد؛ چرا که خواه ناخواه تقاضا در بازار به دلیل ترخیص کالاها از گمرک بیشتر شده است.اما نتیجه انتخابات امریکا اثر خود را گذاشت و اگر تصمیم قبلی داخلی نبود این انتخاب میتوانست ارز را حتی به زیر ۲۰ هزار تومان هم برساند.

کاووسی بیان کرد : ترس برخی از حرکت نقدینگی از بورس به سمت بانک ها است که به نظر حرکت مثبتی است که بانک مرکزی در پیش گرفته و نرخ سود بین بانکی را برای جلوگیری از رشد پایه پولی و بالتبع نقدینگی افزایش داده و به نرخ قبل از کرونا بازگردانده است ولی مسئولان دولتی مرتبط با بورس را نگران کرده چون مردم وسهامداران خسته از بورس و نوسانات ساختگی ترجیح میدهند پول خود را به بانک با سود کم بسپارند تا در بورس با معرض ریسک بالا سرمایه گذاری کنند.

همدلی و هماهنگی برای کاهش فشار بر مردم

وی ادامه داد: با گذشت زمان و مواجه شدن ترامپ با نتایج انتخابات و اظهار نظرهای افراد با نفوذ در ایران و آمریکا و پالس های ارسالی از دو طرف می تواند نقش مهمی در کاهش بیشتر نرخ ارز و یا تثبیت قیمت ها در محدوده فعلی داشته باشد،بازار آماده ریزش بیشتر است و آثار آن در قیمت سکه و خودرو به وضوح دیده می شود و باید اذعان کرد و پذیرفت که بازار نای بالا رفتن بیش از این را ندارد و درحقیقت دیگر کششی به سمت بالا نیست و این خود نشانگر خوبی لست که بگوییم  در هفته های آتی تلاشهابرای  بالا نگه داشتن ارز بی نتیجه خواهد ماند.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار کرد: البته برخی قصد دارند ارزانی ارز را با انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنند  وشعار ارزانی با دولت اصولگرا را از الان دنبال می کنند که کار منطقی و پسندیده ای نیست.

چرا که هر چه توان داریم باید با همدلی و هماهنگی در اختیار قوای دیگر گذاشت تا فشار بر مردم کاسته شود و امید به جامعه برگردد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها