|
کدخبر: 133134

نگاهی به بازار فلزات گرانبها بعد از انتخابات آمریکا

در حالی که بازار فلزات گرانبها در شرایط نامطمئن انتخاباتی و افزایش موارد ابتلا به شیوع کرونا قرار گرفته، طی هفته معاملاتی گذشته، روند صعودی قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.

اقتصاد نگاهی به بازار فلزات گرانبها بعد از انتخابات آمریکا

در حالی که جو بایدن نامزد حزب دموکرات، طی دو روز گذشته برتری خود را در برابر دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه حفظ کرده، فلز زرد روند صعودی خود را از روز پنجشنبه و با افزایش نزدیک به ۵۰ دلاری در یک روز در میانه شرایط عدم اطمینان سیاسی و نیز با بهره‌مندی از تضعیف شاخص دلار آمریکا آغاز کرد.

بر اساس آخرین شمارش آرای کالج انتخاباتی، ۲۶۴ رای بایدن در مقابل ۲۱۴ رای ترامپ قرار گرفته است. این در حالی است که در ایالت‌های تعیین کننده آرا به صورت چرخشی به سود یکی از نامزدها افزایش پیدا می‌کند، در حالی که در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا در ابتدا ترامپ پیشتاز بود، از روز گذشته بایدن با کسب آرای بیشتر، پیشتاز این ایالت‌ها شده است؛ همچنین در ایالت نوادا تا شمارش ۸۷ درصد از آرای موجود، بایدن پیشتازی خود را حفظ کرده است.

معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۴۱ درصدی به قیمت ۱۹۵۴.۸۰ دلار انجام شد و بر این اساس، بهترین رشد هفتگی طلا از اواخر جولای تا به امروز به ثبت رسید.

افشین نبوی معاون بخش فلزات گرانبهای MKS SA در این باره به کیتکونیوز گفت: طلا در شرایط ریزش شاخص دلار، بحران کووید – ۱۹ و بحث‌های مرتبط با بسته محرک مالی، در وضعیت مناسبی قرار گرفته و سقوط آزاد دلار منجر به استقبال از این پناهگاه امن و در نهایت افزایش قیمت آن شده است.

نبوی افزود: در شرایط سیاسی عدم اطمینان و در میان افزایش موارد ابتلای جدید به کرونا، طلا در هفته جدید معاملاتی می‌تواند تا سطح ۲ هزار دلار در هر اونس افزایش قیمت به ثبت برساند. فلز زرد که در محدوده قیمتی ۱۹۵۰- ۱۹۵۵ دلار قرار گرفته، در صورت عبور از این سطح به ۲ هزار دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: به دلیل آغاز موج جدید کرونا در سراسر جهان، اقتصاد بار دیگر با مشکلاتی روبرو شده، تصویب بسته‌های محرک مالی بیشتر منجر به چاپ پول بیشتر می‌شود و این جریان منجر به افزایش قیمت فلزات گرانبها می‌شود.

نبوی هشدار دارد که طولانی‌تر شدن روند شمارش و یا بازشماری آرا می‌تواند بازارها را در هفته جدید معاملاتی آشفته کند و با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود ترامپ در پذیرش پیروزی بایدن سرسختی و مقاومت نشان دهد، می‌توان گفت که بازارها در هفته جدید معاملاتی روند چندان خوشایندی پیش روی خود نخواهند داشت که این مساله می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود.

از دیدگاه دنیل گلی استراتژیست ارشد کالایی TD Securities سطح قیمتی ۱۹۸۰ دلار در شرایط فعلی به عنوان سطح مقاومت کلیدی طلا شناخته می‌شود. وی در این باره به کیتکونیوز گفت: محتمل‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان برای انتخابات در نظر گرفت، پیروزی بایدن در کنار سنای جمهوری‌خواه است که به معنای محرک مالی و انسداد کمتر در کوتاه مدت خواهد بود.

انتظار از انتخابات

در طول هفته آینده معاملاتی، بازارها از یک سو بر روی پیروزی بایدن برای ورود به کاخ سفید و از سوی دیگر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا قیمت گذاری می‌شوند که این خود به معنای تقسیم دولت است.

گلی همچنین تصریح کرد: اگرچه هنوز نمی‌توان مهر تایید قطعی بر چنین خبری زد اما به نظر می‌رسد بایدن با ۳۰۶ رای الکترال به کاخ سفید وارد خواهد شد، اگرچه حاشیه‌های زیادی از جمله مساله بازشماری آرا به دنبال خواهد داشت؛ همچنین به نظر می‌رسد در مجلس سنا نسبت جایگاه جمهوری خواهان به دموکرات‌ها ۵۰ به ۴۸ باشد و این نسبت تا پنجم ژانویه که دور دوم رقابت‌های انتخاباتی سنا برگزار می‌شود، ادامه داشته باشد. سوال اصلی اینجاست که آیا دموکرات‌ها موفق خواهند شد در انتخابات میان دوره‌ای دو جایگاه باقی مانده را به دست بیاورند یا آن هم به نمایندگان جمهوری خواه تعلق خواهد گرفت؟

وی با بیان اینکه معنای چنین شکلی از مجلس پیشبرد سیاست، تغییرات جزیی‌تر و از جمله بسته محرک مالی کوچکتر است، عنوان کرد: در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که تغییرات سیاسی قابل توجهی به وقوع نپیوندد و در نهایت بسته محرک مالی کوچکتری (۵۰۰ میلیارد دلار) طی دو ماهه دسامبر یا ژانویه به تصویب مجلس برسد.

تحلیل‌گران همچنین درباره شاخص دلار آمریکا در بازارهای جهانی بر این باورند که با نزدیک شدن به پایان سال، روند کاهشی شاخص دلار ادامه خواهد یافت.

فرانچسکو پزوله استراتژیست ING FX در این باره معتقد است: بازارها به این اطمینان رسیده‌اند که با پایان شمارش آرا، بایدن برنده نهایی انتخابات خواهد بود و به نظر می‌رسد دارایی‌های ریسک پذیر چندان سوژه نگرانی ترامپ برای طولانی شدن روند انتخابات نباشد. در چنین شرایطی دلار تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

پزوله تصریح کرد: در طول هفته تمرکز بر انتخابات ایالات متحده و شانس بیشتر بایدن برای پیروزی در این انتخابات، محرک اصلی بازارها و پس از آن افزایش آمار ابتلای جدید به ویروس کرونا که رکورد آن در ایالات متحده به بیش از ۱۰۰ هزار مورد در روز رسیده، در بازارهای مالی تعیین کننده بوده است.

وی همچنین افزود: حرکت قیمت‌ها در طول هفته گذشته، نشان می‌دهد که سرمایه گذاران در موقعیت پسا ترامپ قرار گرفته‌اند که به معنای حفظ نرخ بهره نزدیک به صفر و روند حرکت منفی شاخص دلار همراه خواهد بود. بزرگترین تهدید در شرایط اقتصادی فعلی، دستیابی موارد جدید ابتلا به کرونا به بیش از ۱۰۰ هزار مورد در روز است که می‌تواند فرمانداران ایالتی را به سمت روش‌های قرنطینه‌ای هدایت کند که می‌تواند روند صعودی کنونی بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

آوری شنفلد اقتصاددان ارشد CIBC نیز در این باره تاکید کرد: بزرگترین مشکل اقتصاد جهانی در حال حاضر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان است. اگرچه تا به امروز داده‌های کلان از آمریکای شمالی تاثیرپذیری زیادی از شیوع موج دوم کرونا نشان نمی‌دهد، با این حال اروپا در حال نشان دادن برخی علائم هشدار دهنده است.

جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو پنجشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه سیاست پولی، بر نیاز به ثابت نگه داشتن نرخ بهره تاکید کرد. پاول یادآور شد که رکود اقتصادی کنونی شدیدترین رکود است و بازگشت به سطح اقتصادی پیشین، زمان قابل توجهی نیاز خواهد داشت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر