|
کدخبر: 132794

وزارت صمت با رانت و امضاهای طلایی مقابله می کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برخی کمبودها در کشور وجود دارد و ما نیز از این موارد اطلاع داریم گفت: اما باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر تمام کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در فروشگاه‌ها موجود است و کمبود کالای‌های اساسی وجود ندارد.

اقتصاد وزارت صمت با رانت و امضاهای طلایی مقابله می کند

علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه در حاشیه سفر به استان کرمان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمان افزود: نظام اقتصادی کشور به خوبی توانسته فشار تحریم های ظالمانه را تحمل کند.

وی اظهار داشت: ممکن است در برخی مکان ها گران فروشی وجود داشته باشد که درصدد برخورد جدی با این پدیده هستیم و با توجه به همبستگی بین سه قوه، آینده خوبی در پیش داریم.

وزیر صمت تصریح کرد: شرق کشور مشکل کمبود آب دارد و اگر این مسئله در این منطقه حل نشود آن منطقه خالی از جمعیت و سکنه می شود که این برای ما از نظر امنیت ملی بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر مشکل آب شرق کشور حل نشود با مشکلات امنیتی زیادی روبه رو خواهیم شد.

وی اظهار داشت: یکی از راهبردهایی که جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد تا به امنیت کشور خدشه ای وارد نشود اننقال آب به شرق کشور است.

رزم حسینی در ادامه در خصوص شروع کار پروژه پتروشیمی افزود: هفته آینده نشستی با سهامدار اصلی این پروژه گذاشته خواهد شد و دنبال این هستیم که سهامداران جدید کار را شروع کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، پروژه پتروشیمی را کاملا اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه روی این پروژه سهامداران کار نکرده اند و این در حالی است که روز اول قرار بر این بود که اگر سهامداران کار نکردند و پروژه واگذار شود و ان شاالله هفته آینده این مسئله مشخص و قطعا راه اندازی این پروژه را در فاز اول خواهیم داشت و این کار شدنی است.

وی همچنین در حوزه ابلاغ به معادن گفت: به تمام معادنی که در ۱۰ سال گذشته فعالیتی نداشته سه ماه فرصت داده شده که اگر فعالیتی نداشته باشند حتی با گرفتن پروانه کار آن ها لغو و مجدد مزایده برگزار شود و پای این کار محکم ایستاده ایم ضمن اینکه بیش از یک ماه از این فرصت سه ماهه گذشته است.

رزم حسینی در ادامه به موضوع امضاهای طلایی پرداخت و گفت: مبارزه کردن با فساد هزینه دارد و هزینه آن را پذیرفته ایم و می دانیم با این مبارزه که شروع شده است منافع خیلی ها به خطر می افتد از جمله کسانی که ۴۰ سال عادت کرده اند به راحتی درآمدهای بادآورده ای پیدا کنند.

وی افزود: در برنامه هایی که داریم شرایطی را فراهم کرده ایم که گلوگاه هایی که موجبات رانت زایی هستند و رانت ایجاد می کنند را به تدریج حذف می کنیم و البته چون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم نمی دانیم چقدر بتوانیم این کار را پیش ببریم و انجام دهیم اما مبارزه با رانت و فساد را به طور جدی در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم.

رزم حسینی با اشاره به معیشت مردم گفت: اولویت اول ما در مجلس و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری سفره مردم است که متاسفانه به دلیل تغییر نرخ ارز بسیار تهدید شده است ولی با توجه به ذخائر استراتژیکی که داریم مشکل ما موجودی کالا نیست و مرتب داریم کالاهایی مثل روغن، مرغ و تخم مرغ و گوشت را برای تنظیم بازار با کمک جهاد عرضه می کنیم.

وی با توجه به سیاست های اقتصادی جدید که در واردات و صادرات در اقتصاد ایران افتاده است افزود: باید به سمت فراوانی کالا برویم یعنی کالاهای خود را در تولید داخل و واردات افزایش دهیم تا به تعادل در بازار برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسات برگزار شده ستاد تنظیم بازار گفت: رابطه بسیار خوبی با مجلس و قوه قضاییه داریم و شخص ریاست جمهور و دولت از وزارت صمت به طور جدی حمایت می کنندو از آنجا که این وزارت با سفره مردم، روستا، معدن، پتروشیمی ، صنایع بزرگ ، واردات و صادرات و غیره کار می کند اعتبار خوبی به وزارت صمت داده شده است.

رزم حسینی درباره واحدهای نیمه فعال و راکد نیز خاطرنشان کرد: هر هفته دو جلسه در این خصوص در وزارتخانه برگزار می شود تا موانعی که در استان ها و با توجه به اختیارات استانداران، نمی توانند رفع کنند در این جلسات مطرح و در راستای رفع آنها تصمیماتی اتخاذ شود .

وی افزود: از ظرفیت بسیج و سپاه نیز برای تنظیم بازار استفاده می کنیم و قراردادی هم با آن ها بسته شده است که حدود ۵ هزار نفر به صورت پاره وقت از برای کنترل قیمت ها در بازار با بازرسی هوشمند با متخلفین طبق مقررات برخورد جدی خواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گرانفروشی را بیشتر در حوزه انبارداری و واردکنندگان دانست و گفت: در سامانه جامع تجارت ۵۵۰ انبار ثبت شده است که به صورت هوشمند بازرسین وزارت از هفته قبل کار خود را شروع کرده اند و اگر کالایی طبق ضابطه گران شده باشند سیستم برخورد خواهد کرد.

رزم حسینی با اشاره به اینکه نظام اقتصادی کشور با توجه به وضعیت شیوع کرونا و تحریم ها واقعا خوب توانسته است که دوام بیاورد تصریح کرد: هزینه های کرونا در زمانی که کشور در تحریم است باعث کاهش منابع درآمدی دولت شده است و اما ان شاءالله با مقاومت مردمی در این شرایط و همبستگی بین سه قوه بتوانیم از این شرایط سخت عبور کرده و آینده خوبی را پیش رو داشته باشیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها