|
کدخبر: 131789

قیمت دلار تا کجا ریزش می کند؟

در هفته انتخابات آمریکا بازار ارز با ادامه دادن روندی کاهشی پا به کانال ۲۶ هزارتومانی گذاشته است. تنها دو روز تا دوران ریزش پله‌ای در بازار باقی مانده و از آن پس شوک کاهش یا افزایش قیمت را نتیجه انتخابات آمریکا رقم خواهد زد. اما در همین فرصت باقی مانده تا انتخابات، نرخ اسکناس آمریکایی تا کجا ریزش خواهد کرد؟

اقتصاد قیمت دلار تا کجا ریزش می کند؟

دلار پس از ثبت رکورد ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومانی در ۲۵ مهرماه، که بالاترین رکورد تاریخ ارز در ایران بود، تقریبا روالی نزولی را پیش گرفت اگرچه برخی روزها هم با کمی نوسان افزایشی همراه بود.

به نظر می‌رسد از پایان هفته گذشته اما روند نزولی شدت و قدرت بیشتری یافته است. به طوری که روز شنبه، دلار به راحتی از مرز ۲۸ هزار تومانی پایین رفت و در مقطعی حتی زیر ۲۷ هزار تومان معامله شد. این به معنی حدود هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پایان هفته گذشته بود.

روز یک‌شنبه هم بازار ارز کاهشی آغاز شد. ظاهرا به اصطلاح بازار فروشنده شده و بازارساز هم با اعلام نکردن نرخ خرید دائما به ماجرا دامن می‌زند.

کامبیز افسری، فعال و کارشناس بازار ارز، علت کاهش قیمت ارز در دو هفته اخیر را همین افزایش فروش در بازار عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: افرادی که ارز زیادی دارند با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا و تاثیر چشمگیر آن بر نرخ‌های بازار ارز تصمیم گرفته‌اند کمی از ارزشان را بفروشند تا در صورت پیروزی بایدن و ایجاد جو روانی مثبت متضرر نشوند.

او تاکید می‌کند که کاهش قیمت دلار هیچ علتی جز این ندارد. به گفته این کارشناس چون تا امروز در نظرسنجی‌ها بایدن جلوتر بوده، معامله‌گران ترجیح دادند ارز نگه ندارند اما اگر در همین یکی دوروز مانده به انتخابات ورق نظرسنجی‌ها برگردد و ترامپ برنده اعلام شود بار دیگر بازار خریدار می‌شود.

به اعتقاد افسری کاهش قیمت دلار تا ۲۶ هزار تومان هم می‌توان ادامه داشته باشد اما برای ورود به کانالی کمتر از این احتمالا با مقاومت مواجه خواهدشد البته باز هم همه چیز بستگی به شرایط بازار دارد.

او ادامه می‌دهد: من گمان نمی‌کنم تا قبل از انتخابات دلار از ۲۶ تومان پایین‌تر بیاید. اما بعد از انتخابات اگر بایدن انتخاب شود شوکی به بازار وارد شده و قیمت به راحتی از این پایین ‌تر خواهد رسید.

او درباره نقش سیاست‌های بازارساز برای مداخله در بازار و کاهش قیمت عنوان می‌کند: بی‌شک بانک‌مرکزی تلاش بسیاری می‌کند اما ریزش فعلی ربطی به سیاست‌ها و اقدامات تازه سیاست‌گذار ندارد. همزمان شدن کاهش روزانه در بازار ارز با طرح‌ها و اقدامات سیاست‌گذار باعث شده برخی این کاهش را به اقدامات تازه بانک مرکزی ربط دهند در صورتی که واقعیت در بازار ارز چیز دیگری است.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    دوباره‌میره‌روی‌۴۰‌هزارتومان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها