|
کدخبر: 122451 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بازار سودآور خرگوش گوشتی

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار پرورش خرگوش همچنان روند صعودی خواهد داشت.

اقتصاد بازار سودآور خرگوش گوشتی

در کشور ما پرورش خرگوش به صورت بسیار محدود و صرفاً جهت صادرات به بازارهای بین‌المللی انجام می‌شود. بازارسنجی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد پرورش خرگوش با سرعت زیادی رشد می‌کند. رشد سریع خرگوش، نرخ بالای تولید مثل، درصد کمتر چربی و بالا بودن پروتئین آن از جمله مزایای پرورش این گونه است. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده

پرورش خرگوش برای تولید گوشت یا استفاده از پشم و پوست آن انجام می‌شود. اعداد و ارقام هر یک از این دو بخش متفاوت است. در ادامه به اقتصاد پرورش خرگوش گوشتی نگاهی می‌اندازیم.

خرگوش منبع ارزشمند گوشت به حساب می‌آید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار پرورش خرگوش همچنان روند صعودی خواهد داشت تا بخشی از نیاز روافزون جمعیت جهان به گوشت تامین شود. درحال‌حاضر چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت خرگوش است. گفته می‌شود که و پیشرفت‌های علمی در اصلاح نژاد، رشد فناوری‌ های مربوط به پرورش خرگوش (ازجمله فرآوری گوشت) و البته حمایت دولت‌ها چشم‌انداز پرورش خرگوش را تغییر خواهد داد. در اتحادیه اروپا کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه و آلمان هستند. تولیدکنندگان بزرگ افریقا و امریکای لاتین هم مصر و ونزوئلا هستند.

پرورش یک و نیم میلیون خرگوش

طبق آمار سال ۲۰۱۹ ارزش بازار جهانی خرگوش حدود ۷.۵ میلیارد دلار بوده است. حجم این بازار شکوفا در عرض یک سال حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. رقم فوق مجموع درآمدهای پرورش‌دهندگان و واردکنندگان است. در سال ۲۰۱۹ حدود یک و نیم میلیون تن گوشت خرگوش در سراسر جهان مصرف شده که در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۳ درصد رشد داشته است. بخش عمده گوشت خرگوش توسط چینی‌ها مصرف شده است (حدود ۹۵۰ هزار تن). رشد نرخ مصرف گوشت در چین بالاتر از میانگین جهانی است (۵ درصد در برابر ۳ درصد). در این کشور مصرف گوشت خرگوش در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ حدود ۴.۵ درصد افزایش یافته است. جمهوری کنگو، دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان است (با مصرف سالانه حدود ۱۵۵ هزار تن). مصر با رقم ۵۷ هزار تن رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

در اتحادیه اروپا آلمان و بلژیک به ترتیب با وارداتی معادل ۶.۴ و ۵.۳ هزار تن بزرگ‌ترین واردکنندگان گوشت خرگوش هستند. فرانسه، ایتالیا، جمهوری چک، سوئیس، ایالات متحده و هلند از جمله مهم‌ترین واردکنندگان دیگر گوشت خرگوش هستند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی گوشت خرگوش در دهه آینده، رشد قابل توجهی داشته باشد و رشد ۳ درصدی آن حداقل تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. طبق بازارسنجی‌ها، تولید سالانه گوشت خرگوش تا سال ۲۰۲۵ به حدود دو میلیون تن می‌رسد.

چالش‌های پیش روی مزارع

پروش گوش خرگوش دشواری‌های خاص خود را دارد. برخلاف تصور بسیاری از مردم، پرورش‌دهندگان خرگوش باید آمادگی رویارویی با مشکلات و چالش‌های بسیاری را داشته باشند. نرخ بالای مرگ‌ومیر بچه خرگوش‌ها فقط یکی از مشکلات پرورش‌دهندگان است. آنها همیشه گوش به زنگ هستند چون می‌دانند که باید با صرف یک هزینه مقرون به صرفه، نرخ زاد و ولد را به حداکثر برسانند، با استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها، گله‌ خرگوش‌ها را سالم نگه دارند. تجویز دوز نامناسب از آنتی‌بیوتیک به سرعت باعث ایجاد مقاومت بدن خرگوش در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. پرورش و مدیریت صحیح آمیزش و جفت‌گیری این گونه کار سختی است و استفاده از رژیم غذایی ضعیف و شرایط غیربهداشتی باعث اضطراب خرگوش‌های پرورشی می‌شود. این عوامل به راحتی به اختلالات گوارشی و نقص سیستم ایمنی منجر می‌شوند. به این ترتیب سطح ایمنی طبیعی بدن خرگوش‌ها آسیب می‌بیند و بیماری و مرگ و میر در مزرعه افزایش می‌یابد. اختلال در هضم و ضعف و متابولیسم و بروز بیماری‌های روده، نرخ تولید مثل را به شدت کاهش و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

منبع: all about meat

  • بابک کریمی ارسالی در

    با سلام
    برای اولین بار در کشور بصورت نیمه صنعتی
    پرورش خرگوش گوشتی نژاد جاِینت
    وزن در سن بلوغ و کشتار میانگین 8-9 کیلو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها