|
کدخبر: 130618

ویروس در جان بازار

بازار جهانی این هفته، از سویی با افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کووید۱۹ در سراسر دنیا مواجه شد و از سوی دیگر همچنان درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سوم نوامبر است.

در هفته گذشته در کنار افت ۲.۷ درصدی بهای هر بشکه نفت خام برنت و کاهش ۱.۱ درصدی بهای آلومینیوم، باقی فلزات در بازارهای جهانی روندی مثبت را پشت سر گذاشتند. در این میان، فلز روی با رشد هفتگی ۴.۹ درصدی، در صدر رشد قیمت‌ها ایستاد.

چشم‌انداز روشن بازار نفت

در بازار نفت بیکرهیوز خبر از افزایش ۶ حلقه‌ای تعداد حلقه چاه نفت (دکل نفتی) امریکا و رسیدن آن به به ۲۱۶ عدد به گوش می‌رسد. در این میان گزارش‌ها نشان می‌دهند به احتمال زیاد چین میزان خرید نفت خام در ماه اکتبر و نوامبر را افزایش می‌دهد که این موضوع به کاهش بیشتر تعداد کشتی نفتکش که از آنها بعنوان مخزن متحرک نفت، استفاده می‌شود کمک خواهد کرد. این مهم با کاهش میزان موجودی نفت متحرک دنیا می‌تواند به تعادل عرضه و تقاضای نفت و در نتیجه رشد بهای طلای سیاه در سال ۲۰۲۱ کمک شایانی ‌کند. در این راستا بانک سرمایه‌گذاری گلدمن نیز با انتشار گزارشی گفت که قیمت نفت برنت در افق ۶ ماهه به ۵۲دلار و یک‌ساله ۶۵دلار می‌رسد.

پیش‌بینی گلدمن ساکس از کامودیتی‌ها

بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری امریکا همچنین در پیش‌بینی خود به دیگر کامودیتی‌ها نیز اشاره و تاکید کرد تضعیف دلار و افزایش تقاضا ناشی از بسته‌های حمایتی به رشد قیمت کامودیتی‌ها کمک می‌کند. بر اساس این پیش‌بینی مس طی ۳ ماه آتی به هفت هزار دلار خواهد رسید و در ادامه به هفت هزار و ۲۵۰ دلار و هفت هزار و ۵۰۰ دلار در افق ۶ ماهه و ۱۲ ماهه صعود می‌کند. آلومینیوم نیز در کوتاه مدت ۳ ماهه دو هزار دلار بوده که در ادامه به دو هزار و ۱۰۰ دلار خواهد رسید. در عین حال، روی در کوتاه مدت ۳ ماهه به دو هزار و ۵۵۰ دلار صعود می‌کند اما در افق یک ساله با کاهش قیمت تا محدوده دو هزار و ۴۰۰ دلار مواجه خواهد شد. گلدمن ساکس قیمت هر اونس طلای جهانی را نیز در محدوده دو هزار و ۳۰۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

آینده مس

در بازار مس در کوتاه‌مدت، انتخابات امریکا نقش پر رنگی بازی می‌کند. در صورت پیروزی دمکرات‌ها، حوالی ماه دسامبر دوباره رشد را در مس مشاهده خواهیم کرد. چرا که برنامه اقتصادی دمکرات‌ها تکیه سنگینی بر انرژی‌های پاک دارد که از مس زیادی هم استفاده می‌کنند. در این برنامه، ۴۰۰ میلیارد دلار پول برای جایگزینی ۶۳ میلیون خودرو بنزینی با خودرو الکتریکی پیش‌بینی‌شده، همچنین ساخت ۵۰۰ هزار جایگاه شارژ خودرو برقی. اگر این برنامه عملی شود، می‌تواند ۴۰۰ هزار تن تقاضای اضافه در سال به مصرف امریکا اضافه کند که مازاد عرضه موجود در بازار را به شدت کاهش خواهد داد.

سرب گرفتار کرونا

در این میان سرب همچون آلومینیوم به دلیل وابستگی به صنعت اتومبیل‌سازی ضربه سختی از پاندمیک کرونا خورد. برای امسال مازاد عرضه ۳۰۹ هزار تنی پیش‌بینی می‌شود؛ این رقم برای سال بعد حوالی ۳۲ هزار تن خواهد بود و انتظار داریم بازار متعادل‌تری را شاهد باشیم در این صورت قیمت‌ها برای سال بعد روندی صعودی خواهند داشت. میانگین قیمت هر تن سرب برای سال ۲۰۲۱ حدود یک هزار و ۹۴۰ دلار در هر تن پیش‌بینی می‌شود. این فلز در آخرین معاملات هفتگی خود در محدوده یک هزار و ۸۴۲ دلار در هر تن دادوستد شد.

منبع: سنا

ارسال نظر