|
کدخبر: 129064

واکنش بازار ارز به رفع تحریم تسلیحاتی چه بود؟

اگرچه انتظار این بود که خبر رفع تحریم‌های تسلیحاتی موجب ایجاد انتظارات کاهشی در بازار ارز شود اما به نظر می‌رسد معامله‌گران تاثیر این خبر را چندان جدی نگرفته‌اند.

اقتصاد واکنش بازار ارز به رفع تحریم تسلیحاتی چه بود؟

دلار معاملات روز آخر هفته گذشته را با ورود به کانال ۳۲ هزار تومانی به پایان رساند. روز پنج‌شنبه، دلار ۳۵۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۳۲ هزار۱۰۰ تومان رسید. با این افزایش، میزان بازدهی دلار طی یک هفته به بالای ۸درصد رسید.

امروز هم نخستین قیمت اعلام شده در صرافی ملی برای دلار ۳۱هزار و ۹۵۰ تومان بود که نسبت به روز گذشته با افزاشی همراه بوده است.

اما این هفته به دنبال خبر رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران پی از ده سال قرار است بازار آزاد چگونه آغاز شود؟

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز با بیان این که در یکی دو روز اخیر قیمت‌های فردایی بالا رفته است و امروز هم احتمالا بازار نوسانات رو به بالا را تجربه خواهد کرد، می‌گوید: از نگاه معامله‌گران رفع تحریم‌های تسلیحاتی می‌تواند تنش جدیدی را در کشور ایجاد کند؛ باید دید واکنش غرب در برابر این موضوع چیست و عملکرد دولت چگونه خواهد بود.

آنطور که این فعال بازار می‌گوید از نگاه معاملات با توجه به این که خرید تسلیحات به ارز نیاز دارد، در شرایط فشار اقتصادی باید از خزانه پول خارج شود و این خود فشار را بر اقتصاد کشور بیشتر می‌کند، پی طبیعتا انتظارات در پی این خبر کاهشی نیست.

او ادامه می‌دهد: روز پنج‌شنبه قیمت زیر ۳۲ هزارتومان بود اما امروز به نظر می‌رسد قیمت بیش از این باشد. این تحریم پولی را وارد مملکت نمی‌کند بلکه مشکلی را به مشکلات کشور اضافه می‌کند. بنابراین شاید از نظر سیاسی به نفع کشور باشد اما از نظر اقتصادی گشایشی نخواهد داشت.

احتمال مداخله بازارساز وجود دارد؟

علاوه بر این یکی از عواملی که افزایشی‌های بازار را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است، عبور دلار از مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی بود. این ارز درآخرین روز هفته توانست مقاومت ۳۲ هزار تومانی را هم از پیش رو بردارد. شکست سطوح مقاومتی، خریداران فنی را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است و به احتمال زیاد، آنها در ابتدای هفته به‌صورت پله‌ای خریدهای خود را بالا می‌برند.

البته در سوی دیگر گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز هم در این نقاط انگیزه بالاتری برای فروش ارز دارد. به گفته آنها، بالای مرز ۳۰ هزار تومانی مکانی است که بازارساز می‌تواند با عرضه ارز کمتر زمینه تغییر جهت قیمت‌ها را فراهم کند.

در کنار این، پایین بردن دلار در زمانی که نوسان گیران به دنبال افزایش قیمت هستند، می‌تواند عده زیادی را متضرر کند. این اتفاق می‌تواند موجب شود که در آینده کوتاه حداقل بازار از افزایش نوسان تا حدی در امان باشد.

با این حال، باید دید بازارساز در هفته‌جاری تصمیم می‌گیرد که مداخله شدیدتری در بازار کند یا این مداخله را به هفته‌های بعد موکول خواهد کرد. هفته گذشته بازارساز عرضه اسکناس در بازار متشکل را کلید زد و چندان مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. باید دید در هفته‌جاری به تقاضای حواله‌ای به چه شکل پاسخ داده خواهد شد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها