|
کدخبر: 128624

ناتوانی کامل سازمان حمایت در کنترل قیمت‌ ها

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه زمانی برای کنترل قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست، گفت: سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار مسئول مهار و کنترل قیمت‌ها نیستند.

سید جواد احمدی در یک برنامه خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی افزایش قیمت کالا در بازار کنترل و مهار می‌شود، گفت: قیمت هر کالا تشکیل شده از مولفه‌های مختلف شامل مواد اولیه، دستمزد، استهلاک تولید و امثال آن است که نوسان قیمت هر کدام از این مولفه‌ها بر قیمت نهایی کالا تاثیرگذار است لذا نمی‌توانم بگویم که قیمت کالاها در سطح عرضه چه زمانی مهار و کنترل می‌شود و با امیدواریم با ثبات مولفه‌ها ثبات قیمت نیز حاصل شود.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با اشاره به ثبات قیمت‌ها در سال ۹۶ گفت: ثبت قیمت‌ها در آن سال ناشی از ثبات پارامترها و مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت کالا بود ضمن اینکه تورم در آن سال به ۹ درصد کاهش یافته بود.

وی بیان کرد: اما بعد از آن سال و در سال ۹۷ با شروع تحریم‌های مجدد علیه ایران مولفه‌های موثر بر قیمت‌گذاری کالا دچار نوسان شد.

احمدی با بیان اینکه گران فروشی وجود دارد گفت: تشکیل حدود ۲۰ هزار پرونده تخلف در یک ماه و دریافت بین ۱۸ تا ۱۹ هزار شکایت مردمی ناشی از گران فروشی در یک ماه حاکی از وجود گران فروشی است اما آنچه که ما اکنون با آن مواجه هستیم و مردم را دچار ناراحتی کرده است، گرانی کالا است که همانطور که بیان شد ناشی از عوامل مختلف است.

وی گفت: نمی‌توان گفت چه دستگاه یا دستگاه‌های در گرانی کالا نقش دارند زیرا گرانی کالا ناشی از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با اشاره به قیمت ۶۶ هزار تومانی یک شیشه خیارشور گفت: قیمت‌گذاری در سازمان حمایت منحصر به چند قلم کالای اساسی است و در مورد کالاهای مانند خیارشور قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در مورد کالاهای تولیدی مانند خیارشور قیمت‌گذاری توسط تولید‌کننده و براساس ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها انجام می‌شود، گفت: لذا اگر گزارشی یا شکایتی از قیمت‌گذاری غیر متعارف کالا به سازمان حمایت برسد، آنگاه موضوع توسط بازرسین پیگیری می‌شود.

احمدی با تاکید بر اینکه فقط قیمت‌گذاری چند کالای اساسی و کالای خاص و به عبارتی نهاده‌ها که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود بر عهده کارگروه تنظیم بازاراست، بیان کرد: لذا کارگروه تنظیم بازار مسئول جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نیست و نباید کارگروه تنظیم بازار را دستگاه و سیستمی که دارای اهرم اجرایی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است بدانیم.

وی بیان کرد: سازمان حمایت مسئول مهار قیمت‌ها نیست و این تصور در مورد سازمان حمایت درست نیست و نمی‌توان گفت که کدام مسئول به‌صورت مستقیم مسئول مهار قیمت است زیرا دستگاه متولی برخورد با تخلفات در حوزه عمده و خرده فروشی در قدم اول اتحادیه‌های صنفی است اما متولی کنترل قیمت در واحدهای تولیدی، شرکت ها، انبارها و از آنجا که از حوزه صنفی خارج است سازمان حمایت است.

ارسال نظر