|
کدخبر: 128566

سیل اخبار مثبت درباره کاهش قیمت دلار

تقابل اخبار در بازار ارز به اوج خود رسیده است. اخبار منفی پیرامون تحریم‌ها و انتخابات آمریکا، بدون رقیب نمانده است. سیل اخبار مثبت نیز در روزهای اخیر جاری شده است.

به طور مشخص، اخبار بنیادی در روزهای اخیر در جهت کاهش نرخ ارز در میان مدت قدم برداشته است.

خبر اول، سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق و اتصال خط ارزی با این کشور بوده است. طوریکه طبق توافق، بدهی­های ارزی عراق به ایران، در مسیر تسویه قرار می­گیرد. این یعنی بخشی از واردات کالاهای اساسی از مسیر عراق و با منابع موجود ایران میسر می­شود. از اینرو به همان میزانT منابع فعلی بانک مرکزی در داخل کشور آزاد می­‌شود و از شر دلار ۴۲۰۰ فعلا رها خواهد شد. باید توجه کرد که درآمدهای نفتی ایران در شرایط فعلی در پایین‌ترین میزان قرار دارد، و عملا دلار ۴۲۰۰ از کانال ذخایر بانک مرکزی تامین می­شود.

خبر بعدی، آغاز تلاش‌­ها برای بازگشت منابع بلوکه شده ایران در کره­‌جنوبی است. منابعی که برخی برآوردها حجم آن را تا ۸.۵ میلیارد دلار نشان می­‌دهد. این خبر نیز می‌­تواند سمت عرضه در بازار را تقویت کند. اگر ۱۰ درصد از منابع ارزی ایران در کره­‌جنوبی هم آزاد شود، احتمالا از کل درآمدهای ارزی دولت در سال جاری بیشتر خواهد بود.

موج خبری سوم مربوط به شفاف­‌سازی بانک مرکزی از بازار ارز است. سیاستگذار ارزی به شکل شفاف در ۲ روز گذشته مشخص کرده که به چه میزان ارز به بازار متشکل ارزی تزریق کرده است. مطابق اعلام این بانک در روز گذشته، ۷۸ میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شده که هر صرافی قادر به خرید ۵۰۰ هزار دلار بوده، اما تنها حدود ۱.۵ میلیون دلار توسط صرافی‌­ها خریداری شده است. این یعنی، خرید در بازار متشکل به مرز اشباع رسیده و سرایت اشباع خرید به کف بازار اسکناس نیز محتمل است. با توجه به اینکه صرافان ۳ روز برای فروش دلارهای خریداری شده در بازار متشکل فرصت دارند، در نتیجه احتمال افزایش عرضه در روز جاری و آخرین روز هفته بالا است.

با این حال در مقابل تمام اخبار کاهشی، تحولات انتخابات آمریکا وجود دارد که بازار به دقت آن را رصد می‌کند. تلقی بازار همچنان پیروزی ترامپ است.

منبع: اقتصاد نیوز
  • محرر ارسالی در

    سلام تنهاگزیده کاهش فشاراقتصادی اجرای فو ری اصل49قانون اساسی که اولین شرط حکومت ا مام علی ع قانون ازکجا آورده ای برای کلیه آحادجامعه. است حتی طرح آن توسط مقام معظ م رهبری یا یکی از 3قواتاثیرفوری در کاهش قیمتها وبسیاری ازمعضلات کشورداردولی هیچک س این اصل قانون را مطرح نمی کندچرا.

ارسال نظر