|
کدخبر: 127599

طرح عرضه خودرو در بورس+فیلم

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه مشکل اصلی گرانی خودرو در بازار سفته بازی و سوداگری است، گفت: با عرضه خودروی صفر کیلومتر به بورس قیمت خودرو کنترل می شود.

اقتصاد

"روح الله ایزدخواه" در گفتگو با ۱۸:۳۰ وضعیت گرانی خودرو را یک بیماری خواند و گفت: هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی است.

او افزود: ظرفیت تولید خودرو در سال را بیش از ۲ میلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است. مشکل اصلی در سفته بازی و سوداگری است.

ایزد خواه با بیان فرایند عرضه خودرو در بورس گفت: در عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس افزود:بر اساس این طرح تمامی خودرو‌های تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است.

او با بیان اینکه خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت، گفت: خریداران خودرو تا بازه زمانی دو ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد.

ایزدخواه افزود: تمام خودرو‌های سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودرو‌های خارجی مشمول این طرح می‌شوند. هرکس در سال تنها یک خودرو از یک مدل می تواند از بورس خریداری کند. در بورس خودرو قیمت تمام شده و واقعی اعلام می شود و قیمت گذاری را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می کند.

"فربد زاوه" کارشناس خودرو با بیان اینکه طرح عرضه خودرو در بورس که در مجلس تحت بررسی است؛ تلاشی برای کنترل بازار خودرو است.

او گفت: در ۶ ماهه اول سال شاهد تورم ۱۰۰ درصدی بازار خودرو بودیم و تصور نمی‌کردیم که تورم را بیش از ۵۰ درصد را تا انتهای سال تجربه کنیم.

فربد زاوه با اشاره به تولید خودرو پراید افزود: قیمت‌ها نسبت به اسفند گذشته ۲ برابر شده است. واحد‌های مختلف تلاش می‌کنند بازار را از حلقه آخر کنترل کنند. به نظر نمی‌رسد عرضه خودرو در بورس به نتیجه‌ای برسد.

کارشناس صنعت خودرو گفت: بر خلاف محاسبات کمیسیون صنایع، تولید سالانه خودرو بیش از ۲ میلیون دستگاه نخواهد بود و در بهترین شرایط ۶۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شود. مردم قدرت خرید همین تعداد خودرو را هم ندارند و تولیدات امسال به سختی جذب می‌شود.

زاوه با بیان اینکه از نظر اقتصاد کلان برای حذف سفته بازی و سرمایه های اتفاقی باید پیشنهاد های مالیاتی ارائه شود: در کشور ما حساب های مشخص و صورت های مالیاتی داشته باشند. 

کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا به بهانه‌ی اینکه افراد کف بازار ناسالم هستند،درست نیست؛ چراکه اگر معاملات خودرو در بورس دست‌کاری نشود، قیمت خودرو‌ها همانی خواهد بود که در بازار است، اما اگر در این معاملات اعمال‌نفوذ شود باید منتظر باشیم تا همان سناریوی شکست‌خورده بازار ارز برای خودرو نیز تکرار شود.

او تفاوت عرضه خودرو در بورس و بازار را نمایش آن در تابلوی بورس و نمایشگاه خودرو خواند و افزود: اهداف ترسیم شده این طرح به نتیجه ای نخواهد رسید و مردم منتفع نخواهند شد.

زاوه تنها راه کنترل تورم کشور را کنترل سیاست های پولی و کسری بودجه دانست و افزود: مطمئن باشید اتفاقات نادرست گذشته دربازار سنتی درباره خودرو هم در بازار بورس خواهد افتاد.

جواد عشقی‌نژاد کارشناس بازار سرمایه در ارتباط تلفنی با ۱۸:۳۰ گفت: فروش خودرو در بورس بطور عملی خودرو را به یک کالای سرمایه ای تبدیل می کند نه مصرفی.

عشقی‌نژاد با اشاره طرح عرضه مسکن به بورس، افزود: این کار یک دور تسلسل با نظارت شورای رقابت است و به گرانی خودرو می افزاید. قیمت تعادلی خودرو در این طرح مشخص نمی شود و همچنان نگرانی انتقال خودرو به نام چه کسی و با چه واسطه هایی خواهد بود.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر