|
کدخبر: 126752

طرح یارانه ۱۲۰ هزار تومانی و سرآغاز تورمی دیگر

سهراب بختیار – کارشناس اقتصاد

بر اساس طرحی که کلیّات آن چند روز پیش توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۱۳ رای موافق تصویب شد دولت مُلزم به پرداخت یارانه خرید کالای اساسی به حدود ۶۰ میلیون نفر شد.که به ترتیب با مبالغ ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی پرداخت شود.

سهراب-بختیار

در این جلسه مقرر شد تا پایان مهر ۹۹، مکانیزم واریز یارانه خرید کالا عملیاتی شود!!!

طبق این تصمیم نمایندگان، جامعه هدف به ۲ بخش تقسیم می‌شود.

گروه اوّل که در حدود ۲۰میلیون نفر تخمین زده می‌شود شامل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی می‌باشد که ماهیانه هر نفر ۱۲۰هزار تومان تا سقف ۵ نفر خانوار ۶۰۰هزار تومان پیش‌بینی شده است.

در گروه دوّم نیز که شامل جامعه هدف ۴۰میلیون نفری است و شامل کارگران، بازنشستگان و...است به ازای هر نفر ۶۰هزار تومان تا سقف ۵ نفر ۳۰۰هزار تومان در خانوار است.

جناب آقای قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بزرگوار، سوال بنده این است که با توجّه به محدودیت منابع مالی و تحریم ها، دولت چگونه میتواند منابع پرداخت این یارانه را تامین نماید؟؟؟

اگر نمایندگان محترم منابع تامین را در فروش اموال مازاد سازمان‌ها در نظر گرفته‌اند اجرای آن به این دولت وصال نخواهد داد.

اگر هم تصمیم حذف یارانه دهک هایی از مشمولان یارانه و....

شما بزرگواران بهتر از بنده از کسری بودجه بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت درحال‌حاضر و برای امسال مطلع هستید.

جناب آقای دکتر قالیباف، دولت برای تحقق این تصویب راحت‌ترین راه ممکن که همان چاپ اسکناس و افزایش پایه پولی را در پیش میگیرد که قطعاً موجب افزایش شدید نقدینگی و ایجاد اَبَرتورّم می‌شود.

در انجام نیّت خیر مجلس در تصویب طرح کالابرگ الکترونیکی برای مدیریت بر کالاهای اساسی و حمایت افراد کم توان جامعه هیچ شکّی وجود ندارد ولی تجربه اختصاص یارانه و کالا برگ و ایجاد تورّمی دیگر در جامعه نیز نگرانی مُحتمل در شرایط کنونی است.

لذا خواهشمندم ضمن هوشیاری در انجام رسالت نمایندگان خانه ملّت در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، راهکارهای عملیاتی مهار تورّم در رابطه با دلار ۳۰هزار تومانی و پراید ۱۵۰ میلیون تومانی و سکه ۱۵ میلیون تومانی را در پیش گیرید‌.

قطعا جامعه با مهار قیمت‌ها و ثبات در بازار رضایت بیشتری خواهند داشت.

 

نویسنده: سهراب بختیار
  • ناشناس ارسالی در

    طر‌ح‌خدبی‌است‌اگر‌همیشه‌ادام‌داشت‌باشد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها