|
کدخبر: 126733

آیا اوضاع اقتصاد ایران از همه کشورهای پیشرفته بهتر است؟

با ملاکی که آقای روحانی برای قضاوت بین اقتصاد دو کشور ایران و آلمان قرار داده، می‌توان مدعی شد که اوضاع اقتصاد ایران از همه کشورهای پیشرفته بهتر است.

آقای روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا با مقایسه رشد اقتصادی ایران و آلمان در سال جاری، عنوان کرد که اقتصاد ایران شرایط بهتری نسبت به اقتصاد آلمان دارد. روحانی گفت: «نگاه کنید یک کشور پیشرفته با همه امکاناتی که دارد، نه تحریمی، نه مشکلی هست، الآن در این شرایط قرار دارند، اما حتماً اقتصاد ایران شرایط بهتری از این آمار خواهد داشت.»

آقای روحانی بیان کرد که طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی آلمان در سال جاری منفی ۵.۲ درصد خواهد بود در حالی که رشد اقتصادی ایران «تا پایان سال احتمالاً یا مثبت شود یا اگر هم منفی شود، خیلی پایین‌تر از این رقم‌هایی باشد که این روزها برای اقتصاد آلمان اعلام شده است.»

مبنای قضاوت آقای روحانی درباره این که اوضاع اقتصاد ایران بهتر از آلمان است، رشد اقتصادی بالاتر ایران در سال جاری نسبت به آلمان است.

با ملاکی که آقای روحانی برای قضاوت بین اقتصاد دو کشور قرار داده، می‌توان مدعی شد که اوضاع اقتصاد ایران از همه کشورهای پیشرفته بهتر است.

اگر پیش‌بینی آقای روحانی درباره مثبت بودن رشد اقتصادی کشورمان در سال جاری را لحاظ کنیم و با رشد اقتصادی سایر کشورها مقایسه کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن که بر مبنای آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان است، در میان کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان، در سال ۲۰۲۰ فقط چین رشد اقتصادی مثبت خواهد داشت و سایر کشورهای پیشرفته رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهند کرد.

مثلاً رشد اقتصادی فرانسه منفی ۱۲.۵ درصد، هندوستان منفی ۴.۵ درصد، آلمان منفی ۷.۸ درصد، ایتالیا منفی ۱۲.۸ درصد، ژاپن منفی ۵.۸ درصد، کره جنوبی منفی ۲.۱ درصد، روسیه منفی ۶.۶ درصد، اسپانیا منفی ۱۲.۸ درصد، انگلستان منفی ۱۰.۲ درصد و آمریکا منفی ۸ درصد خواهد بود.

البته ناگفته نماند که صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال جاری را هم منفی ۶ درصد پیش‌بینی کرده اما ما در این گزارش فرض را بر این می‌گذاریم که پیش‌بینی آقای روحانی درباره مثبت بودن رشد اقتصادی ایران در سال جاری، درست است.

 

نام کشور

رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰

آرژانتین

منفی ۹.۹

استرالیا

منفی ۴.۵

برزیل

منفی ۹.۱

کانادا

منفی ۸.۴

چین

۱

مصر

۲

فرانسه

منفی ۱۲.۵

المان

منفی ۷.۸

هندوستان

منفی ۴.۵

اندونزی

منفی ۰.۳

ایران (پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول)

منفی ۶.۰

ایران (پیش‌بینی آقای روحانی)

رشد مثبت

ایتالیا

منفی ۱۲.۸

ژاپن

منفی ۵.۸

قزاقستان

منفی ۲.۷

کره جنوبی

منفی ۲.۱

مالزی

منفی ۳.۸

مکزیک

منفی ۱۰.۵

هلند

منفی ۷.۷

نیجریه

منفی ۵.۴

پاکستان

منفی ۰.۴

فیلیپین

منفی ۳.۶

لهستان

منفی ۴.۶

روسیه

منفی ۶.۶

عربستان

منفی ۶.۸

آفریقای جنوبی

منفی ۸.۰

اسپانیا

منفی ۱۲.۸

تایلند

منفی ۷.۷

ترکیه

منفی ۵.۰

انگلستان

منفی ۱۰.۲

آمریکا

منفی ۸.۰

جهان

منفی ۳

کشورهای پیشرفته

منفی ۶.۱

منطقه اروپا

منفی ۷.۵

۷ کشور صنعتی

منفی ۶.۲

سایر کشورهای صنعتی

منفی ۴.۶

اتحادیه اروپا

منفی ۷.۱

اقتصادهای نوظهور

منفی ۱.۱

اقتصادهای نوظهور آسیا

۱

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها