|
کدخبر: 126172

ماجرای حواله درهم دوبی و تاثیر آن بر دلار

در نیمه اول روز پنج‌شنبه نرخ درهم از سقف مقاومتی بازار عبور کرد اما این سیگنال برای دلار ۳۰ هزارتومانی بلافاصله کور شد.

اقتصاد ماجرای حواله درهم دوبی و تاثیر آن بر  دلار

درهم در نیمه اول روز معاملات پنج‌شنبه‌بازار ارز تهران از سقف ۸ هزار ۲۰۰ عبور کرد اما نتوانست در بالای آن قرار بگیرد و با فشار فروش روبه‌رو شد. پس از فشار فروش‌ها نرخ به زیر این سطح نزول کرد. سقف ۸ هزار ۲۰۰ ازآن‌جهت در بازار مهم است که می‌تواند سیگنالی برای نوسان دلار در کانال ۳۰ هزار باشد.

حواله درهم دوبی چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

 نرخ حواله درهم یکی از عوامل کشف نرخ دلار در بازار تهران است.

هرروزه معامله گران تا ساعت ۱۱ صبح صبر می‌کنند تا نرخ حواله درهم از دوبی اعلام شود با توجه به نرخ برابری ثابت این ارز در برابر دلار نرخ اعلام‌شده دوبی در نرخ برابری درهم به دلار ضرب می‌شود و نرخ دلار در بازار ایران اعلام می‌شود.

دلیل چنین مرجعیت به دوبی به‌واسطه آنکه است که بخش زیادی از تجارت ایران با جهان از مسیر دوبی انجام می‌شد و بسیاری از شرکت‌ها ایرانی در دوبی دفتر داشتند.

قیمت درهم در بازار روز پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۹۹

امروز در ابتدای معاملات نرخ درهم بالای ۸ هزار ۲۰۰ تومان باز شد این نرخ به معنای ارزش دلار در بازار نقدی ایران بالای مرز ۳۰ هزار تومان بود اما در اعلام قیمت‌های بعدی نرخ درهم به زیر سقف مقاومتی درهم در روزهای گذشته بازگشت. به‌طوری‌که در نزدیکی ساعت ۱۲ ظهر حواله درهم ۸ هزار ۱۷۵ تومان نرخ خورد.

برخی معامله گران می‌گویند دلیل کاهش نرخ درهم شایعه تزریق در بازار بود که روند را کاهشی کرد.

پس‌ازآنکه اثر خبر تزریق در بازار تعدیل شد درهم دوباره بالای ۸ هزار ۲۰۰ بازگشت تا دومین سیگنال را به دلار ۳۰ هزارتومانی بدهد اما نرخ نقدی در بازار پا به‌پای درهم حرکت نکرد تا درهم نیز ناچار شود دوباره به محدوده مقاومتی خود بازگردد.

در ابتدای نیمه دوم روز پنج‌شنبه دلار پشت مرز ۳۰ هزار تومان در نوسان است نرخ دلار در صرافی ملی هم کماکان در کانال ۲۸ قرار دارد و بازار ساز با نرخ ۲۸ هزار ۸۰۰ تقاضای‌های تعریف‌شده برای این نرخ را تأمین می‌کند. هر یورو واحد پول ۱۹ کشور اروپایی هم ۳۴ هزار ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود. نرخ سکه نیز در ادامه شگفتی‌ساز و حرکت‌های ریسکی گذشته پشت مرز ۱۵ میلیون قرارگرفته است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر