|
کدخبر: 125091

دلیل خودخوری مرغ‌ ها مشخص شد

خبر گوشتخوار شدن مرغ‌ها به دلیل کمبود سویا در مرغداری ها، از سوی کارشناسان صنعت و جامعه دامپزشکان ایران تکذیب شد و علت آن بیماری به نام کانیبالیسم اعلام شد.

اقتصاد دلیل خودخوری مرغ‌ ها مشخص شد

چندی پیش کلیپی در برخی رسانه‌ها پخش شد که مرغ‌ها به جان هم افتاد ه بودند و با نوک زدن به دیگر مرغ‌ها به همدیگر آسیب می‌رساندند. در پی انتشار این کلیپ برخی رسانه‌ها از گوشتخوار شدن مرغ‌ها به دلیل کمبود کنجاله سویا سخن گفتند! که این خبر از سوی کارشناسان تکذیب شد و دلیل آن را بیماری به نام «کانیالیسم» عنوان کردند. در واقع این بیماری به دلیل به هم خوردن تعادل جیره غذایی، کمبود پروتئین، اسیدهای آمینه و همچنین به هم خوردن شرایط محیطی مرغداری‌ها گاهی مشاهده می‌شود و ارتباط صد درصدی با کمبودهای اخیر سویا در بازار طیور ندارد.

حسن مهربانی، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گروه علوم دامی در این خصوص گفت: نوک زدن مرغ‌ها به همدیگر و زخمی کردن هم درواقع یک بیماری به نام «کانیبالیسم» است که نوعی بیماری خودخوری است.

مهربانی افزود: در حقیقت کانیبالیسم بر اثر کمبود‌های تغذیه‌ای و همچنین بر اثر برهم خوردن شرایط محیطی مثل نور و گرما ایجاد می‌شود و یک امر طبیعی است.

وی تاکید کرد: جیره غذایی نامتعادل و شرایط محیطی بد به طیور استرس می‌دهد و در نتیجه بهم نوک می‌زنند! از سوی دیگر بوی خون آنها را تحریک می‌دهد و تا سر حد مرگ به نوک زدن ادامه می‌دهند. البته این بیماری زیاد رایج نیست و به صورت انگشت شمار گاهی رخ می‌دهد.

 مهربانی: کانیبالیسم( نوک زدن مرغ‌ها به یکدیگر) بر اثر کمبود‌های تغذیه‌ای و همچنین بر اثر برهم خوردن شرایط محیطی مثل نور و گرما ایجاد می‌شود و یک امر طبیعی است

فاصله زیاد قیمت مصوب سویا با قیمت سویای آزاد فروشندگان را متقلب کرد

این فعال صنعت طیور کشور همچنین در خصوص انتشار خبری مبنی بر تاریخ مصرف بودن کنجاله سویایی که این روزها به طیور داده می‌شود گفت: این خبر صحت ندارد اما حجم زیادی از سویاهای موجود در بازار به علت اینکه فاصله قیمت مصوب‌اش یعنی ۲۶۰۰ تومان تا ۱۴ هزار تومان سویای قاچاق، چیزی حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان منفعت مالی ایجاد می‌کند باعث می‌شود که فروشندگان تقلب کنند.

مهربانی افزود: امروز اگر یک نفر یک تن سویا را با خاک ارّه، نان خشک یا کلزا ترکیب کند در حالی که پروتئین لازم را برای طیور ندارد، سود آوری بسیار بالایی برای او خواهد داشت. در واقع این فاصله قیمتی نرخ تقلب را در بازار این نهاده بالا برده است.

وی خاطرنشان کرد: مرغداری‌ها در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار دارند به طوری که بسیاری از مرغ داران اذعان می‌دارند اگر ذرت و سویا به‌دست شان نرسد جوجه‌های خود را معدوم می‌کنند تا جلوی ضرر بیشتر خود را بگیرند.

دکتر امیر علی امیری، نائب رئیس جامعه دامپزشکان ایران نیز در خصوص بیماری کانیبالیسم گفت: بیماری کانیبالیسم علت‌های متفاوتی دارد و تحت شرایط متفاوتی مثل افزایش نور، تراکم زیاد، کم بودن مواد مغذی در جیره غذایی و یا عدم نوک چینی یا نوک سوزی در گله‌های تخم‌گذار می‌تواند رخ بدهد.

امیری با تاکید بر اینکه این طیور همدیگر را نمی‌خورند بلکه تحت شرایطی دچار استرس می‌شوند و به هم نوک می‌زنند، افزود: به عنوان مثال وقتی از روزنه نور بیش از اندازه وارد مرغداری می‌شود در این نور گرد و غباری در هوا دیده می‌شود و مرغ به خیال اینکه می‌خواهد به گرد و غبار در هوا نوک بزند، ضربه هایش به مرغ‌های دیگر میخورد.

وی ادامه داد: این کار ادامه پیدا کند تا بدن مرغ خون می‌آید و چون مرغ‌ها به رنگ قرمز حساسیت دارند ناخودآگاه تحریک می‌شوند و همه شروع به نوک زدن می‌کنند، دقیقا همان کاری که با دان خوری‌های قرمز می‌کنند و دانه می‌خورند!

 دکتر امیری: یک عامل وقوع بیماری کانیبالیسم، بر هم خوردن شرایط غذایی است؛ بنابراین تنها به دلیل کمبود سویا نیست بلکه می‌تواند به دلیل کم بودن پروتئین، کم بودن اسیدهای آمینه ضروری و نبودن نمک در جیره غذایی باشد

کانیبالیسم منحصر به مرغ نیست، در انسان‌ها هم وجود دارد!

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران خاطرنشان کرد: علت دیگر این رفتار مرغ‌های می‌تواند تراکم بالا باشد. مثلا به جای اینکه در سالن به جای ۸ هزار قطعه ۱۲ هزار قطعه جوجه بریزند! بنابراین دان خوری و آب خوری کافی وجود ندارد که همه مرغ‌ها بتوانند تغذیه‌ای خوب داشته باشند.

امیری تاکید کرد: همانطور که گفتم یک عامل دیگر وقوع بیماری کانیبالیسم، بر هم خوردن شرایط غذایی است. بنابراین تنها به دلیل کمبود سویا نیست بلکه می‌تواند به دلیل کم بودن پروتئین، کم بودن اسیدهای آمینه ضروری و نبودن نمک در جیره باشد.

وی گفت: به این ترتیب اینکه گفته شود کانیبالیسم صرفا به دلیل کمبود سویا است خبر کذبی است.

امیری افزود: البته کانیبالیسم منحصر به مرغ نیست و حتی در انسانها هم وجود دارد! و آدم خواری نامیده می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر شاید شنیده باشید که بانوان باردار به سمت خاک خوری و مهر خوری می‌روند که به دلیل کمبود ماده‌ای در بدن است که آنها را به این سمت می‌کشاند.

 این کارشناس صنعت تصریح کرد: از سوی دیگر در گاوها هم این بیماری وجود دارد که اصولا پیکا نامیده می‌شود و به این معنا است که کمبود یک ماده‌ای باعث می‌شود به طرف خوردن چیز دیگری برود.

امیری در پایان اظهارکرد: بنابراین به طور کلی باید گفت بیماری کانیبالیسم به دلیل نیاز است که وقتی آن نیاز برآورده نشود اقدام به گنده خواری یا خود خوری بشود و تا حد مرگ هم ادامه می‌یابد و چاره کار این است که شرایط محیطی و غذایی در مرغداری‌ها نرمال شود.

 

 

منبع: تحلیل بازار
  • ناشناس ارسالی در

    خب دلیل پیدا شدن بیماری کانی بالیسم در م رغ ها همون کمبود پروتئین یا ویتامین یا م واد معدنی هست که دلیلش کمبود سویا هست دی گه

  • سيدايوب شريفي ارسالی در

    باسلام باتوجه به تجربه وبرداشتي كه درحرف ه فوق داشتم تنها دليلي كه باعث وباني خود خوري مرغ ميشود كمبود جا ودان خوري ميباشد جون هنگام دان دادن مرغ با هجوم مرغها مو اجه وپريدن بركول مرغي كه مشغول دان خوردن به دليل تيزبودن چتك ان باعث زخمي شدن را ن وياپشت وچون قسمتاي يادشده داراي پوستاي نازك و چربي فراوان هست وزخم ان ديربهبود ميابد ومرغ نيزبه رنگ قرمزحساس بوده وبه ا ن نك ميزند

  • ناشناس . ارسالی در

    سلام اگر مرغه جدیدی را در مرغ های قدیمی بزاریم احتمال زخمی کردن او یا پاره کردنه بدنه مرغه جدید هست؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها