|
کدخبر: 122966

دولت ۲۹۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی حراج کرد

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در حراج ۲۵ شهریور ماه، خرید جمعا ۲ هزار و ۹۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی ثبت شد که وزارت اقتصاد با با فروش ۲ هزار ۹۲۰ میلیارد تومان آن موافقت کرد.

اقتصاد دولت ۲۹۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی حراج کرد

نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی (۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹) منتشر شد. بر اساس این گزارش، پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۹ درخصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری شانزدهمین مرحله از این حراج، تعداد ۴ بانک و ۳ صندوق سرمایه‌گذاری سفارش‌های خود را در مجموع به ارزش ۲۹.۳ هزار میلیارد ریال در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کردند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با فروش ۹.۶ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد ۵۱» با نرخ بازده تا سررسید ۱۹ درصد، ۹۵۰ میلیارد ریال اوراق «اراد ۴۵» با نرخ بازده تا سررسید ۲۰ درصد، ۱۳.۶ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد ۵۲» با نرخ بازده تا سررسید ۲۰ درصد و ۵ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد ۵۳» با نرخ بازده تا سررسید ۲۱ درصد (در مجموع به ارزش ۲۹.۲ هزار میلیارد ریال) موافقت کرد. معاملات مربوط به فروش این اوراق به نهادهای مالی برنده در روز سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۹ توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد.

به علاوه، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در فرآیند خارج از حراج و از طریق بورس در حدود ۱.۵ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد ۴۵» با نرخ بازده تا سررسید ۲۰ درصد، ۱۱.۶ میلیارد ریال اوراق «اراد ۴۹» با نرخ بازده تا سررسید ۲۱ درصد و ۹۷ میلیارد ریال اوراق «اراد ۵۳» با نرخ بازده تا سررسید ۲۱ درصد (در مجموع به ارزش ۱.۶ هزار میلیارد ریال) را خریداری کردند.

در مجموع، ۳۰.۸ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولت در هفته جاری توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری گردید.

برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی (۱ مهرماه ۱۳۹۹)

کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق در تواترهای هفتگی، مرحله هفدهم حراج اوراق بدهی دولتی جهت فروش به بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه‌شنبه ۱ مهرماه ۱۳۹۹ اجرا می‌کند. اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زیر است.

۱ مهر

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند نسبت به ارسال سفارشهای خود تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۹ تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌توانند سفارش‌های خود را تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۹ از طریق سامانه مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به این حراج در روز سه‌شنبه ۱ مهرماه ۱۳۹۹ انجام خواهد شد.

کلیه نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. شایان ذکر است حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای یاد شده، ۵۰۰ هزار ورقه است. همچنین به نهادهای مالی شرکت کننده در این حراج توصیه می‌شود، تنوع‌بخشی به سبد دارایی‌های مالی را در سفارش گذاری مدنظر قرار دهند.

ذکر این نکته ضروری است که، وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافت شده یا فروش کلیه اوراق عرضه شده در حراج ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت شده را برای تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌کند و وزارتخانه مزبور، نسبت به تعیین سفارش‌های برنده از طریق مشخص کردن حداقل قیمت پذیرفته شده در سازوکار حراج اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان به قیمت یکسان انجام می‌شود.

همچنین بر اساس جز (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۹، بانک مرکزی تنها مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. بنابراین در چارچوب قوانین، بانک مرکزی مجاز به خرید اوراق مالی اسلامی در بازار اولیه نبوده و نمی‌تواند در فرآیند برگزاری حراج، اوراق بدهی دولتی را با هدف تأمین مالی دولت خریداری کند. همچنین، کارگزاری بانک مرکزی تأمین‌کننده زیرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی عضو بازار بین‌بانکی است و تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق به فروش رفته در بازار اولیه ندارد.

منبع: مهر

ارسال نظر