|
کدخبر: 122930

اقتصاد آسیا منفی می‌ شود

بانک توسعه آسیایی، اعلام کرد پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برای نخستین بار از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون قاره آسیا رشد منفی اقتصادی خواهد داشت.

این بانک در گزارش خود نوشته، اقتصاد کرونا زده آسیا در سال آینده هم علیرغم طی شدن روند بهبود اما به سطح دوران پیش از کرونا نخواهد رسید.

این بانک می‌گوید تولید ناخالص داخلی آسیا در سال ۲۰۲۰ معادل ۰.۷ درصد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که بانک مذکور درماه ژوئن رشد ۰.۱ درصدی را پیش‌بینی کرده بود.

یاسویوکی سوادا،‌ کارشناس اقتصادی ارشد بانک توسعه آسیایی،‌ می‌گوید این نخستین رشد منفی اقتصاد آسیا از سال ۱۹۶۲ تاکنون خواهد بود.

این بانک پیش‌بینی کرده که هند در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۹ درصدی را به ثبت برساند.

این بانک اما برای چین چشم انداز اقتصادی بهتری ارائه کرده به گونه‌ای که می‌گوید پکن تا پیش از پایان سال روند افت اقتصادی خود ناشی از شیوع کرونا را تغییر داده و طی سال جاری رشد مثبت ۱.۸ درصدی خواهد داشت.

بانک توسعه آسیایی می‌گوید عملکرد موفق چین در حوزه بهداشت عمومی به سکوی پرشی برای اقتصاد این کشور بدل شده است.

بانک توسعه اقتصادی همچنین رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ را ۷.۷ درصد پیش‌بینی کرده که ۰.۳ درصد بیشتر از گزارش قبلی این بانک است.

بانک توسعه آسیایی قبلا گفته بود که اقتصاد هند رشد منفی ۴ درصدی برای سال جاری خواهد داشت که این رقم را به منفی ۹ درصد افزایش داده اما می‌گوید هند تنها کشوری نیست که در آسیا رشد منفی سنگین خواهد داشت.

این بانک برای فیلیپین و تایلند به ترتیب رشد منفی ۷.۳ و منفی ۸ درصدی پیش‌بینی کرده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر