|
کدخبر: 122421

چرا دارندگان سهام عدالت ناراضی هستند؟

قرار بود سهام عدالت رشد کند و منافع بلندمدت آن به مردم برسد. اما طی یک ماه گذشته هم ارزش سهام عدالت نزدیک ۵ میلیون تومان افت کرده و هم بسیاری از مردم هنوز پول ۳۰ درصد اول سهام عدالت خود را نگرفته‌اند.

اقتصاد چرا دارندگان سهام عدالت ناراضی هستند؟

اواخر خردادماه امسال رئیس‌جمهوری با اعلام خبر آزادسازی ۳۰ درصد اول سهام عدالت گفت: «توصیه دولت این است که دارندگان، سهام خود را نفروشند و از منافع بلندمدت آن بهره‌مند شوند.»

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت هم گفته بود: «صاحبان سهام عدالت، این ابزار سرمایه‌ای را مانند ملک و یا مغازه خوب نگه دارند. سهام عدالت از آن سهام‌هایی است که هنوز ارزش ذاتی خود را از نظر قیمت‌گذاری، پیدا نکرده و هنوز جا دارد که قیمت آن بالا برود.»

اگرچه برخی از مسئولان و کارشناسان به سهامداران توصیه می‌کردند که سهام عدالت را نفروشند، اما به نظر می‌رسد ارزش سهام عدالت به جای افزایش، کاهش یافته است.

چهار مردادماه روز طلایی برای سهام عدالت بود. در این روز ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۲۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید. اما از اواخر مرداد روند نزولی ارزش سهام عدالت آغاز شد و همزمان با افت شاخص کل بورس ارزش سهام عدالت در شهریور ماه در محدوده ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان در نوسان بود و با ادامه افت بورس، به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسید.

اما مسئله مهم این است که با تدوام افت شاخص کل بورس، ارزش سبد سهام عدالت هم کاهش می‌یابد. حال دارندگان سهام عدالت از یک سو تمایل دارند هرچه زودتر پول ۶۰ درصد سهام عدالت آزادشده خود را دریافت کنند اما از سوی دیگر افت ارزش سهام، در رقم نهایی دریافتی آنها تاثیر قابل ملاحظه گذاشته است.

همین موجب نارضایتی و انتقاد دارندگان سهام عدالت شده است. اگرچه قرار بود دارندگان سهام عدالت از منافع بلندمدت آن سود ببرند اما هنوز اندر خم یک کوچه برای فروش سهام خود مانده‌اند.

در ادامه نظر برخی از مخاطبان را در همین مورد می‌خوانید.

«چه فایده‌ای داره قیمت سهام بالا و پایین می‌شه و ما فقط نگاه می‌کنیم. الان نزدیک به دو ماه است که ۳۰ درصد اول گذاشتیم برای فروش، هیچکس هم پاسخگو نیست.»

«اینها این کارها رو می‌کنند که ارزش سهام بیاد پایین، بعد شروع به واریزی کنند.»

«من یه ماهه و نیمه فروختم ولی دریغ ازیک ریال واریزی.»

«دوماه بیشتره سهامم را فروختم هنوز چیزی واریز نشده.»

« ۴ماهه ۳۰درصد سهامم رو فروختم، تا به حال هیچ ریالی واریز نشده.»

«من تقریباً نزدیک دو ماه می‌شه که ۳۰ درصد از سهامم رو فروختم ولی تابه حال هیچ واریزی دریافت نکردم.»

«همون ۳۰ درصد رو واریز کنید، آنقدر مردم رو اذیت نکنید. انقدر پاس کاری نکنید.»

« ۷۰ روزه هیچ پولی از فروش سهام عدالت برایم واریز نشده.»

«من ۶۰ درصد رو فروختم که مشکلم حل بشه، انقدر پولش رو ندادن تا آخر مجبور شدم ماشینم رو فروختم.»

«نه پول فروش سهام واریز می‌شه، نه کارگزاری‌ها پاسخگو هستن و نه بانک‌ها.»

منبع: مشرق
  • ناشناس ارسالی در

    چون بابتش ده میلیون پول دادنخخخخ

  • ناشناس ارسالی در

    منم ب سعدی فروختم نصف پولمو خورد حداقل مال ۲۰ نفر ب ایی سامانه فروختم همه ناراضین خیلی وقته هم واریزی نداره بدترین سامانه س

ارسال نظر