|
کدخبر: 122182

کارت اعتباری سهام عدالت چه شد؟

با سهام عدالت صاحب خودرو شوید، با سهام عدالت وام ودیعه مسکن بگیرید، با سهام عدالت وام بگیرید. وعده‌های مسئولان درباره سهام عدالت همچنان ادامه دارد. این در حالی است که هنوز نخستین وعده برای نقد کردن سهام مردم که همان کارت اعتباری سهام عدالت بود، در شعب بانکی محقق نشده است.

اقتصاد کارت اعتباری سهام عدالت چه شد؟

یک روز وعده وام با سهام عدالت، روز دیگر خودرو دار شدن با سهام عدالت، فردای آن وام ودیعه مسکن با وثیقه سهام عدالت. به نظر می‌رسد مسئولان سهام عدالت را کلید تمام مشکلات لاینحل سهامداران فرض می‌کنند و قصد دارند با این سهم تمام چالش‌های فعلی زندگی این قشر را حل کنند، البته فقط در سخنرانی‌هایشان. در عمل هیچ یک از این وعده‌ها محقق نمی‌شود.

برای مثال نخستین وعده‌ای که درباره سهام عدالت مطرح شد طرح کارت اعتباری سهام عدالت بود. در ادامه با بررسی وضعیت شعب بانکی در این‌باره و نگاهی به تجارب سهامداران خواهیم دید که آیا این وعده محقق شده است یا نه؟

تجربه سهامداران

«سلام دوستان. ماجرای کارت اعتباری سهام عدالت کسی میدونه به کجا رسید؟ والا ما برای فروش ۳۰ درصد دوم میریم بانک میگه نمیدونم. برای کارت اعتباری می‌ریم میگن نمیدونیم! سرکاریم توسط دولت نامحترم»

«کارت اعتباری یا وام سهام عدالت چی شد پس؟»

«هیچ دولتی در دنیا الا دولت آقای روحانی به مردمش وعده دروغ نمیده. تاوان ناکارآمدی دولت را باید مردم بپردازنند. کارت اعتباری برای جلوگیری از فروش ۶۰% سهام عدالت دروغ شد….»

«حدود دو ماهه که بحث اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت مطرح شده چند هفته پیشم اعلام کردند تمامی بانک‌ها موظفند به اعطای کارت اعتباری درازای وثیقه سهام عدالت. اما بانک که ادم میره میگن اصلا بخش‌نامه به ما نیومده. یا بانک مرکزی دروغ میگه یا بانک‌های سطح شهر. هرچی که هست هیچ کارت اعتباری ما ندیدیم اگرم باشه جون ادمو درمیارن تا بدن. بعد صحبت از دادن ماشین میکنن»

« قرار بود اول کارت اعتباری بدین که وعده‌ای بیش نبود پول سهامم که کامل پرداخت نکردین. حالا حرف از ماشین میزنین»

«کارت اعتباریا که دادید رو خرج کردیم. دستتون درد نکنه حالا میخواین بهمون خودرو بدین»

«راستی از کارت اعتباری چه خبر؟!!!!!! این حجم از بی‌مدیریتی در تاریخ بی‌سابقه ست…»

«چرا هیچ کس به فکر مردم نیست چند دفعه رفتم بانک دیگه دارن مسخرم میکنن میگن ابلاغ نشده دروغه»

«بانک ملی میگه با نصب اپلیکیشن ایوا و رفتن به قسمت نشان بانک میشه به صورت غیر حضوری احراز هویت شد و امضای الکترونیکی دریافت کرد و بعد با آن امضا در خواست نشان اعتباری یا همان کارت اعتباری سهام عدالت مجازی داد. ولی توی ایوا قسمت نشان بانک نیست»

این‌ها فقط معدودی از تجارب مخاطبان در پی وعده کارت اعتباری سهام عدالت است.

وعده توخالی وام با سهام عدالت

قرار بود براساس این طرح سهامداران بتوانند تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش‌دارایی سهام‌عدالت خود از بانک کارت اعتباری خرید دریافت کرده، به مراکز خرید بروند و موجودی آن را به صورت اعتباری خرج کنند.

گفته شد با این طرح سهامداران سهام‌ عدالت ارزشمند خود را از دست نمی‌دهند و به پشتوانه آن یک نوع تسهیلات دریافت می‌کنند. البته با مرور زمان مشخص شد محدودیت فروشگاهی و ابهاماتی درباره این طرح وجود دارد که می‌تواند این طرح را به نوعی ناکارآمد کند.

با وجود این به دنبال وعده‌های مسئولان به سهامداران، آنها منتظر بودند که طرح نهایی تغییراتی داشته باشد تا به سهامداران کمک کند.

حالا که مدت‌ها از وعده دریافت کارت اعتباری سهام عدالت گذشته است، هنوز هم خبری از آن در شعب بانکی نیست. پیگیری‌ها از شعب بانک‌های ملت، ملی، اقتصاد نوین و سپه حاکی از آن است که دستورالعملی برای اجرای این طرح به شعب ابلاغ نشده است و فقط بخشنامه اولیه به‌دست شبکه بانکی رسیده است. بنابراین سهامداران همچنان قادر به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از بانک‌ها نیستند.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    دادن پول دست مردم اصلا وابدا درذهن ومخیل ه این دولت نمی گنجد

ارسال نظر