|
کدخبر: 120821

زیست بوم فناوری بنگاه های کوچک و متوسط تقویت می شود

معاون صنایع کوچک و عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر نقش این سازمان در تقویت زیست بوم فناوری بنگاه‌های کوچک و متوسط تأکید کرد.

اقتصاد زیست بوم فناوری بنگاه های کوچک و متوسط تقویت می شود

اصغر مصاحب در این خصوص، اظهارکرد: استفاده از فناوری‌های نوین در صنایع کوچک و متوسط از عوامل اساسی پیشرفت صنعتی و توسعه متوازن در کشورهای توسعه یافته به شمار می‌آید و این موضوع نقش انکارناپذیری در بهبود و رشد تولید صنعتی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی بدون توجه به صنایع کوچک و متوسط و به ویژه توسعه فناوری و نوآوری در آنها ممکن نیست، بیان کرد: این صنایع نسبت به حوزه فعالیت‌ خود، موانع و مشکلات مختلفی دارد که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌طور جدی در تلاش برای رفع این موانع است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه، تصریح کرد: برای انجام این مهم لازم است زیست بوم داشته باشیم که سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به عنوان متولی ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی به عنوان زیست بوم توسعه صنعتی بنگاه‌ها و به دنبال آن در راستای توسعه فناوری آنها، از سال ۱۳۷۸ ایجاد و توسعه مراکز خدمات فناوری و کسب وکار و شهرک های فناوری را به عنوان یکی از اجزای آن در دستور کار خود قرار داده است.

بهره‌برداری از ۶ شهرک فناوری تخصصی در استان‌های مختلف

مصاحب به برخی عملکردها در این حوزه اشاره کرد و گفت: ایجاد و بهره‌برداری از ۶ شهرک فناوری تخصصی در استانهای مختلف با رویکرد تخصصی، استقرار بیش از ۲۵۰ مشاور و واحد فناور و دانش‌بنیان (مشاوران، مرکز تحقیق و توسعه، آزمایشگاه و واحدهای فناور تولیدی) و ایجاد و بهره‌برداری از ۳۷ مرکز خدمات فناوری و کسب وکار از جمله اقدامات در این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: ۳ مرکز خدمات فناوری در دست ساخت است و بیش از ۶۰۰ مشاور و ارائه دهنده خدمات کسب و کار مستقر در مراکز خدمات فناوری و کسب وکار داریم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: در راستای رونق این بخش در تلاش برای تامین مالی، انتقال فناوری برای توسعه صنعتی، تامین بازار و تقویت کارآفرینی در صنایع کوچک و متوسط هستیم.

ایجاد بیش از ۵ مرکز نوآوری توسعه خوشه‌های کسب و کار

وی همچنین به مراکز نوآوری ایجاد شده ذیل برنامه توسعه خوشه‌های کسب و کار اشاره کرد که در تقویت نوآوری و فناوری در این خوشه ها، تاکنون بیش از ۵ مرکز نوآوری در سطح کشور ایجاد شده است.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ۴۷۳ شرکت دانش‌بنیان تولیدی و صنعتی در داخل شهرک های صنعتی و فناوری فعالیت دارند، افزود: طی چند سال گذشته ۹۷۰ شرکت مستعد دانش‌بنیان در شهرک ها و نواحی صنعتی شناسایی شد و از طریق خدمات مشاوره‌ای و کلینیکی تلاش کردیم در مسیر دانش‌بنیانی قرار گیرند.

مصاحب گفت: با ایجاد و توسعه فن‌بازارهای منطقه‌ای با همکاری پارک فناوری پردیس در نیمی از استان های کشور (۱۵ استان) متولی فن‌بازارها هستیم، ۷۴۲ نیاز فناورانه شناسایی و ۲۵۰ نیاز رفع شده است و از طریق آنها زمینه بهم رسانی صاحبان فناوری و متقاضیان فناوری در اقصی نقاط کشور فراهم شده است.

بازاریابی بیش از ۲۸۳ محصول دانش‌بنیان در صنعت از طریق کارگزاران شبکه فن بازار

وی افزود: تا پایان سال ۹۸، بیش از ۲۸۳ محصول دانش‌بنیان در صنعت از طریق کارگزاران شبکه فن بازار بازاریابی شده است.

مصاحب در ادامه با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در سامانه خدمات کلینیکی سازمان به نشانی eservice.isipo.ir و امکان بهره‌مندی صنعتگران از خدمات توسعه کسب وکار در ۱۰گروه اصلی (ازجمله توسعه محصول و فناوری، توسعه بازار، حقوقی، عارضه یابی، آماده‌سازی بنگاه‌ها برای ورود به صنعت ۴ و...) گفت: امکان شناسایی و رفع نیازهای فناورانه در تعامل با فناوران فراهم شده است و بیش از ۷۰۰ مشاور، ارائه دهنده خدمات کسب وکار مورد تأیید این سازمان در این سامانه آماده ارائه خدمات به واحدهای صنعتی هستند.

وی در پایان گفت: در سال گذشته ۱۰۰۰ قرارداد خدمات کلینیکی بین مشاوران این سامانه و واحدهای صنعتی مورد حمایت قرار گرفته است و از ابتدای امسال ۱۷۶ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی از طریق مشاوران توسعه فناوری شناسایی و مستندسازی شده و با هدف رفع نیاز در این سامانه بارگذاری شده است.

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها