|
کدخبر: 120217

سیگنال های مهم به بازار بورس و طلا

انتشار گزارش آژانس انرژی اتمی و سفر امروز وزیر امور خارجه سوئیس به ایران دو سیگنال مهم سیاسی به بازارها در شروع هفته جاری است. آیا دلار، طلا و بورس واکنشی نشان خواهند داد؟

اقتصاد سیگنال های مهم به بازار  بورس و طلا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی‌اش درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ایران اجازه بازرسی یکی از دو محلی را که بر سر بازرسی آن در هفته گذشته توافق شده بود ایجاد کرده است.

بر اساس یکی از دو گزارش آژانس که به رویت رویترز رسیده است، آژانس یکی از این تاسیسات را بازرسی کرده و نمونه‌برداری محیطی به عمل آورده است. نمونه‌های ذکر شده در این گزارش اشاره به هدف ردیابی مواد هسته‌ای دارند که احتمال داشت در این محل‌ها وجود داشته باشد.

طبق این گزارش، بازرسان آژانس در تاریخ توافق شده دیگری با ایران که در سپتامبر ۲۰۲۰ خواهد بود برای نمونه‌برداری از محیط به یکی دیگر از این دو محل خواهند رفت.

در این گزارش آمده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به تازگی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش داشته و الان کل ذخایز ۲۱۰۵۴ کیلو هست که تقریبا به همان میزان سه ماه گذشته بوده است.

به نظر می‌رسد این خبر اثر کاهش نوسانات در دو بازار ارز و طلا و تقویت تقاضا در بازار سهام را به همراه داشته باشد.

خبر دیگر مربوط به سفر امروز وزیر امور خارجه سوییس به ایران است. اما چرا این خبر مهم است؟

بنا به اعلام سفارت سوئیس، طی روزهای آینده وزیر امور خارجه سوئیس از ۱۵ تا ۱۷ شهریور در چارچوب بزرگداشت «یکصدمین سال حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران» به تهران سفر می‌کند. در همین مورد بنا به اعلام بانک مرکزی این اخبار در جریان مذاکرات میان مقامات ایرانی و سوئیس در خصوص تسهیل روابط اقتصادی و بانکی و تسهیل روابط تجاری دو کشور منتشر شده است. بر اساس اخبار دریافتی، امکان تامین ارز از طریق منابع ارزی سوئیس میسر شده است و در آینده نزدیک گشایش‌هایی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی میسر می‌شود.

به نظر می‌رسد این خبر نیز اثر کاهشی برای قیمت‌ها در دو بازار ارز و طلا و تقویت تقاضا در بازار سهام را به همراه داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها