|
کدخبر: 119948

حضور همتی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟ / رونمایی از اولین چهره اقتصادی

در میان همه گزینه‌های مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، سه نام تا کنون بیش از بقیه مطرح شده است؛ سعید جلیلی، پرویز فتاح و عبدالناصر همتی. اما این گمانه‌ها چقدر جدی است؟

اقتصاد حضور همتی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر جدی است؟ / رونمایی از اولین چهره اقتصادی

در انتخابات سال ۹۶ محور وعده‌ها و سخنان نامزدهای انتخابات اقتصادی بود و حالا برخی می‌گویند وعده اقتصادی دیگر کفایت نمی‌کند. دولت به یک چهره اقتصادی برای چهار سال آتی نیاز دارد و نه یک چهره سیاسی.

همین، احتمالا مهم‌ترین عاملی است که نام رئیس کل بانک مرکزی برای دومین بار به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست جمهوری مطرح می‌شود.

اولین بار محمد مهاجری، روزنامه‌نگار در توییتی خبر داده بود که «نامزد جدیدی که وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد آقای عبداناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی است. چراکه مشکل اصلی کشور اقتصاد است و یک رئیس جمهور اقتصاددان می‌خواهد.»

بعد از آن شرق هم در گزارشی کارنامه همتی را بررسی و اعلام کرد او گزینه مناسب انتخابات نیست. اگرچه فردای همان روز در گزارشی کوتاه از این نسبت اشتباه عذرخواهی کرد و امروز هم در صفحه اول خود گزارشی درباره او و کارنامه اقتصادی مورد قبولش منتشر کرد.

همتی، مدیر اجرایی اقتصادی

شرق در این گزارش همتی را چهره اقتصادی نسبتا موفقی معرفی کرده و گفته باید دید در سمت اجرایی چون مدیریت دولت عملکردش چگونه خواهد بود.

در این گزارش آمده همتی جزو معدود مدیرانی است که سابقه کار رسانه‌ای داشته و در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در سازمان صدا‌و‌سیما فعالیت می‌کرد و تا معاونت سیاسی این سازمان پیش رفت. او ۹ سال مدیرکل خبر و پنج سال معاون سیاسی صدا‌و‌سیما بود و در دوران جنگ ایران و عراق، از مسئولان تبلیغات جنگ بود.

همین سابقه نشان از آگاهی او از قدرت رسانه و تبلیغات دارد و شاید این سکوتی که این روزها درباره نامزدی او بعد از توییت مهاجری حاکم شده است، یکی از برنامه‌های همتی برای دورماندن از نقدها باشد.

در بخش اقتصادی هم او استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است. به مدت ۱۲ سال، ریاست بیمه مرکزی ایران را برعهده داشت. برای مدت هفت سال مدیرعامل بانک سینا و سه سال مدیرعامل بانک ملی ایران بود.

همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم ریاست بیمه مرکزی را برعهده داشت. او به‌مدت پنج سال در زمان حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای‌عالی امنیت ملی بود.

در نهایت شرق گفته این حضور پررنگ در دولت‌های مختلف که از او مدیری فراجناحی ساخته است، نشان از روحیه همکاری بالای او دارد و شاید در زمان انتخابات به‌عنوان نکته مثبت عملکرد او مطرح شود.

احتمالا تغییر رویه روزنامه شرق و ارائه این رزومه و درج مجدد گزارشی درباره همتی دلیلی باشد که گمانه حضور وی در انتخابات آتی را تقویت می‌کند.

جلیلی، چهره همیشگی پایداری‌ها

گزینه دیگر انتخابات ۱۴۰۰، سعید جلیلی است. چهره اصولگرایی که برای چندین بار قصد رفتن به پاستور را داشته و این بار هم نامش در میان گزینه‌ها مطرح می‌شود.

نامه‌نیوز خبر داده برخی نیرو‌های جبهه پایداری جلساتی در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی برگزار کرده‌اند تا حمایت ایشان را برای حمایت از جلیلی جلب کنند.

برخی دیگر معتقدند کناره‌گیری سعید جلیلی در انتخابات سال ۹۶ در حمایت از ابراهیم رییسی نشان داد او و مشاورانش به دنبال فرصت بهتری برای ورود به عرصه انتخابات هستند. البته اقبال مردمی به روحانی هم در کناره‌گیری اش بی‌تاثیر نبود. به هر ترتیب جلیلی از رئیسی حمایت کرد و البته گوشه چشمی هم به آینده داشت.

البته او شانس خود را در انتخابات سال ۹۲ هم امتحان کرد و تنها چهار میلیون رای آورد. احتمالا آن تجربه او را در سال ۹۶ به صرافت انداخته بود که جا پای محسن رضایی و محمدباقر قالیباف نگذارد. اینکه به چهره همیشه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شود.

البته او بعد از سال ۹۲ و شکست در انتخابات صاحب برند «دولت در سایه» بود و برخی از همان زمان می‌گفتند او نامزد جبهه پایداری است چه سال ۹۶ و چه ۱۴۰۰.

پرویز فتاح، مهره نیمه سوخته

احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات پیش رو خبر عجیبی نبود. آنچه این ماجرا را عجیب کرد، انتخاب وی به‌عنوان چهره مورد حمایت پایداری‌هاست. چراکه پیش از این گفته می‌شد پرویز فتاح قرار است گزینه اول و آخر پایداری‌ها باشد.

فتاح هم از گزینه‌هایی است که بحث حضورش در انتخابات به سال ۹۲ باز می‌گردد. سال ۹۶ هم او جزو گزینه‌هایی بود که وارد میدان نشد و این بار بسیاری او را یک گزینه اصلی می‌دانستند. به خصوص که او در سال‌های اخیر در سمت‌های خاصی حضور داشت. از حضور در کمیته امداد و بنیاد مستضعفان.

انتصاب‌هایی که نشان می‌داد او به دنبال جذب رأی بخشی از بدنه محروم جامعه به نفع خود است. برخی تحرکاتش مانند فروش برخی ساختمان‌ها و اموال سازمان یا دعوت از برخی هنرپیشه‌ها برای امور خیریه هم در همین راستا تعبیر شد.

اما حالا بسیاری می‌گویند فتاح دیگر گزینه انتخابات ۱۴۰۰ نیست. به خصوص بعد از افشاگری‌های او درباره چهره‌های سیاسی و تصاحب اموال و املاک بنیاد مستضعفان که تنها یکی دو روز بعد، کارکرد مثبتش را از دست داد.

چراکه همه افرادی که او آنها را متهم کرده بودند اپهاراتی در رد آن سخنان گفتند و فتاح در نهایت از آنها و به خصوص از حداد عادل عذرخواهی کرد.

همان زمان برخی گفتند با این رویداد انتخاب فتاح کاملا منتفی است و برخی هم می‌گویند جبهه پایداری به جای این مهره، جلیلی را انتخاب کرده است.

اگرچه بسیاری همچنان معتقدند این بار رقابت انتخابات، رقابت میان چهره‌های اقتصادی است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر