|
کدخبر: 119071

ترخیص کالاهای اساسی رکورد زد

بعد از رایزنی‌ها و توافق‌های صورت گرفته در راستای تسهیل ترخیص کالاهای اساسی، طی پنج ماه اول امسال حدود ۱۰ میلیون تن کالای اساسی و ضروری ترخیص شده که این یک رکورد محسوب می‌شود.

اقتصاد ترخیص کالاهای اساسی رکورد زد

در ماه‌های گذشته گزارش گمرک نشان داد که حدود ۶ میلیارد دلار کالا اساسی و تولیدی در گمرک‌ها وجود دارد که ۳.۵ تا ۴ میلیون تن آن را کالاهای اساسی تشکیل داده که به دلایل مختلف ترخیص آنها با مشکلات و موانعی مواجهه بوده است.

بعد از اعلام موانع پیشروی ترخیص کالاهای اساسی و پیشنهاداتی برای رفع آن در قالب گزارشی از سوی گمرک ایران به رئیس‌جمهوری و مواففت با کلیات آن، طی جلساتی بین دستگاه‌های زیربط دستورالعمل‌های مربوط به تسیهل ترخیص کالاهای اساسی اجرایی و به‌تدریج بخشی از این کالاها در مرحله ترخیص قرار گرفتند.

یکی از مسائل مربوط به ترخیص کالاها مشکلات ارزی و دریافت اعلامیه تامین ارز بود چرا که بخش زیادی از این کالاها در صف ترخیص ارز قرار داشتند و تا هنگامی که اعلامیه تامین ارز آنها دریافت نمی‌شد امکان ترخیص از سوی گمرک وجود نداشت، از این رو طی مصوبه‌ای قرار بر این شد تا تمامی کالاهای اساسی به محض دریافت مجوز و اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری امکان ترخیص فوری داشته باشند. در عین حال که در رابطه با کالاهای غیر اساسی نیز به تشخیص وزارت صمت ترخیص فوری صورت بگیرد.

بعد از آن هم در رابطه با پنج قلم کالای اساسی به میزان ۲.۵ میلیون تن تصمیم دیگری گرفته شد؛ به طوری که کالاهای ذرت، دانه‌های روغنی، سویا، جو و روغن خام بدون دریافت اعلامیه تامین ارز و کد رهگیری از بانک امکان ترخیص فوری پیدا کردند.

بعد از اقدامات صورت گرفته تازه‌ترین گزارش ارونقی معاون فنی گمرک ایران نشان می‌دهد که در پنج ماه اول امسال بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی و ضروری از گمرکات ترخیص شده است مه ارزش این میزان از کالای ترخیص شده حدود ۴.۷ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

اما در موردکالاهای تولیدی و غیر اساسی با وجود پیگیری‌های صورت گرفته هنوز ترخیص فوری آنها صورت نگرفته و احتمالا بار توافق بین دستگاه‌ها و رفع موانع این کالا‌ها نیز امکان ترخیص سریع پیدا کنند.

این در حالی است که آمار نشان می‌دهد که کالاهای غیر اساسی غیرکانتینری دارای وزنی معادل سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و بیشتر آنها مواد اولیه مربوط به خطوط تولیدی، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به پروژه‌ها و اقلام واسطه‌ای تولید و یا سرمایه‌ای هستند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر