|
کدخبر: 118305

عراق واردات گاز ایران را قطع می‌کند

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق اعلام کرد عراق رسیدن ظرفیت تولید نفت به هفت میلیون بشکه در روز در مقایسه با پنج میلیون بشکه در روز فعلی و توقف مشعل سوزی و واردات سوخت از ایران تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته است.

اقتصاد عراق واردات گاز ایران را قطع می‌کند

وزیر نفت عراق به شبکه تلویزیونی دولتی شبکه رسانه عراق گفت: این کشور در حال افزایش ظرفیت صادرات نفت خود از سطح فعلی بیش از سه میلیون بشکه در روز به شش میلیون بشکه در روز است.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است، حدود ۸۰ درصد از همه پروژه های گاز را برای کمک به کاهش مشعل سوزی و توقف واردات از تهران به اجرا گذاشته است.

وزیر نفت عراق گفت: همه پروژه های گاز به جز "ار رتاوی" که مناقصه آن هنوز برگزار نشده است، در حال حاضر به اجرا گذاشته شده اند.

"ار رتاوی" بزرگترین پروژه گازی عراق خواهد بود که به دلیل کمبود فاینانس به تاخیر افتاده است و در ابتدا ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید خواهد کرد و در نهایت به ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که قادر به تولید ۱.۲ گیگاوات برق خواهد بود.

بزرگترین پروژه گازی عراق

در راستای قراردادهای هشت میلیارد دلاری امضا شده در جریان سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به واشنگتن، شرکت هانی ول و وزارت نفت عراق توافق کردند توسعه پروژه گاز "ار رتاوی" را پیش ببرند. طبق بیانیه وزارت انرژی آمریکا، این پروژه عراق را قادر خواهد ساخت به جمع آوری، فرآوری و استفاده از منابع گازی خود و تامین تقاضای انرژی داخلی بپردازند.

عراق از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته تا وابستگی به واردات برق و گاز ایران که برای جبران کمبود برق و مشعل سوزی به آن نیاز دارد را قطع کند. از سوی دیگر پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید اوپک پلاس هم باعث شده تولیدش محدود شود.

طبق گزارش بانک جهانی که ۲۱ ژوییه انتشار یافت، پس از روسیه، عراق بیشترین میزان مشعل سوزی را در جهان دارد که در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ میلیارد متر مکعب معادل ۶۳۲ میلیارد فوت مکعب رسید.

کمبود برق

وزیر نفت عراق اظهار کرد این کشور قادر است هفت میلیون بشکه در روز نفت و حداکثر پنج میلیارد فوت مکعب در روز گاز تولید کند که ۲۰ گیگاوات برق تولید خواهد کرد. با این حال نیاز عراق به برق تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ گیگاوات می رسد.

اسماعیل گفت: به همین دلیل است که عراق به توسعه انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای جبران کمبود برق کشور نیاز دارد. عراق می تواند گاز را از کشورهای دیگری به جز ایران در قالب LNG وارد کند.

علی علاوی، معاون نخست وزیر عراق هفته گذشته اظهار کرده بود این کشور اگر بتواند قراردادهای چند میلیارد دلاری که با شرکتهای آمریکایی امضا کرده را اجرایی کند و سرمایه گذاری سعودی را جذب کند، خواهد توانست واردات گاز و برق ایران را در سال آینده کاهش دهد.

علی علاوی که وزیر دارایی عراق نیز است، اظهار کرده بود: عراق به دنبال تامین مالی از بانک صادرات واردات و سایر موسسات مالی آمریکا برای کمک به تامین هزینه پروژه "ار رتاوی" است.

عراق همچنین در تلاش است سرمایه گذاریهای سعودی را جذب کرده و شبکه برق خود را از طریق عربستان سعودی و کویت به شبکه برق خلیج فارس متصل کند.

توافق با شورون

وزارت نفت عراق در راستای قراردادهای آمریکایی، با غول نفتی شورون هم قراردادی را امضا کرده و چارچوبی را برای ورود به مذاکرات انحصاری در خصوص قرارداد اکتشاف، توسعه و تولید در استان ذی قار تشریح کرده است.

به گفته وزیر نفت عراق، ذی قار در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کند و اگر بتواند یک میلیون بشکه در روز تولید کند، تولید جدید شامل تولید پالایش و پتروشیمی خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، وزیر نفت عراق همچنین گفت: وزارت نفت همچنان سرگرم مذاکره با شرکت اکسون موبیل برای توسعه پروژه یکپارچه جنوب عراق است که دهها میلیارد دلار ارزش دارد و از سال ۲۰۱۵ تحت مذاکره بوده است.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    هرکی به فکر خویشه ...

  • شهرام ارسالی در

    اینم از همسایه ای که سنگشو به سینه میزنی م.تمام بدبختیهاشون برای ایرانه : 8سال جن گ کردن ، این همه خسارات سنگین جانی ، مال ی و روحی به این مملکت وارد کردن بدون این که یک ریال خسارتی از اونا بگیریم (که از ضعف خودمون بود) حالا هم قراردادهای کلانش ون برای آمریکایی هاست .همونایی که چندسال پیش به عراق حمله کردن و پای داعش رو تو عراق و سوریه باز کردن واین همه بدبختی به بار آوردن .حالا با یک سفر نخست وزیر عرا ق به آمریکا قرار شد به دستور اربابشون خر ید گاز و برق هم از ایران قطع کنند . نتای ج سفر نخست وزیر عراق رو به ایران و آمریک ا مقایسه کنید .

  • جواد ارسالی در

    مشکل از ایرانیهاست که مهربونتر از دایه ش ده اند

  • ح ارسالی در

    الان هنوز رو پا نشده والا خون صدام تو وجودشونه. به محض اینکه احساس قدرت کنند با اولین کشوری که بجنگند ایران است .عرب پشت عرب را خالی نمیکند چون ما خودمان فرهنگ ایران تمدن ایران. اسطوره های ایران را فراموش کرده این

  • ب ص ارسالی در

    نتیجه یک دیپلماسی سنتی وغلط.

  • صادق ارسالی در

    واقعاً برای کشورم متاسفم که چقدر تو عراق هزینه داد اینها به امام حسین رحم نکردن میخوان به ما رحم کنن

  • ناشناس ارسالی در

    کردار نادرست اندیشه نادرست نتیجه اش همینه. بیشتر باید به مردم میرسیدن

  • ناشناس ارسالی در

    خوب ایران هنوز گزینه های زیادی در بخش های دیگر دارد .مثلا در بخش خام فروشی زعفران یا مثلا گل محلات یا زیتون یا تجارت با روسیه و همسایگان دیگر و....البته عراق مطمئنا روزی بخاطر همین کارها از طریق عربستان و امارات وامریکا تو فشار قرار خواهد گرفت ..یعنی اینها بخاطر منافع شون در بنادر عراق و نفت و سوار شدن بر بخشی ازمجلس عراق مقامات رو تحت فشار قرار خواهند داد .ولی ما مرز مشترک داریم وتجارت با استانهای همجوار عراقی خیلی کارهای دیگر میشورد کرد .یعنی با هر اقدامی باز عراق در چیزهایی تجاری ومرز و...به ما وابسته خواهد بود فقط مدیریت میخواهد ..بهر حال تو عراق خیلی ها بعثی اند خائن هستند ولی خیلی ها نیستند

    • ناشناس ارسالی در

      به همین خیال باش

    • هلی ارسالی در

      سلام دوستان یادتون عراق چن سال پیش ۲۰۰هزار بکشه تولید داشت و ما ۵ملیون الان با عکس شده چون عراق دولت دلسوز داره و ایران داره کم کم به شهر ارواح تبدیل میشه

  • ناشناس ارسالی در

    عراق رو نمی توانند ۱۰۰درصد از ایران دور کنند چون مرز مشترک فرهنگ ۷۹ درصد ی شیعی مشترک و نوعی اعتماد بین ۵۹ درصد مفامات حکومتی عراقی نسبت به ایران و......هرگز عراق را دور از ما نخواهند توانست کرد .عراق نمی خواهد هرگز بین آمریکا و ایران قرار بگیرد واز آنجا به ایران حمله شود ولی خیانتکار هم توش هست

  • علی ارسالی در

    واقعا این نظررو بذارید ...

  • عغ ارسالی در

    خب عراق بفکر توسعه وراحتی مردم خودشه وهرکشوری همین شیوه درست بکار میبره ماها مشکل داریم چندین سال قبل وقتی فروپاشی شوروی با آذربایجان هم همین منوال طی کردیم

  • احمد ارسالی در

    اگر مسعولین خاعن ما دنبال غرامت جنگی کشو رمان باشند نیازی به اینهمه رجز خوانی تاز یان نداریم اگر این حق را نگیرید تاریخ ای نبار شمارا در کنار قاجار خواهد نوشت

    • رضا ارسالی در

      هیچ غرامتی از عراق نمی‌تونیم بگیریم،آیا میدونید بر اساس قانون ایران و عراق همچنا ن در حال جنگ هستند و هیچ قرار داد صلحی ب ین دو کشور به امضا نرسیده و تنها تا بند چهارم قطعنامه جلو رفتن و بعد همه چی مسکو ت موند و قانونٱ ایران و عراق در صلح نیست ند بلکه تنها در آتش بس میباشد،دلیل اینکه صلح نامه امضا نشد به این خاطر بود که چو ن عراق متجاوز شناخته شده بود ،در زمان ان عقاد قرار داد صلح باید مقدار و نحوه تسوی ه خسارات جنگ هم تعیین میشد اما چون پس از صدام و جنگ با کویت و آمریکا ،عراق کشور برادر و دوست شده بود هیچ حرفی از قرار دا د صلح زده نشد تا عراق که توسط آمریکا مور د حمله قرار گرفته بود و کویتی‌ها با زرنگ ی در همون موقع خسارتشون رو تعیین کردن و تا دلار آخر از عراق گرفتن ،مورد فشار قرا ر نگیرند و چون در اون موقع اکثر سردمدار ان عراق افراد مجلس اعلا و یا حامیان رژیم ایران بودند و با برادران حکومت ایران در یک پیاله پالوده خورده بودند،و خیلی از آ قایان یا سالها در عراق تحصیل کرده بودند و یا خیلیهاشون در عراق به دنیا اومده بود ند و به نوعی عراق را کشور دوم خودشون مید ونستن نمی‌خواستن به کشور و مردم عراق فشا ر بیاد، پس قطعنامه رو جلو نبردن و تعیین خسارت رو ازش حرفی نزدن. فعلا هم میمونه و هیچ وقت پی گیری نخواهد شد البته فکر کنم مطابق قوانین جهانی اکنون غرامت جنگی شام ل مرور زمان شده و قابل دریافت نیست...

  • ناشناس ارسالی در

    صادرات میوه و سیب زمینی رو قطع کنید عراق و امارات به غلط کردن می افتند.

    • ناشناس ارسالی در

      سیب زمینی و گوجه فرنگی رو قطع کنید چ فکر بکریخخخخخخخخخ

    • ناشناس ارسالی در

      زارت

  • محمد ارسالی در

    با نگاهی اجمالی به تاریخ عراق و دیگر کشورهای عرب باید متوجه حقایقی انکار ناپذیر باشیم در این کشورها چیزی بنام تعهد و اخلاق وجود ندارد عراق کشوریست ک هرگز روی آرامش نخواهد دید.هیچ نقطه سفیدی در تاریخ این کشور پیدا نمیشه

  • مهدی رنجبر ارسالی در

    مابایدرابطه داشته باشیم ولی باید اول منا فع خودمون درنظر بگیریم مایلی خودمون از د رون قوی کنیم مثل ژاپن اون وقت عراق خوب ک شورهای بزرگ خودشون میان دنبال خریدن جنس های ما دیگه نیازنیست ماازشون بخواهیم که اجناس مارو بخرند ازماخواهش می کنند که به شون جنس بدیم مشکل همین طوری حل میشه

  • ناشناس ارسالی در

    چاکن خودش در چاه میفته بار کج به منزل نمیرسد

  • ناشناس ارسالی در

    بعضی از دوستان خیلی افراطی فکر میکنم دنیای امروز شیعه و سنی نمی‌شناسد هرکجا منافع دولتها برای رفاه ملتهایشان باشد همان جا هستند اگرما راه رفاه ملت خود را نمی‌دانیم مقصر کسی نیست جز بی تدبیری وخرافه گرایی خیلی ها چه کسی دنبال ایران فرستاده اونجا الکی هزینه کند بجای رفاه مردم خودش رفته تو عربها چ کند نمیدانم!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

  • مهدی ارسالی در

    عراق یک کشور نفرین شدست هیچ وقت روی آرامش نخواهد دید بزارید آمریکا مثل یه گاو شیر ده شیرشو از اونها بدوشه ایران فقط باید تماشا کنه همین

  • ناشناس ارسالی در

    مسئولین دیگه بسه هرچی مردمان تو فشار گداشتیدوجیب کشورهای دیگه را پرکردید عراق بعداز جنگ باگاری ودرشکه حالا با بنز اینا نتیجه اشتباهات اینه که ماباهراجنبی خودرا برادر میدانیم

  • حسین ارسالی در

    مسولین ما خودشان را زدنند به خواب فکر نان باش خربزه ابه.
    شتر سواری دولا دولا نداره .باید حمایت از تولیدات داخلی در راس کار دولت قرار گیرد از پشت میز بیرون بیائید مشکلات را حل کنید دیروز ترکیه گاز ایران را قطع کر امروز عراق فردا......سیاست همین است نفع هرکشور هرجا باشد به ان سو کشش پیدا می شود.

  • Far ارسالی در

    معلوم شد چرا حسن کلید برق رو مجانی کرده! !! در واقع روغن ریخته رو نذر امامزاده کر ده!!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها