|
کدخبر: 118182 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تراکتوری که هزینه سوخت ندارد

مانع اصلی بر سر راه ظهور تراکتور برقی، نیروی عظیمی است که این وسیله نیاز دارد. به باتری‌هایی نیاز است که در عین تولید انرژی بیشتر، قیمت تمام شده آنها، به مراتب کمتر باشد.

اقتصاد تراکتوری که هزینه سوخت ندارد

نسخه برقی بعضی ماشین‌آلات کشاورزی، به بازار آمده است آما آیا به زودی، شاهد ظهور تراکتورهای برقی هم خواهیم بود؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رویای لودر تمام برقی به واقعیت پیوست

در را باز کنید، وارد کابین شوید، استارت بزنید و سکوت محض! نگران نباشید، لازم نیست کاپوت را بالا بزنید که علت روشن نشدن موتور را پیدا کنید. رانندگان لودرهای برقی می‌دانند که اصلا جای نگرانی نیست. لودر تمام‌برقی زمانی، رویایی بیش نبود اما همین امروز می‌توانید لودرهای تمام‌برقی را سفارش دهید. تولیدکنندگان این لودرها راست می‌گویند و این ابزارها، واقعا بی‌سروصدا هستند و تقریبا هیچ آلودگی تولید می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد که ساخت تراکتورهای برقی کارآمد به راحتی لودر نباشد، بنابراین باید همچنان منتظر ماند.

اگر نیروی تجهیزات کشاورزی برقی از منابع تجدیذیر (مثلا صفحه‌های خورشیدی نصب شده در مزارع) تامین شود انقلابی واقعی در ماشین‌های کشاورزی ایجاد خواهد شد. انقلابی که بخشی از آن، هم‌اکنون محقق شود. گفته می‌شود که رفع نواقص و ایرادهای موجود در این ماشین‌ها و تجهیزات، بدون شک باعث استقبال بسیار زیاد کشاورزان خواهد شد؛ عاملی که به نوبه خود انگیزه تولیدکنندگان تراکتور برای عرضه یک محصول بدون رقص را صد چندان کرده است.

مانع اصلی چیست؟

مانع اصلی بر سر راه ظهور تراکتور برقی، نیروی عظیمی است که این وسیله نیاز دارد. تراکتور اصلی، کارکردهای متنوعی دارند: شخم زدن، بذرپاشی، حمل‌ونقل و... تراکتور برقی زمانی می‌تواند با نوع دیزلی رقابت کند و جایگزین آن شود که تمام روز، پرانرژی باقی بماند. شرکت‌هایی که روی بهینه‌سازی تراکتور برقی کار می‌کنند امیدوارند که ورود فزاینده بزرگان خودرسازی به بازار خودروهای برقی باعث شود که عملکرد باتری‌های کنونی به میزان قابل‌توجهی بهبود یابد. به باتری‌هایی نیاز است که در عین تولید انرژی بیشتر، ارزان‌تر باشند.

عزم جزم آلمانی‌ها

پژوهشگران دانشگاهی و البته دو تراکتورساز بزرگ آلمانی می‌‌خواهند راه‌حلی برای این مشکل بیابند. دو وزارتخانه آلمان، بودجه قابل‌توجهی برای عملی شدن این رویا اختصاص داده‌اند. باتری تراکتورهایی که قبلا مورد آزمون قرار گرفته‌اند کوچک بودند، بنابراین فقط بخشی از انرژی وسیله با برق تامین شده است. آلمانی‌ها اکنون تراکتوری ساخته‌اند که تمام انرژی موردنیاز آن توسط باتری‌های برقی تامین می‌شود. محصول آنها که ۱۳۰kw نام دارد درحال‌حاضر ۱۷۵ اسب بخار، انرژی تولید می‌کند. پلتفرم این تراکتور همانی است که شرکت جان دیر در سری ۶R استفاده کرده است. این محصول تقریبا تمام کارکردهایی که از یک تراکتور تمام‌عیار انتظار می‌رود را انجام می‌دهد.

۴ ساعت کار می‌کند

با فناوری فعلی، باتری‌های این تراکتور حدود ۴ ساعت از عهده تمامی کارهای کشاورزی برمی‌آید و ۵۵ کیلومتر را طی می‌کند. درحال‌حاضر شارژ شدن باتری‌ها ۳ ساعت طول می‌کشد. پژوهشگران می‌خواهند با تقویت قابلیت شارژ معکوس، عملکرد تراکتور را تا ۹۰ درصد بهینه کنند. پژوهشگران همچینین می‌‌خواهند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به حداقل برسانند. یک از مزایای مهم این تراکتور آن است که اگر حرکت نکند و کار خاصی انجام ندهد مصرف انرژی آن به صفر می‌رسد.

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه فنی درسدون نشان می‌هد که استفاده همزمان از انرژی برق و سوخت فسیلی در تراکتورها، بهره‌وری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌‌هد. آنها با تراکتور دوگانه‌سوزی که کارخانه سویسی یعنی RigiTrac تولید کرده است کار کردند. قدرت تراکتور این شرکت در حالت معمول ۱۱۰ اسب بخار است اما در این مطالعه، از موتوری استفاده شد که ۱۲۶ اسب بخار تولید می‌کند. طبق یافته‌های این پژوهش، سیکل دوگانه باعث می‌شود که کنترل‌‌پذیری و کارایی دیفرانسیل‌های عقب و جلو تا حد زیادی افزایش داشته باشد. از طرف دیگر وقتی برای تغذیه پیشرانه صرفا از یک برقی استفاده می‌شود کنترل‌پذیری فرمان محدود خواهد بود زیرا سرعت نسبی محورهای عقب و جلو باید ثابت بماند.

منبع: all about feed

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها