|
کدخبر: 117253

جزئیات نحوه دریافت وام خرید کامیون اعلام شد

قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جزییات ثبت نام و دریافت تسهیلات خرید کامیون نو برای نوسازی ناوگان جاده‌ای را تشریح کرد.

اقتصاد جزئیات نحوه دریافت وام خرید کامیون اعلام شد

داریوش امانی درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهارکرد: هفته گذشته قرارداد نوسازی ۱۱ هزار کامیون فرسوده طی ۲۰ ماه آینده و تحویل این تعداد دستگاه به مالکان ناوگان فرسوده به امضا رسید؛ ظرف ۳ سال گذشته، ۵ هزار دستگاه از ۱۱ هزار کامیون فرسوده، نوسازی شده است و با قراردادی که هفته گذشته امضا کردیم، قرار است ۵ هزار دستگاه دیگر نوسازی شود که این قرارداد میان سازمان راهداری، یک شرکت داخلی خودروساز و یکی از بانک‌های شبه دولتی داخلی منعقد شده است.

وی ادامه داد: ظرف ۲۰ ماه آتی، ۵ هزار دستگاه بعدی نوسازی می‌شود؛ ضمن اینکه در حال مذاکره با دیگر خودروسازان داخلی هستیم که به زودی با یکی از خودروسازان بزرگ داخلی قرارداد دیگری امضا خواهیم کرد که هزار دستگاه کامیون نیز این شرکت نوسازی خواهد کرد. با این ۶ هزار دستگاهی که این دو خودروساز تولید می‌کنند به اضافه ۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده‌ای که در ۳ سال گذشته نوسازی شد، مجموعاً ۱۱ هزار کامیون فرسوده از رده خارج و به جای آنها کامیون نوساز وارد جاده‌ها می‌شود.

۱۵ شرکت سازنده خودروی سنگین در کشور داریم

قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه درحال‌حاضر ۱۵ خودروساز ناوگان سنگین در کشور داریم که تعدادی از آنها دولتی و تعدادی هم خصوصی هستند.

امانی تأکید کرد: ۳۸۵ هزار دستگاه ناوگان فعال جاده‌ای داریم که از این تعداد، نزدیک ۷۰ هزار دستگاه فرسوده است و باید نوسازی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از همه ظرفیت تولید داخل خودروهای سنگین استفاده نمی‌شود، گفت: ما در سازمان راهداری آمادگی داریم تا با همه خودروسازان داخلی قرارداد امضا کنیم؛ اما به جهت مسائلی مانند تحریم و مشکلاتی که خودروسازان داخلی از نظر گردش مالی و سرمایه در گردش با آن مواجه هستند، این امکان را ندارند که خودروی سنگین تولید کنند؛ لذا تعدادی از شرکت‌های سازنده ناوگان سنگین، غیر فعال هستند.

امانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌ای که برای ساخت ۵ هزار دستگاه کامیون نوسازی و جایگزینی آن با ناوگان فرسوده در هفته گذشته با یک خودروساز داخلی به امضا رسید، ۱۴ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی بود؛ از سوی دیگر نیاز به تأمین تسهیلات داشت تا برای رانندگان و مالکان کامیون‌های فرسوده، جذابیت ایجاد شود؛ لذا در حال مذاکره همزمان با خودروسازان و بانک‌ها بودیم که این مذاکرات به طول انجامید.

جزییات وام خرید کامیون نو

وی بیان کرد: نتیجه این مذاکرات این شد که تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد به مالکان کامیون‌های فرسوده برای نوسازی ناوگان پرداخت می‌شود؛ ۹ درصد مابقی نرخ سود این تسهیلات (از مجموع ۱۸ درصد) را سازمان راهداری پرداخت می‌کند.

قائم مقام سازمان راهداری، بیان کرد: برای هر کامیونی، معادل ۸۰ درصد قیمت آن وام پرداخت شده و ۲۰ درصد را آورده مالک ناوگان فرسوده در نظر گرفته‌ایم.

اولویت با توسعه کامیون‌های یخچالی با اعطای وام ۸۰۰ میلیونی تریلر یخچال دار

وی یکی از اولویت‌های توسعه ناوگان نوساز جاده‌ای را افزایش تعداد کامیون‌های یخچال دار دانست و افزود: متقاضیان جایگزینی ناوگان فرسوده می‌توانند تریلر یخچالی را از شرکت سازنده خریداری کنند که ۸۰۰ میلیون تومان آن معادل ۸۰ درصد قیمت تریلر یخچالی، تسهیلات است.

امانی ادامه داد: متقاضیان نوسازی ناوگان، باید به سامانه مربوطه مراجعه کنند؛ اولویت نخست با ناوگان بالای ۵۰ سال فعال در جاده هاست و رانندگان باید کارت هوشمند داشته باشند. کامیون‌های بالای ۱۰ تن نیز در اولویت قرار دارند که با ثبت نام در سامانه، ابتدا اقدام به اسقاط کامیون فرسوده در مرحله اول کرده، در مرحله دوم برای تشکیل پرونده تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند و در مرحله آخر هم مراجعه به کارخانه سازنده از سوی متقاضی، قرار دارد. کل این فرآیند دو ماه طول می‌کشد.

این مقام مسئول در وزارت راه گفت: در فاز نخست این طرح، ۲۰۰ دستگاه خودرو ظرف ۱۰ روز آینده به رانندگان تحویل می‌شود؛ بخشی از مجموعه قطعات لازم برای تولید این کامیون‌ها وارداتی است اما بخش ساخت اتاق این ناوگان در داخل انجام می‌شود.

صرفه جویی ۱.۲ میلیارد لیتر سوخت فقط با نوسازی ۵ هزار کامیون فرسوده

وی تأکید کرد: نوسازی این ۵ هزار دستگاه ناوگان، صرفه جویی ۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتری در پی دارد کاهش آلایندگی محیط‌زیست و افزایش بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل از دیگر نتایج نوسازی ناوگان فرسوده است.

منبع: مهر

ارسال نظر