|
کدخبر: 116480

حق و حقوق قانونی بازنشستگان مشاغل سخت را بدهید

فرهاد خادمی- کارشناس

از روزهای گذشته نخستین حقوق «متناسب‌سازی شده» برمبنای سابقه و سنوات پرداخت حق بیمه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به مرحله اجرا درآمده است؛ کاری قانونی که می‌بایست در پایان برنامه پنجم کشور اجرایی و عملیاتی می‌شد اما به دلایل مختلف تا مرداد ۹۹ به تعویق افتاد.

خادمی

هرچندکه دولت و سازمان تامین اجتماعی در این سال‌ها کمتر به فکر بازنشستگان زحمتکش و خدوم بودند اما این روزها که خبرهای مربوط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری منتشر می‌شود، آه از نهاد بازنشستگان تامین اجتماعی بلند می‌شود که این تبعیض آشکار و ناروا باکدام منطق عقلی، قانونی و شرعی سازگاری دارد که دولت و سازمان برنامه، عملاً به این تبعیض دامن می‌زنند؟

دیروز و پریروز که نخستین حقوق متناسب‌سازی شده بازنشستگان به حساب آنها واریز شد، بخش زیادی از این بازنشستگان دریافتند که ظلم و جفایی فاحش در سایه عدم توجه به قانون، از سوی سازمان تامین اجماعی بر آنها روا شده است. افرادی که طی سال‌های گذشته براساس "قانون مشاغل سخت و زیان‌آور" بازنشسته شدند، دیدند که مفاد قانون مذکور در محاسبه و پرداخت حقوق آنها رعایت نشده است.

ازنظر قانون برنامه توسعه پنجم و ششم کشور، باید بازنشستگان تا سقف ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌طراز خود را دریافت نمایند. اما همانطور که در بالا گفتیم دولت در حال اجرایی کردن این مهم برای بازنشستگان کشوری و لشکری است، اما اقدامی برای تعمیم این طرح به بازنشستگان تامین اجتماعی نکرده است!

با اجرای قانون متناسب‌سازی در بخش‌های حداقل بگیر تامین اجتماعی، بهبودهایی هرچند ناکافی، رخ داده است اما مهم‌تر از همه این است که چون سنوات پرداخت حق بیمه بازنشستگان، مبنای محاسبه اصلی پرداخت مردادماه قرارگرفته است، متاسفانه ضریب ۵/۱درصدی سنوات بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور نادیده گرفته شده است و تمامی این افراد به‌نوعی دچار ضرر و زیان شده‌اند!

دکتر سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید پاسخ دهند چرا در محاسبات حقوق بازنشستگان سخت و زیان‌آور، مفاد قانونی که حکم به بازنشسته نمودن کارگران دارای مشاغل سخت و زیان‌آور داده است مدنظر قرار نگرفته است؟

در مفاد قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، تاکید شده است تمام حقوق و مزایای قانونی این افراد باید با محاسبه سنوات ارفاقی پرداخت شود، اما شاهد زیر پا گذاشتن این قانون از سوی سازمان تامین اجتماعی هستیم.

خوشبختانه قانون مذکور از شفافیت لازم برخوردار است و هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند به تفسیر آن بپردازد ولی متاسفانه نادیده گرفتن این مفاد قانونی، ضرر و زیان‌های فراوانی را نصیب بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور نموده است.

نکته مهم دیگر این است که این بازنشستگان قبل از بازنشسته شدن ۸ درصد حق بیمه سنواتی را به سازمان پرداخت نموده‌اند و از این جهت هم به سازمان تامین اجتماعی مدیون نیستند.

چرا این قانون نادیده گرفته شده است؟ لذا آقای مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید به این سوال پاسخ دهد: درحالی‌که طبق رای دیوان عدالت اداری، سنوات بازنشستگان باید با ضریب ۵/۱محاسبه شود چرا رعایت عدالت و اجرای قانون نشده است؟ هرچند ممکن است گفته شود که یک‌بار با ارفاقات قانونی به بازنشستگان مشاغل سخت وزیان‌آور لطف شده است اما این توجیهات در برابر قانون و مفاد آن الکن است و نمی‌شود به بهانه‌های واهی از انجام قانون، خودداری نمود.

 

نویسنده: فرهاد خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها