|
کدخبر: 114732 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌نیوز:

مقصد جدید غول‌‌ های فناوری در دوره جنگ

سنگاپور به قطب فناوری آسیا تبدیل شده و شرکت‌هایی که دنبال بازارهای جدید و شکوفا هستند علاقه زیادی به آن نشان داده‌اند.

اقتصاد مقصد جدید غول‌‌ های فناوری در دوره جنگ

طبق آمار اعلام شده توسط دولت سنگاپور بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ فناوری جهان در سنگاپور فعالیت می‌کنند و حجم سرمایه‌گذاری‌های خود را به طرز فزاینده‌ای افزایش می‌دهند. بلومبرگ، سنگاپور را ششمین کانون فناوری جهان می‌داند. این به آن معناست که سنگاپور به لحاظ نوآوری‌های فناوری، ژاپن و حتی ایالات متحده را پشت سرگذاشته است. به نظر می‌رسد که سنگاپور به واسطه چند مزیت مهمی که دارد به مقصد جدید غول‌های فناوری تبدیل شده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مطالعات بازار نشان می‌دهد که غول‌های فناوری چین (تنسنت، علی بابا و بایدو) بیش از هر جای دیگری در سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کنند. همتایان غربی آنها یعنی گوگل، آمازون و فیسبوک هم از قافله عقب نمانده و در سنگاپور دفاتری دایر کرده‌اند.

جنگ تجاری چین و امریکا جذابیت سنگاپور را صدچندان کرده است. ترامپ به تازگی تعرفه واردات کالاهای چینی را به شدت افزایش داد. در این میان، کشورهایی که با هر دو کشور ارتباط تجاری دارند می‌خواهند از گزند تعرفه‌ّها در امان باشند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که منطقی‌ترین گزینه آن است که خطوط حساس تولید و مونتاژ خود را به خارج از چین و ایالات متحده منتقل کنند تا از آتش این جنگ در امان بمانند. مقامات و سیاست‌گذاران سنگاپور با آغوش باز از این فرصت بکر استقبال کردند. علاوه بر این عامل بزرگ، ۵ دلیل دیگر هم به کمک سنگاپور و اقتصاد آن آمده‌اند.

اقتصاد باز و زیرساخت ارتباطی پیشرفته

سنگاپور از نظر جغرافیایی در قلب آسیا قرار گرفته و زیرساخت ارتباط پیشرفته آن باعث شده است که به همه جای جهان متصل باشد. سنگاپور با غرب و شرق در ارتباط است. شهرهای چین و بعد از آنها، نیویورک و سیدنی با سنگاپور در ارتباط هستند. دولت‌شهر سنگاپور توانسته است اعتماد کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ جهان و البته دولت‌ها را کاملا به‌دست آورد. رویکرد باز سیاستگذاران سنگاپور باعث شده است مشکلات و معضلات را ملی نبینند و در فرآیند مشکل‌گشایی از شرکت‌های خارجی دعوت به مشارکت کنند. به این ترتیب سنگاپور یکی از نخستین جاهایی است که فناوری‌ها و نوآوری‌های مربوط به حمل‌ونقل به آن می‌رسد.

توافقات آزاد تجاری (FTA)

سنگاپور یک بازار کوچک به حساب می‌آید و فقط ۵ میلیون جمعیت دارد اما ۲۲ قرارداد تجارت آزاد امضا کرده است. امضای توافقنامه تجارت آزاد سنگاپور و اتحادیه اروپا از جمله مهم‌ترین و تازه‌ترین گام‌هایی است که سنگاپور در این راستا برداشته است. سنگاپور در این نوع توافقات، امتیازات و تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت‌های تولیدی فعال در اقتصاد دیجیتال در نظر می‌گیرد. این مزایا باعث می‌شود شرکت‌های بزرگی که اقدام به سرمایه‌گذاری و فعالیت در سنگاپور کرده‌اند به همه بازارهای بزرگ جهان دسترسی کامل داشته باشند.

امنیت زیرساخت اطلاعاتی

طبق قانون امنیت اطلاعات چین که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد همه شرکت‌های خارجی باید اطلاعات خود را در سرورهای محلی ذخیره کنند تا مقامات چینی بتوانند به اطلاعات آنها دسترسی کامل داشته باشند. موانعی که اعضای عضو جامعه کشورهای جنوب شرق آسیا بر سر راه گردش بین‌المللی اطلاعات ایجاد کرده‌اند از این هم بیشتر است. در سنگاپور از این قبیل محدودیت‌ها خبری نیست. سنگاپور یک سیاست کلی را دنبال می‌کند و آن ایجاد چارچوب‌های قانونی و رسمی جهت محافظت و تسهیل اقتصاد الکترونیکی، پول دیجیتال، تضمین امنیت‌ای پی و مدیریت اطلاعات است. پلتفرم تجاری که سنگاپور تدارک دیده است باعث می‌شود که واردکنندگان، صادرکنندگان، بانک‌ها، شرکت‌های فعال در زمینه لجستیک و پشتیبانی، مشتریان، شرکت‌های حمل‌ونقل و بازیگران دیگر بتوانند در فضایی امن با یکدیگر در ارتباط باشند.

سرمایه انسانی

سیاست‌گذاران توسعه، سنگاپور را به یکی از قطب‌های نیروی کار ماهر در عرصه فناوری‌های پیشرفته، تبدیل کرده‌اند. دولتمردان سنگاپور سالانه، بودجه قابل‌توجهی را به پژوهش و نوآوری و کارآفرینی اختصاص می‌دهند. در سنگاپور به ویژه از فناوری‌های روز، مهندسی نسل نو، اقتصاد دیجیتال، پزشکی، مدیریت شهری و شاغلان و فعالان آنها حمایت می‌شود. دانشگاه‌های درجه یک سنگاپور به برکت این فضای مناسب به دانش روز دسترسی دارند. عرصه برای فعالیت نوآوران، ایده‌پردازان، استارت‌آپ‌های چندملیتی و سرمایه‌گذاران جسور کاملا آماده است.

بهشت سیاسی امن

جنگ سرد چین و امریکا به نبرد تجاری اخیر آنها محدود نمی‌شود و ممکن است اشکال جدیدی به خود بگیرید. واشینگتن از قدرت فناوری چین هراسان است و چینی‌ّها هم قصد ندارند این بازار سودآور را از دست بدهند. همکاری کردن با شرکت‌هایی که در لیست سیاه امریکا قرار دارند عواقب زیادی به همراه دارد: به عنوان مثال سخت‌گیری و کنترل بیشتر امریکا بر صادرات آنها و تحریم و محرومیت از بعضی فناوری‌های خاص و پیشرفته. در این فضای خطرناک، شرکت‌های چندملیتی باید بسیار محتاط باشند تا از گرند تحریم‌های کمرشکن در امان بمانند. در این میان سنگاپور و بی‌طرفی آن در منازعه چین و امریکا، پناهگاه مناسبی برای شرکت‌های بزرگ خواهد بود. سنگاپور قوانین صادرات و واردات خاص خودش را دارد، به تجارت آزاد پاییند است و دولتمردان آن خود را از رویارویی‌های سیاسی دور نگه می‌دارند.

منبع: forbes

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها