|
کدخبر: 114333 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه مطرح شد:

خرید لپ‌ تاپ را به تاخیر اندازیم؟

گفته می‌شود که در صورت اختصاص ارز لازم جهت ترخیص لپ‌تاپ، تبلت و ... قیمت این قبیل اقلام کاهش خواهد یافت. بسیاری از افرادی که قصد خرید لپ‌تاپ دارند سوال می‌کنند که آیا باید خرید لپ‌تاپ را به تاخیر انداخت؟ برای بررسی بیشتر این موضوع و نیز اطلاع از وضعیت بازار تعمیرکاران با رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

اقتصاد خرید لپ‌ تاپ را به تاخیر اندازیم؟

هفته آینده نرخنامه‌ جدید رسته‌هایی که در حوزه تعمیرات فعالیت می‌کنند به اتاق اصناف و کمیسیون نرخ‌گذاری سازمان صمت ارسال می‌شود که بعد از تصویب نهایی، رسمیت یابد. نرخنامه پیشنهادی اتحادیه معمولا تصویب می‌شود. محمدرضا فرجی، رئیس اعلام این خبر گفت: «افزایش نرخ لپ‌تاپ و دیگر کالاهای مرتبط به دو دلیل رخ داد. مورد اول به تغییر نرخ ارز مربوط می‌شود. علت دوم آنکه، تیک اختصاص ارز توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شد در نتیجه بازار با کمبود کالا مواجه شد».

فرجی

شرط کاهش قیمت

محمدرضا فرجی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «حدود دو هفته قبل، خوردن تیک اختصاص ارز از بانک مرکزی باعث شد که کالاهای حوزه ما حدود ۵ درصد کاهش قیمت داشته باشد. در صورت تامین ارز و ترخیص کالاها امید می‌رود که شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها باشیم. تصور می‌کنم حدود ۵ درصد دیگر کاهش قیمت داشته باشیم اما این اتفاق در گرو اختصاص ارز و ترخیص کالاها از گمرک است. در زمینه قطعه لپ‌تاپ هم کمبود موجودی داریم، امیدواریم ترخیص تدریجی قطعات به این مشکل هم پایان دهد».

رونقی که در مجموع خوب نیست

خوب یا بد، افزایش شدید نرخ ارز و به موازات آن گرانی لپ‌تاپ به رونق بازار تعمیر این کالای وارداتی منجر شده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در این باره گفت: «این اتفاق اگرچه باعث رونق بازار تعدادی از اعضای اتحادیه می‌شود اما در مجموع باید از زاویه کشوری و منافع ملی به قضیه نگاه کرد. در سال‌های قبل مردم از به‌روزترین و بهترین نوت‌بوک یا لپ‌تاپ استفاده می‌کردند بنابراین بازار تعمیر رونق چندانی نداشت اما متاسفانه اکنون گرانی باعث شده است که قدرت خرید مردم کاهش یابد. امیدواریم به سویی حرکت کنیم که رونق بازار تعمیر به خاطر ترویج فرهنگ مقتصد بودن باشد نه گرانی و تورم. فرهنگ مقتصد بودن یعنی رسیدن به این نقطه که به جای خرید یک نوت بوک جدید و گران‌تر می‌توان به عنوان مثال رم دستگاه را تعویض کرد. امیدواریم گرانی پایان یابد چون تعمیر یک‌سری اقلام مصداق دور ریختن پول است و افراد صرفاً به دلیل نداشتن قدرت مالی، تعمیر را انتخاب می‌کنند».

آزمون‌ صدور مجوز آنلاین می‌شود

اتحادیه فناوران رایانه در زمینه آموزش تعمیرات لپ‌تاپ و اقلام مرتبط دیگر هم فعالیت می‌کند؟ محمدرضا فرجی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «از هفته آینده اپلیکیشن خاص اتحادیه آغاز به کار می‌کند و آزمون اخذ مجوز به تعمیرکاران به صورت آنلاین انجام می‌شود. بعد از تحقق این مهم، برنامه اتحادیه آن است که در طول هفته‌های بعد کمیسیون آموزش را به صورت آنلاین درآوریم. فاز اول آموزش به آموزش فعالان کافی‌نت‌ها درباره کارنامه مالیاتی مربوط می‌شود. ممکن است این برنامه را توسعه دهیم تا تعمیر لپ‌تاپ را هم شامل شود اما به عنوان یک قاعده کلی ما فرض را بر این قرار می‌دهیم که متقاضیان اخذ مجوز قبلا نسبت به دریافت آموزش‌های لازم اقدام کرده‌اند و مهارت و تجربه لازم را به دست آورده‌اند. البته برای آرامش خاطر اعضای اتحادیه و نیز آموزش مصرف‌کنندگان قصد داریم یک سری آموزش ابتدایی داشته باشیم که مردم با امور ساده‌ای مثل نحوه صحیح نصب ویندوز و ... آشنا شوند که ناآگاهانه به وسیله خود آسیب نزنند و بین تعمیرکار و مشتری، اختلاف نظر پیش بیاید.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها