|
کدخبر: 114213 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان مطرح شد:

برگ برنده دلالان میوه

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان تهران: قدرت مالی باغدار زمانی افزایش می‌یابد که تعاونی‌های روستایی یا ادارات جهاد کشاورزی از باغداران حمایت کنند یا محصولات آنها را به صورت تضمینی خریداری کنند. متاسفانه تعاونی های روستایی کار خاصی برای باغدار انجام نمی‌دهند.

اقتصاد برگ برنده دلالان میوه

نام میوه و تره‌بار به دلالی، سودجویی و مفت‌خری محصول از باغدار گره خورده است. دلالی دقیقاً در کدام مرحله از چرخه بازار میوه و مصرف رخ می‌دهد و آیا راهکاری برای پایان دادن به این بازار وجود ندارد؟ موضوع مهم‌تر آنکه آیا گرانی میوه را می‌توان به دست‌های پیدا و پنهان دلالان نسبت داد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع و ابعاد مختلف آن با عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

یاوری

بازار میوه اشباع است

اکبر یاوری، عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان تهران در پاسخ این سوال که دلالی میوه تا چه روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟ اظهار داشت: «در حال حاضر بازار میوه راکد است و هر روز، سه تا چهار هزار تن بار برای روز بعد می‌ماند. این واقعیت به معنای اشباع بودن بازار است. اکنون عرضه بسیار بیشتر از تقاضاست. دلالی در زنجیره اول رخ می‌‌دهد. باغدار بنیه مالی ندارد یعنی به عنوان مثال توان مالی لازم برای بسته‌بندی، انبار یا حداقل قرار دادن محصول خود در سردخانه را ندارد؛ بنابراین بار خود را به «سلف‌خر»، پیش‌فروش می‌کند. سلف‌خر استطاعت مالی دارد، محصول را بسته‌بندی و در سردخانه یا انبار قرار می‌دهند که هنگام جان گرفتن بازار آن را به چند برابر قیمت به فروش رساند. برای قطع کردن این زنجیره باید توان مالی باغدار را افزایش داد».

سطحی‌نگر نباشیم

دلالی یک پدیده اقتصادی منفی است و باید به آن رسیدگی کرد اما برای پایان دادن به بازار دلالان باید به زمینه‌هایی که فضا را برای فعالیت و سودجویی‌های نامشروع آنها فراهم می‌کند خاتمه داد. برگ برنده سلف‌خرها، فقر باغداران است. مشکل اصلی، ضعف مالی باغدار و کشاورز و نبود حمایت‌های لازم است. پرداختن صرف به دلالی، سطحی‌نگری است. عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان تهران در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «قدرت مالی باغدار زمانی افزایش می‌یابد که تعاونی‌های روستایی یا ادارات جهاد کشاورزی از باغداران حمایت کنند یا حداقل محصولات تولیدی آنها را به صورت تضمینی خریداری کنند. متاسفانه تعاونی های روستایی کار خاصی برای باغدار انجام نمی‌دهند و به دادن چند کیسه کود بسنده می‌کنند. بذر و سم موردنیاز باغدار را با ارز دولتی وارد می‌کنند و به نرخ آزاد به باغدار می‌فروشند. از طرف دیگر به صنایع تبدیلی نیاز است که اگر مثل چند سال گذشته قیمت گوجه ناگهان کمتر از ۱۰۰۰ تومان شد گوجه کار مجبور به فروش محصول به قیمت ناچیز نباشد و گوجه به کارخانجات رب ارسال شود. تمرکز صرف روی دلالی دردی از باغدار یا کشاورز دوا نمی‌کند. بخش عمده دلالی قبل از میدان رخ می‌دهد. محصولی که به میدان تره‌بار آمده است ممکن است یک یا دو بار، دست به دست شود اما در این مرحله، قیمت آن‌قدر افزایش نمی‌یابد که به مصرف‌کننده فشار وارد شود. معضل بزرگ زمانی است که محصول به دست سلف‌خر می‌رسد. در حال حاضر بازار اشباع است پس سلف‌خرها، محصول را نگه می‌دارند و مثلاً یک ماه دیگر آن را به بازار عرضه می‌کنند».

تامین بازار در سال فراوانی

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بارفروشان تهران در ادامه گفت: «در سال فراوانی میوه قرار داریم پس در عرضه محصول هیچ مشکلی نداریم و تقاضا زیاد نیست پس مطالبی که درباره دلالی‌های گسترده در میادین میوه و تره‌بار مطرح می‌شود نمی‌تواند صحت داشته باشد. فروش بار دو یا سه روز طول می‌کشد. بازار میوه و تره بار تامین است و در مدت اخیر گرانی خاصی نداشته‌ایم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها