|
کدخبر: 114181

اختصاصی گسترش نیوز

تشکیل کمیته ارزیابی جذب اعتبارات چه شد؟

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با گسترش نیوز با اشاره به اینکه در حال حاضرآمارمشخص و شفافی از میزان جذب اعتبارات استان همدان وجود ندارد، از ارائه پیشنهادی در شورای برنامه ریزی مبنی بر تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به این امر سخن گفت.

اقتصاد تشکیل کمیته ارزیابی جذب اعتبارات  چه شد؟

موضوع مهمی که در ارتباط با طرح ها و پروژه های استان ها در سراسر کشور وجود دارد، تلاش مدیران، نمایندگان و مسئولان استانی در بخش ها و حوزه های مختلف برای جذب اعتبارات است که می تواند سنگ بنای هر گونه اقدامی در این زمینه باشد.

اینکه به چه میزان مدیران و نمایندگان به فراخور جایگاهی که در آن قرار گرفته اند، می توانند در کسب این اعتبارات، جذب و تخصیص آن ها موفق باشند موضوعی است که نیاز به عزم و پشتکاری جدی همراه با پیگیری مسئولان مرتبط استانی دارد و بسیار دارای اهمییت است.

این اهمییت می تواند از ابعاد مختلف مورد بررسی و سنجش قرار گیرد، به عبارت دیگر توانایی جذب این اعتبارات و بهره از آن ها، از یکسو نشان از توانمندی، شایستگی و به معنای واقع مدیر بودن فرد دارد چرا که درصورت موفقیت توانسته است آبادانی و توسعه را برای استان، شهرستان و بخش خود به همراه آورد.

از سوی دیگر اگر مدیر و نمایندکان نتوانند همپوشانی مناسبی در کسب، جذب و تخصیص اعتبارها برای استان و حوزه انتخابیه داشته باشند عملا فرصتی ناب را از مردم خود سلب کرده اند و پیرو آن افزایش آسیب ها و نارضایتی ها را شاهد خواهیم بود.

تلاش در راستای جذب اعتبارات و تخصیص آن ها به پروژه های مختلف، نیازمند اشراف و سلطه مدیر،مسئول و یا نماینده شهرستان به  نقصان ها، کمبودها، ضعف ها و نارسایی های موجود در شهرستان و به صورت کلی استان است.

آگاهی مدیر از شرایط و وضعیت موجود در جامعه محلی خود، نشان از اهمییتی دارد  که این فرد برای ولی نعمتان خود و کسانی که مدیریت امور آن را به عهده گرفته است، قائل شده است و همینطور حرکت در این مسیرارتقا و رشد جامعه محلی خود و پیرو آن  شکوفایی  سرزمین اش را در پی خواهد داشت.

به اینجا رسیدیم که مدیران هر حوزه بایستی در ارتباطی مستمر با جامعه خود و نیازهای آن بسر برند تا با  شناسایی مشکلات، علم خود را به امور مرتبط به روز نگاه دارند تا در مواقع لزوم با بهره از فرصت های موجود در رفع نقصان ها برآیند.

جذب اعتبارات در مسیر رشد و اعتلای جامعه محلی برای مدیران می تواند فرصت خدمتگزاری به مردم خود را فراهم آورد و مقوله دیگر بهره مناسب و تمام و کمال از اعتبار بدست آمده است که بیش از جذب دارای اهمییت و توجه است.

اگر چنانچه مدیران ارزیابی مناسبی از وضعیت موجود نسبت به اعتبارات بدست امده که برای آن تلاش بسیاری صرف شده است، نداشته باشند و به عبارت دیگر آمار شفافی از میزان جذب و تخصیص اعتبارها نداشته باشند عملا آنچه در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد، فرصت سوزی خواهد بود که نتایج زیانباری را برای استان و جامعه ساکن در آن به بار خواهد آورد.

چرا که این اعتبارات در بازه زمانی خاصی جهت تخصیص و بهره از آن دراختیار استان ها قرار می گیرد و بعد از به پایان رسیدن مقطع زمانی مشخص اعتباری که می توانست رونق در تولید، ایجاد اشتغال و عمران استان  و کاهش آسیب ها را در پی داشته باشد  بی بهره به خزانه بازخواهد گشت.

مطالب مذکور مقدمه ای کوتاه بر اهمییت جذب اعتبارات مقرر شده در توسعه یک استان بود، حال اینکه استان همدان چقدر توانسته است در این زمینه موفق عمل کند را از زبان علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار گسترش نیوز می خوانیم:

تشکیل کمیته ارزیابی جذب اعتبارات استان همدان چه شد؟

علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به جلسه شورای برنامه ریزی استان همدان و مباحثی که طرح شد، عنوان کرد: با توجه به اهمییتی که کسب، جذب و تخصیص اعتبارات در رشد هر استان و شهرستان دارد این موضوع مبنی بر اینکه وضعیت جذب اعتبارات استان همدان چگونه است مورد طرح قرار گرفت.

پیرو موضوع مطرح شده  مشخص شد که آماری مشخص در این زمینه وجود ندارد و این یک آسیب است و می تواند استان و شهرستان را مزیت هایی که این اعتبارات و تخصیص آن ها به همراه دارد، محروم کند.

شهبازی افزود: در اینکه مدیران استان پرتلاش هستند، تردیدی وجود ندارد اما این تلاش ها بایستی منجر به نتیجه مورد انتظار و مطلوب شوند که در اینخصوص فرایند مدنظر به  کندی پیش می رود.

وی تصریح کرد: بنده با توجه به  اینکه سوابقی همچون استاندار کردستان و معاون دیوان محاسبات را در کارنامه خود دارم به خوبی از فرایند و سازوکار موجود در دستگاه های اجرایی آگاه هستم و روند پیشرفت استان در تخصیص اعتبارات به کندی پیش می رود.

نماینده مردم نهاوند با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات به طرح ها از سوی مجلس تا شهریور و مهرماه مورد تمدید قرار گرفته است، گفت: به عبارت دیگر اگر طی 1.5 ماه باقی مانده اقدام عاجلی در تخصیص اعتبارات جذب شده از سوی استان صورت نگیرد، این اعتبار به خزانه بازگشت داده می شود و عملا فرصتی که می توانست مورد بهره برداری موثر قرار گیرد، از بین می رود.

وی افزود: از آنجائیکه در شورای برنامه ریزی استان مشخص شد که آمار مشخصی در میزان اعتبارات جذب شده وجود ندارد ، بنده پیشنهاد تشکیل کمیته ارزیابی میزان اعتبارات جذب شده را ارائه کردم تا بتوان از وضعیت موجود و روند پروژه ها آگاهی پیدا کرد که اگر نیاز است جابجایی اعتبار نیز اتفاق افتد

عضو شورای برنامه ریزی استان همدان یادآور شد: به قید فوریت بایستی میزان اعتبارات جذب شده و آمار آن ها مشخص شود تا از هدررفت این اعتبارات و بازگشت آن ها به خزانه جلوگیری کرد و بنده در اینخصوص پیشنهاد تشکیل کمیته ارزیابی جذب اعتبارات را مطرح کرده ام.

خبرنگار: حمید سپهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها