|
کدخبر: 112631

پاسخ کارگزاری مفید به فروشندگان سهام عدالت

یکی از کارگزاری‌های فعال در حوزه فروش سهام عدالت، کارگزاری مفید است که برخی از سهامداران نسبت به عملکرد آن رضایت ندارند؛ در این گزارش روابط عمومی کارگزاری مفید به چند سوال مشتریان خود پاسخ داده است.

اقتصاد پاسخ کارگزاری مفید به فروشندگان سهام عدالت

فروش سهام عدالت از طریق شرکت‌های کارگزاری بورسی یک هفته پس از آغاز ثبت سفارش فروش در بانک‌ها شروع شد و کارگزاری‌ها تقریبا از نیمه خرداد ماه مجاز شدند که درخواست فروش سهامداران را تا سقف ۳۰ درصد دریافت و سپس نسبت به فروش و واریز پول سهام آنها اقدام کنند.

اما از یک سو تاخیر یا عدم واریز پول و از سوی دیگر مبلغ واریزی برای سهام عدالت موجب اعتراض سهامداران شده است و نارضایتی نسبت به هر دو نوع کارگزاری بانکی و غیربانکی را در پی داشته است.

بر اساس رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال گذشته شرکت کارگزاری مفید در رتبه نخست قرار گرفت، بنابراین پیش‌بینی می‌شود برای فروش سهام عدالت نیز سهامداران زیادی به این کارگزاری مراجعه کنند اما این رتبه‌بندی باعث نشده که نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد این کارگزاری وجود نداشته باشد.

در طی دو ماه گذشته سهامداران بسیاری اعتراض خود را نسبت به کارگزاری مفید در قالب کامنت در سایت  ثبت کرده‌اند که برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان از روابط عمومی این کارگزاری در خصوص روند فروش و واریز پول سهام عدالت سوالاتی پرسیده شده است که در ادامه می‌خوانید:

چه تعداد سهامدار سهام عدالت برای فروش سهام خود به کارگزاری مفید مراجعه کرده‌اند و سهام چه تعداد از آنها فروخته شده است؟

طبق آمارهای استخراج شده تا تاریخ ۳۰ تیر، تعداد متقاضیان فروش سهام عدالت که به کارگزاری مفید ارجاع شده‌اند، ۵۲ هزار و ۶۴۰ نفر بوده است و فرآیند فروش سهام همه این افراد انجام شده است.

 پول سهامداران در مجموع چقدر و در چند نوبت واریز شده است؟

مجموع مبلغی که بابت فروش سهام عدالت از تاریخ ۱۸ خرداد تا دوم مرداد از سوی کارگزاری مفید فروخته شده است، ۱۰۸ میلیارد تومان بوده که حدود پنج درصد از رقم کل سهام عدالت فروخته‌شده در بازار سرمایه کشور است.

از سوی کارگزاری مفید در ۱۴ نوبت مجموعا مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به حساب افراد واریز شده است.

مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان به دلیل مغایرت حساب از سوی بانک برگشت داده شده است. واریز مبلغ ۲۸ میلیارد تومان نیز در انتظار دریافت اطلاعات حساب افراد از سوی سپرده‌گذاری مرکزی است؛ این مبلغ مربوط به فروش سهام از تاریخ ۳۱ تیر تا دوم مرداد است که طبق روال معمول به محض دریافت اطلاعات حساب افراد، واریز آن صورت می‌گیرد. (این آمار تا دوم مرداد است)

برخی از مشتریان کارگزاری مفید معترض هستند که پس از دو ماه هنوز پولی به حسابشان ریخته نشده یا سهامشان فروخته نشده است، مشکل این افراد چیست؟

روش کار اینگونه است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تقاضاهای فروش را دریافت و تجمیع می‌کند؛ تقاضاها را به طور روزانه در قالب سفارش‌های فروش را به کارگزاری‌ها اعلام می‌کند و سهام مورد نظر به پرتفوی کارگزاری اضافه می‌شود.

در مرحله بعد بلافاصله فروش سهام مورد نظر آغاز می‌شود. بعد از فروش سهام، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به مدت دو تا سه روز کاری اطلاعات افراد و شماره حساب آنها را برای واریز وجوه اعلام می‌کند.

فرآیند واریز وجه از سوی مفید حداکثر یک روز پس از دریافت اطلاعات حساب انجام می‌شود و هیچ پولی نزد شرکت باقی نمی‌ماند. حتی اطلاعاتی که روزهای چهارشنبه عصر دریافت می‌شود، در روز پنجشنبه که روز تعطیلی بورس و شرکت است، واریز می‌شود.

آیا پول سهامداری برگشت خورده است؟

طبق اطلاعات فروش سهام و واریز وجوه از سوی کارگزاری مفید، تاکنون حدود یک درصد مبالغ واریزی به دلیل مغایرت‌هایی که بانک تشخیص می‌دهد، برگشت داده شده است. مرکز تماس مفید که با ۵۱۵ نیروی فعال در خدمت مشتریان مفید است، با این افراد تماس می‌گیرند و اطلاعات جدید دریافت می‌کنند که بتوان این وجوه برگشتی را بار دیگر واریز کرد.

تاکنون در یک نوبت ۱۴۰ میلیون تومان از وجوه برگشتی با اصلاح اطلاعات از سوی مرکز تماس کارگزاری مفید، واریز شده است.

آیا به سهامدارانی که سهامشان فروخته نشده یا پول آن واریز نشده، اطلاع رسانی شده است؟

سهامدارانی که پول به حسابشان واریز می‌شود، از سوی کارگزاری مفید پیامک واریز وجه را دریافت می‌کنند. آن دسته از افرادی که مغایرت حساب داشته‌اند نیز از سوی مرکز تماس مفید با آنها تماس گرفته می‌شود.

در کارگزاری مفید مسئله‌ای با عنوان سهام فروخته نشده باقی نمی‌ماند مگر آنکه سفارش آن را از سپرده‌گذاری مرکزی دریافت نکرده باشد. البته تنها یک دلیل برای تاخیر در فروخته نشدن سهام می‌تواند وجود داشته باشد که دلیل آن شرایط بازار است. بسته بودن نماد برخی شرکت‌ها به ویژه در روزهایی که فصل مجامع است، موجب می‌شود که فروش سهام آنها در انتظار باز شدن نماد بماند. این دست موارد به شرایط بازار وابسته است و در اختیار کارگزاری نیست. به عنوان مثال درحال‌حاضر حدود ۲۰ میلیارد تومان سهام که تاریخ تقاضای فروش آن از سپرده گذاری، ۳۱ تیر به بعد ثبت شده، در حال فروش است و بسته به شرایط بازار و بازشدن نمادها در حال فروش آن هستیم.

 شرکت سپرده‌گذاری اعلام کرد که سهام ۶۰۰ هزار نفر از کسانی که درخواست فروش داشته‌اند فروخته نشده است، آیا این موضوع شامل کارگزاری مفید هم می‌شود؟

خیر این موضوع شامل کارگزاری مفید نمی‌شود. درخواستی وجود ندارد که به فروش نرسد. فقط ممکن است کسانی که درخواستشان طی دو روز گذشته ثبت شده و هنوز سفارششان به‌دست مفید نرسیده باشد، در انتظار باشند وگرنه مفید کما فی السابق به مجرد دریافت اطلاعات از سوی شرکت سپرده‌گذاری با بالاترین اولویت پرداخت را انجام خواهد داد.

منبع: تجارت نیوز
  • اسدالله صایر ارسالی در

    چراسهام عدالت بنده واریزنمیشه دلیلشولطفا بگید من واقعا اشتباه کردم برای فروش

    • ناشناس ارسالی در

      شمارا بخدا با این حرفها که دوماه پیش باید پول منو میدادینمفید لطفا رسیدگی کن..نه تماسی نه پیامی

    • ابوبدشانس ارسالی در

      کارگزاری مفید کی پیام به من دادین یا زنگ زدین.هر طور چک میکنم شماره ت و ش شبا و کد ملی و احراز هویت و کد بورسی ووووودیگه باید چکار کنم که این شرمندگی از سرم رد بشه بخاطر این بدهی ها...خدارو خوش میاد . .متاهل باشی بچه مدرسه ای و قسط و خونه .. .دیگه چی بگم

  • آرمان ارسالی در

    چرا کارگزاری مفید در مورد سهام عدالتو را ستشو نمیگه،کجا پول سهام واریز شده

  • ناشناس ارسالی در

    از زحمت شما کار گزار مفید کمال تشکر دارم حالا که فروختن سهام من بریزید ممنون

  • حسین سلگی ارسالی در

    با سلام خودتون میگیدازوقتی فروش ثبت میشه .۳روزکاری بعد پول روواریزمیکنیدآخرچرااین همه دروغ میگیدمردم بدبخت وگرفتارندتوروب ه خراشیدگی کنید

  • Salvadood ارسالی در

    اینقدر دروغ نگید، خدا ریشه همتونو حالا دیگه بکنه، من نزدیک سه ماه هس درخواست فروش دادم بمبلغ 750000تومان، ی 130تومن ریختن و وسلام....
    الهی.......

  • ناشناس ارسالی در

    مسول کارکذاری مفید،شما که جیبتون پر پوله بفکر ملت خود نیستید ،کمی بفکر ما بدبخت بیچاره ها باشید.زیاد نه ها کمی دلتون بسو زه ،ای سهام مارو بفروشید ،سود نخواستیم ب ا ضرر بفروشید راضی هستیم ،لامصبا بقران ا گه لازم نداشتیم مرض نداشتیم که بفروشیم ، الاان پنج ماهه که سهام من همش زده ارسال شده ،یدونه واسه دلخوشی هم فروش نرفته ،،ت ورو خدا احتیاج داریم بفروشید،

  • ناشناس ارسالی در

    لااقل یه شماره تلفن در اختیار سهامداران بذارید که تماس بگیریم بدونیم چخبره ،بداد مردم برسید فقد بفکر جیب خودتون نباشید،ک می هم بما ملت بدبخت هم برسید،با تشکر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها