|
کدخبر: 111523

تاثیر قرارداد ایران با چین بر بورس چگونه خواهد بود؟

بهنام صمدی، ‌فعال بازار سرمایه دیروز در توییتی به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین که در هفته‌های اخیر حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت، اشاره کرد و با بیان اینکه «اگر سال ۹۲ تا ۹۴ رو به یاد بیاورید، هربار که خبری از مذاکره بر سر پیش‌نویس توافق منتشر می‌شد، دلار اصلاح می‌کرد و بورس کمی صعودی می‌شد، بازار به سهم برجامی و غیربرجامی تقسیم شده بود» پرسید: «به نظرتون چرا کسی به توافق با چین اهمیتی نمیده؟ درحالی که بیشترین مبادلات مالی ما با این کشور است». این سوال محلی برای بحث کاربران در فضای مجازی بر سر توافق ایران و چین شد.

اقتصاد تاثیر قرارداد ایران با چین بر بورس چگونه خواهد بود؟

«مهدی» کاربری بود که پاسخ این فعال بازار سرمایه را اینگونه داد: «چون بازارها منتظر توافق و رفع تحریم امریکا هستن! چین اول بدهی فروش نفت ما رو بده، بسه! با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمیشه.» «محمد» که به نظر می‌رسید منتظر چنین بحثی در فضای مجازی بود نوشت: «اتفاقا درگیری ذهنی این چند روز بنده است، به قول یکی از دوستان که می‌گفت تا آخر عمرم دیگه پالایشی‌ها رو نمی‌فروشم با این خبر.» یکی دیگر از کاربران با نام «مهران» به تاثیر قرارداد چین بر بازار سرمایه چندان خوشبین نبود و در پاسخ به صمدی نوشت: «چون به تجربه ثابت شده خیلی از این قراردادها تحت فشار امریکا، هیچ وقت عملیاتی نشده و در حد حرف مانده است مطمئن باشید چین هیچ وقت به خاطر ایران با امریکا در نخواهد افتاد.» یکی دیگر از کاربران اما موافق نظر صمدی بود و نوشت: «متاسفانه فضای رسانه‌ای ما همون‌طور که در مورد برجام افراط و زیاده‌روی کرد، داره در مورد قرارداد چین تفریط و کوتاهی می‌کنه. فرصت خوبیه تا از ظرفیت معطل شده کشور از سال ۹۱ تا الان - سوای دعوای مسخره اصولگرا و اصلاح‌طلب- کمی به سمت توسعه حرکت کنیم.»

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

مشخصه یک نظام اقتصادی سالم این است که در آن به فعالیت مولد پاداش داده شود؛ یعنی سازوکارهای اقتصادی به گونه‌ای تنظیم شود که سطح سود فعالیت مولد، بیش از سطح سود فعالیت غیرمولد باشد. معنی هدایت نقدینگی به تولید جز این نیست. آنچه در بورس می‌گذرد، نقطه مقابل این رویکرد است.

محمد بشکوفه فعال بازار سرمایه

درباره تاثیر کاهش نرخ دلار بر بورس باید بگم که فعلا تاثیری نداره شاید موقت تاثیر روانی داشته باشه اما واقعیت اینه، دلار تا زمانی که به زیر ۱۸ هزار تومان برنگرده و نزدیک به قیمت فعلی ارز نیمایی نشه تاثیر منفی واقعی نخواهد گذاشت البته نظر شخصی هست.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

از جناب دکتر قالیباف اصل، ریاست سازمان بورس و همکاران‌شان تشکر می‌کنم. ایشان در جلسه ۲۴ تیر در مجلس، نسبت به تعیین شرایط جدید اعطای مجوز کارگزاری تا ۲ ماه آینده قول داد. رفع تعارض منافع و شکستن انحصارها و تسهیل مجوزها در بهبود فضای کسب‌و‌کار تاثیر بسزایی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر