|
کدخبر: 111461

پارس خودرو و زامیاد در بورس رکورد زدند

داد و ستد در گروه خودرو و قطعات بازار سرمایه امروز در حالی به پایان رسید که نمادهای بورسی «پارس خودرو» و «زامیاد» افزایش روزانه بیش از ۲۰ درصد را ثبت کردند و یک نماد قطعه ساز به رغم حجم اندک داد و ستد رشد روزانه ۵۵٫۹۶ درصدی را تجربه کرد.

اقتصاد  پارس خودرو و زامیاد در بورس رکورد زدند

امروز در حالی که نمادهایی مانند «خودرو»، هم لیدری گروه و هم بیش ترین حجم داد و ستد را به خود اختصاص داده بودند، «خپارس» و «خزامیا» به ترتیب با ثبت رشد روزانه ۲۸٫۶۸ و ۲۲٫۰۲ رکورد چشم ها را به سوی خود خیره کردند.

هر چند عمده داد و ستدها در این گروه همچنان بلوکی و توسط سهام داران عمده صورت می گیرد، اما با این حال رشدهای متوالی موجب می شود که سهام داران خرد نیز سرمایه های خود را به این بخش از بازار هدایت کنند. اگر این اتفاق رخ بدهد و در پی آن بخشی از نقدینگی جذب شده به مسیر تولید هدایت شود می تواند کمک شایانی هم به خودروساز و هم به مجموعه های وابسته به آن کند.

با این حال، امروز ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در ۲۰۰ هزار نوبت معاملاتی توسط فعالان بازار در این گروه خرید و فروش شد.

همچنین طی داد و ستدهای امروز نمادهای «خساپا»، «خبمهن»، «خاور»، «خوساز»، «خکار»، «خکرمان» و «خلنت» از سوی ناظر بازار متوقف شد.

براساس این گزارش طی داد و ستدهای امروز ۱ میلیارد و ۲۱۶ میلیون سهم (۴٫۹۸+) خودرو در ۵۱ هزار نوبت و به ارزش ۷۶۹ میلیارد تومان داد و ستد شد. خگستر هم رشد روزانه ارزش سهام به میزان ۴٫۹۱ درصد را نصیب سهام داران خود کرد و ۵۶ میلیون سهم این نماد در ۵۵۰۰ نوبت و به ارزش ۵۴ میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان خرید و فروش شد. «خمحرکه» و‌ «ختوقا» از دیگر نمادهای پرطرف دار امروز بودند.

معامله گران در ۳۹ هزار نوبت ۱۰۴ میلیون سهم خمحرکه را به ارزش ۲۵۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند. این نماد رشد روزانه ۴٫۵۳ درصدی را ثبت کرد. این رشد برای ختوقا ۴٫۸۹ درصد بود که پس از دست به دست شدن ۵۱ میلیون سهم در ۱۱ هزار نوبت و به ارزش ۵۸ میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان ثبت شد.

اما بیش ترین رشد روزانه ارزش به نام دو نماد از گروه خودروسازی «سایپا» ثبت شد. جایی که دو نماد خپارس و خزامیا رشد روزانه ۲۸٫۶۸ و ۲۲٫۰۲ را به نام خود ثبت کردند. در این گروه، فعالان حاضر در گروه خودرو و قطعات بورس تهران در ۲۹ هزار نوبت معاملاتی ۱۵۳ میلیون سهم خپارس را به ارزش ۳۲۳ میلیارد تومان خرید و فروش کردند.

این میزان برای خزامیا ۱۸۱ میلیون تومان بود که با داد و ستد ۵۲ میلیون سهم در ۱۷ هزار نوبت ثبت شد. اما بیش ترین رشد روزانه در کل گروه را یک نماد قطعه ساز به نام «ختور» (رادیاتور ایران) تجربه و به نام خود ثبت کرد. این نماد پس از بازگشایی با رشد روزانه ۵۵٫۹۶ درصدی همراه شد. همچنین در ۴ هزار نوبت ۴ میلیون و ۱۲۳ هزار سهم این نماد به ارزش ۲۷ میلیارد و ۶۸۶ میلیون تومان خرید و فروش شد. در این گروه غیر از برخی نمادها مانند «خاهن»، «خموتور» و «خفنر» سایر نمادها روز خوب و پررونقی را پشت سر گذاشتند.

بر پایه این گزارش، معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۵۹ هزار و ۷۷۰ واحد رشد به رقم ۱ میلیون و ۹۲۴ هزار واحد رسید. معامله‌گران این بازار ۱ میلیون معامله به ارزش ۱۹۰ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال انجام دادند.

پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس خودرو، ایران خودرو، سرمایه‌ گذاری گروه توسعه ملی و معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند و گلوکزان، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌ گذاری غدیر، گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گروه دارویی برکت نمادهای پربیننده این بازار بودند.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها