|
کدخبر: 109437

سال گذشته چقدر واردات داشتیم + جدول

در حالی که واردات کالا در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج‌فارس افزایشی بوده، اما واردات از کشورهای عضو سایر گروه‌های اقتصادی مانند اتحادیه اروپا و کاهش یافته است.

اقتصاد سال گذشته چقدر واردات داشتیم + جدول

در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۰ هزار و ۳۷۴ تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار کالا از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به کشور وارد شده است که در مقایسه با واردات ۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیونی کالا در سال ۹۷ می‌توان نتیجه گرفت که واردات کالا از این کشورها در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از نظر ارزشی ۵۷ درصد رشد داشته است.

واردات کالا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ از نظر ارزشی ۵۱ درصد و از نظر وزنی ۴۶ درصد رشد داشته است.

در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۸ میلیارد و ۹۴۵ میلیون دلار و در سال ۹۷ در مجموع ۵ میلیارد و ۹۲۱ میلیون دلار کالا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به کشور وارد شده است.

واردات کالا از نظر ارزشی از اتحادیه اروپا در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در مجموع ۲۱ درصد کاهش داشته و از ۹ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار سال ۹۷ به ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است.

واردات کالا به لحاظ ارزشی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸ از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز به ترتیب ۱۰ و ۴۵ درصد کاهش و به لحاظ وزنی به ترتیب ۱۲۵ و ۷۲ درصد افزایش یافته است.

واردات کالا از کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا نیز در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ کاهش داشته و به ترتیب این کاهش ۱۱ و ۲۶ درصد بوده است.

این گزارش می‌افزاید: ارزش وارددات کالا از کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا در سال ۹۸ در مجموع یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون دلار و از کشورهای عضو همکاری‌های جنوب شرق آسیا یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار بوده است.

مجموع واردات کالا در سال ۹۸ در مجموع ۴۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیوم دلار و در سال ۹۷ نیز ۴۳ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد واردات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در مجموع ۱.۳ درصد رشد داشته است.

جدول-واردات

منبع: فارس

ارسال نظر