|
کدخبر: 109435

۲ برابر شدن قیمت ارز نیمایی و تاثیرات آن بر بازار

علیپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به دو برابر شدن نرخ ارز نیمایی از اینکه این روند گرانی‌های جدیدی را به همراه بیاورد ابراز نگرانی کرد.

اقتصاد ۲ برابر شدن قیمت ارز نیمایی و تاثیرات آن بر بازار

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی با موضوع «تاثیرات ارز نیمایی بر پیکر کالاهای اساسی» با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی با مسئولان دولتی گفت: وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کردند اولویت تأمین مواد غذایی مردم در اولویت است.

وی گفت: آنها قبول کردند زندگی و معیشت مردم تنگنایی نداشته باشد.

این نماینده مجلس با توجه به در اختیار داشتن ارز کشور نزد بانک مرکزی این نهاد را مسئول تأمین کالاهای اساسی عنوان کرد.

وی همچنین گفت: تصمیمات ارزی باید مبنای قانونی داشته باشد، دولت نمی‌تواند سر خود برای ارز نرخ مشخص کند. این موضوع در بودجه مشخص شده است و برای کالاهای اساسی هم نرخ ۴۲۰۰ تومانی تعیین شده است مگر اینکه دولت تصمیم جدیدی بگیرد.

علیپور همچنین گفت: یارانه‌ای که دولت به ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد نصیب مردم نشد و واسطه گران از آن استفاده کردند.

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تغییر محاسبه قیمت‌ها با ارز نیمایی گفت: تأثیر ارز نیمایی بر خیلی کالاها موجب می‌شود که کالاها از این چیزی که هست افزایش نرخ بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه دولت ممکن است برای این تغییر محاسبه با ارز نیمایی بگوید چاره‌ای ندارم، گفت: این ارز هم از ۷ تا ۸ هزار تومان قیمتش دو برابر شده است. تأثیر این نرخ ارز نیمایی جدید هنوز مشهود نیست. خیلی کالاهای که دست مردم با نیمایی قدیم محاسبه می‌شود و با نرخ ارز نیمایی موج گرانی جدیدی داریم.

وی درباره نگرانی‌های مجلس از شرایط ارزی گفت: نگرانی جدی وجود دارد و امیدواریم که دولت تدبیر کند تا حاصل آن موج جدید گرانی نشود. دولت باید پاسخ بدهد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر