|
کدخبر: 108450

۲ دلیل اصلی افزایش قیمت سکه

کشتی آرای افزایش تقاضا و افزایش نرخ ارز را دو دلیل اصلی این افزایش نرخ سکه دانسته و معتقد است: متاسفانه اخبار و مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار داده به طوری که الان نرخ هر سکه بهار آزادی چیزی حدود یک میلیون تومان حباب داشته و نرخ واقعی سکه ۹ میلیون تومان است.

اقتصاد ۲ دلیل اصلی افزایش قیمت سکه

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر درباره دلایل رکورد‌شکنی نرخ سکه و طلا گفت: روز گذشته در ساعاتی از روز نرخ سکه برای نخستین‌بار در تاریخ به ۱۰‌میلیون و ۱۵۰‌هزار تومان رسید که البته دقایقی بعد با کاهشی چند ۱۰‌هزار‌تومانی به حدود ۱۰‌‌میلیون و ۷۰‌هزار‌تومان کاهش یافت. این در حالی است که در روز گذشته به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی نرخ جهانی انس تغییری نداشته و تمام افزایش نرخ رخ داده در روز گذشته مربوط به عوامل داخلی بازار بوده است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر بازار سکه و طلا با افزایش تقاضای خرید مواجه بوده است، ضمن این‌ که نرخ ارز نیز در هفته‌های اخیر روندی افزایشی را تجربه کرده است. به طوری که نرخ هر سکه بهار آزادی در نخستین روز هفته‌جاری نسبت به آخرین روز هفته گذشته حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته است؛ افزایشی که کاملا تحت‌تاثیر عوامل داخلی و بدون توجه به نرخ انس جهانی طلا بوده است.

کشتی آرای افزایش تقاضا و افزایش نرخ ارز را دو دلیل اصلی این افزایش نرخ دانسته و معتقد است: متاسفانه اخبار و مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار داده به طوری که الان نرخ هر سکه بهار آزادی چیزی حدود یک میلیون تومان حباب داشته و نرخ واقعی سکه ۹ میلیون تومان است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر در ادامه درباره پیش‌بینی نرخ سکه و طلا اظهار کرد: بازار طلا برای یک روز و یک هفته که هیچ حتی برای یکساعت دیگر نیز قابل پیش‌بینی نیست. اما با بررسی تاریخی نرخ سکه و طلا کاملا مشخص است هر‌گاه نرخ دلار افزایش داشته نرخ سکه و طلا نیز متناسب با آن شاهد افزایش نرخ بوده است. به طوری‌ که با افزایش نرخ دلار نرخ سکه و طلا نیز افزایش داشته و با کاهش نرخ دلار نیز نرخ سکه و طلا کاهش می‌یابد.

تقاضای بازار به سمت سکه است

کشتی آرای با بیان این نکته که عمده تقاضای بازار به سمت خرید سکه و طلای آب شده است به جام‌جم گفت: درحال‌حاضر نرخ هر گرم طلا در بازار واقعی است و ما شاهد حباب در نرخ طلا نیستیم اما نرخ سکه دارای حباب یک میلیون تومانی است که عمده دلیل آن افزایش تقاضا برای خرید سکه است به طوری که مصنوعات طلا خریدار چندانی نداشته و عمده افراد به دنبال خرید سکه و طلای آب شده هستند.

این فعال صنفی درباره دلایل این موضوع گفت: خرید و فروش سکه اجرت ساخت و مالیات ندارد برای همین هجوم نقدینگی برای خرید سکه و طلای خام و تبدیل آن به سرمایه بیشتر است ضمن این‌که قابلیت نقد‌شوندگی سکه نسبت به مصنوعات طلا بسیار بیشتر است.

 

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها