|
کدخبر: 108044

بورس در هفته سوم تیر صعودی خواهد بود؟

بازدهی بازار سهام در هفته اخیر هرچند از دیگر بازارها بیشتر بود اما اختلاف بازدهی بین بازارها نسبت به گذشته کمتر شده است. آیا در هفته بعد هم بازار سهام همچنان روندی صعود خود را حفظ خواهد کرد؟

اقتصاد بورس در هفته سوم تیر صعودی خواهد بود؟

بازدهی بازار سهام در هفته اخیر در حالی بیش از ۱۳ درصد ثبت شده که دو بازار دیگر یعنی طلا و دلار حدود ۱۰ درصد بازدهی داشتند. اما در هفته بعد با توجه به آخرین اخبار از وضعیت بازارها، چگونه بازاری را برای سهامداران می‌توان پیش‌بینی کرد؟

هرچند در چند روز اخیر اظهارات حمایتی مسئولان از بازار سهام ادامه یافته اما امروز اعلام شد که جزییات طرح نمایندگان مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه نشان می‌دهد که دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار است. با این حال پیش از این، مقامات اقتصادی مختلف از جمله وزیر اقتصاد اطمینان داده بودند که سهامداران نگران مالیات نباشند. به همین دلیل شاید این خبر بیشتر تهدیدی برای دیگر بازارها از جمله طلا و ارز محسوب شود.

از سوی دیگر در بازار مسکن قرار است در هفته جدید مالیات بر خانه‌های خالی آغاز شود. خبری که سیگنالی مثبت برای بورس می‌تواند باشد.

همچنین آخرین آمار درباره کرونا نیز نشان می‌دهد که این نااطمینانی همچنان در بازارها وجود دارد و با توجه به تجربه قبلی فزونی بازدهی بازار سهام نسبت به دیگر بازارها در ایام شیوع کرونا بنابراین این بار نیز سهامداران نسبت به تشدید کنترل‌ها درباره شیوع کرونا کمتر نگرانی دارند.

روز جمعه، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در وضعیت هشدار قرار دارند، گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

قیمت نفت اوپک پس از ۴ ماه افزایش یافت و علاوه بر این، صادرات گاز ایران به ترکیه از سر گرفته شد. این دو خبر نیز سیگنال مثبتی برای برخی از نمادهای بازار سهام محسوب می‌شود. همان طور که رشد حدود ۱۰ درصدی قیمت دلار در هفته اخیر نیز می‌تواند سیگنال مثبتی برای برخی نمادهای دلاری بازار سهام باشد.

علاوه بر این، با توجه به جذب حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سه ماهه نخست امسال به بورس، انتشار آمار جدید از نقدینگی نیز نشان می‌دهد همچنان روند نقدینگی رو به رشد است که شاید بتواند فرصتی برای بازار سهام باشد. طبق اعلام بانک مرکزی، میزان نقدینگی کشور تا پایان بهار امسال به ۲۶۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهار سال ۹۸ معادل ۳۳٫۹ درصد رشد داشته است. آخرین باری که رشد نقدینگی در اقتصاد به بیشترین سطح خود در کانال ۳۰ درصدی رسیده بود مربوط به سال ۱۳۹۲ و معادل ۳۸ درصد بوده است.

با این حال شاید سه خبر کاهش دامنه نوسان صندوق‌های ETF، وقوع حادثه در سایت هسته‌ای نطنز و افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی سیگنال‌های مثبتی برای بازار سهام ندارند که بعید است میزان اثرگذاری آنها به اندازه اخبار گروه اول باشد و همچنان سهامداران احتمالا بتوانند امیدوار به تداوم روند فعلی بازار سهام باشند، حال شاید با سرعت رشد کمتر نسبت به هفته اخیر باشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها