|
کدخبر: 106695

قیمت ارز این هفته نزولی می‌شود

دکتر سهراب بختیار - کارشناس اقتصادی

در هفته‌های گذشته بازار ارز در کشور برای بار چندم متلاطم شد و در اواسط هفته نیز دلار ورود به کانال ۲۰هزار تومان را تجربه کرد.

سهراب-بختیار

البته با اتخاذ تدابیر جدید از سوی بانک مرکزی در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا با استفاده از سامانه بازار ساز و تزریق ۱۰۰میلیون دلار در ۲-۳روز گذشته به بازار به صورت موقّت این فضای ملتهب آرام شد. همچنین با دستورالعمل رئیس کل بانک مرکزی و تعیین ضرب الاجل تا پایان تیر ماه به صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۸ باعث شد بارقه‌های امیدی برای ایجاد تعادل ارزی در کشور به‌وجود آمد.

نکته دیگر آنکه با تهدید بانک مرکزی کارت‌های بازرگانی صادرکنندگانی که از بازگشت ارز حاصل از صادرات خود امتناع کنند، تعلیق خواهد شد.این تعلیق با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بر اساس تبصره بند ۶ ماده ۱۰آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در خصوص کارگروه پایش رفتار تجاری به انجام می‌رسد.

در ضمن تمهیدات جدید بانک مرکزی برای منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور نیز می‌تواند در روند عادی‌سازی بازار ارز موثر باشد.

پیش‌بینی بنده این است که ابتدای هفته جاری و هفته آینده، با توجه به عواملی چون عرضه بیشتر دلار و ارز توسط سیستم بازار ساز و صرافی‌ها و تردید فعالان بازار در رشد بیشتر قیمت و همچنین حضور بانک مرکزی برای کنترل و به اصطلاح صحیح‌تر سرکوب دلار، شاهد افت قیمت ارز هستیم. بنابراین قطعا در گزارش‌های خبری سیما شاهد پخش صف‌های طولانی فروشندگان ارز در میدان فردوسی خواهیم بود!

ذکر این نکته هم مهم است که با نزولی شدن بازار ارز شاهد کاهش شدید قیمت سکّه نیز در بازار هستیم

اکنون سوال مهم اینجاست که آیا کاهش موقّت و دستوری قیمت ارز در روزهای آینده پایدار خواهد بود؟ در جواب این سوال باید گفت که با تدابیر و تصمیمات اشتباه و خارج از راهکارهای اقتصادی درحال‌حاضر، دولت نمی‌تواند این رویکرد را در مدت طولانی ادامه دهد.

 

عمده بدهی ارزی صادرکنندگان مربوط به بخش خصوصی نیست. بلکه متعلق به ارگان‌های دولتی و به اصطلاح خصولتی است که به پشتوانه و دلگرمی دوستان خود در جایگاه‌های دولتی اقدامات صادراتی داشتند.

نکته دیگر اینکه رشد لجام گسیخته نقدینگی در کشور باعث التهاب بازارهای سرمایه‌ای از جمله ارز، طلا، مسکن و خودرو شده و بازگشت قیمت این موارد تقریبا غیرممکن است. سرآغاز مهار التهاب در بازارهای سرمایه‌ای در کشور، اجتناب از رشد نقدینگی است که متاسفانه این تناقض را در تصمیم گیری‌های کلان شاهد هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی چگونه از مهار بازار ارز در کشور حمایت می‌کنید در حالی که طی ۷۵روز ابتدایی سال ۹۹ رشد ۶/۲ درصدی نقدینگی را در کشور شاهد هستیم؟

یقیناً تعادل قیمت ارز در محیطی عاری از رانت و بر اساس عرضه و تقاضا و بدون دخالت دولتی انجام خواهد گرفت. صادرکنندگان واقعی (و نه دولتی) با فروش بهینه کالاها و محصولات صادراتی در جهت اعتلای سال جهش تولید، گام برداشته و تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی جامعه خواهند داشت.

در شریط فعلی تنها با ایجاد تعادل در مصرف داخلی و واردات محدود کالاهای مورد نیاز با نازل‌ترین قیمت‌ها به موفقیت دست خواهیم یافت. در واقع با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و علمی اقتصادی می‌توانیم به تمامی اهداف صادراتی و جهش تولید، تقویت پول ملّی و...دست پیدا کنیم.

 

نویسنده: دکتر سهراب بختیار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها