|
کدخبر: 104837

ایران در مسیر اقتصاد بدون نفت

معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، گفت: ما به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم شرایطی که طی دو سال گذشته در کشور ایجاد شده این است که پایه اقتصاد ما باید به این سمت حرکت کند.

اقتصاد ایران در مسیر اقتصاد بدون نفت

غلامرضا پناهی شامگاه دوشنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران، اظهار داشت: برای تامین ارز در کشور طی سه ماه گذشته تحت تاثیر کرونا قرار گرفتیم و آخرین وضعیت در این خصوص، تامین پنج هزار و ۲۸۴ میلیون دلار است.

وی یادآورشد: از این مبلغ یک هزار و ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه تامین کالاهای اساسی و دارو با نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت شده است.

پناهی اظهارداشت: روش دیگری نیز برای تامین ارز وجود دارد که عرضه ارز در سامانه نیما محسوب می شود که صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی بر این اساس ارز حاصل از معاملات خود را در آن ثبت و مبادله می کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: بر این اساس در سامانه نیما نزدیک ۲ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته و این تامین ارز به دست واحدهای تولیدی و بخش های صنعتی کشور رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در قالب مبادله کالا در برابر ارز نیز یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار تامین ارز شده است و این مورد تاکید بانک مرکزی به شمار می آید.

پناهی ادامه داد: تلاش می کنیم از محل صادرات غیر نفتی ارز مورد نیاز را تامین کنیم و این روند در یک ماه اخیر رو به رشد بوده است و امیدواریم که به صورت قابل ملاحظه ای نتیجه بخش باشد.

معاون ارزی بانک مرکزی، گفت: بخش های مختلف صنعتی کشور نیاز به ارز دارند که بتوانند به این طریق مواد اولیه، کالاهای اساسی و دارو را تامین کنند.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که بانک مرکزی در مورد تامین ارز تحت تاثیر میزان ارزی است که به صورت نقدی و غیر نقدی در کشور به دست می آید.

پناهی تصریح کرد: وقتی رویه ای که ۴۰ سال با آن مواجه بودیم می خواهد تغییر کند طبیعتا سختی هایی را به وجود می آورد و نیاز است که همه خود را با آن منطبق کنیم.

معاون ارزی بانک مرکزی، گفت: طبیعی است وقتی که اقتصاد بدون نفت در حال شکل گیری است نقش بانک مرکزی هم در این میان تغییر می کند.

وی اعلام کرد: بانک مرکزی زمانی مسئولیت تامین ارز مورد نیاز کشور را بر عهده دارد که ارز حاصل از نفت را داشته باشد.

پناهی تاکید کرد: همه بخش ها به همان میزان که به تامین ارز مواد اولیه و کالاهای اساسی تولید و صنعت اهمیت می دهند به همان میزان تاکید داشته باشند که صادرکنندگان ارز حاصل از معاملات را بازگردانند تا بتوان نیازهای بخش های مختلف را تامین کنند.

شصت و چهارمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی عصر دوشنبه با حضور عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی برگزار در محل استانداری تهران برگزار شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر