|
کدخبر: 104352

افزایش ۷ برابری قیمت پارچه چادر مشکی

با شروع فصل گرما، احتمالا مجدد با چالش پوشش نامناسب و بی‌حجابی مواجه می‌شویم.

اقتصاد افزایش ۷ برابری قیمت پارچه چادر مشکی

گرمای هوا قطعا بهانه‌ای بیش نیست که پوشش برخی آزاردهنده‌تر از دیگر ایام سال شود. با شروع فصل تابستان و گرمای هوا، بی‌حجابی تشدید پیدا می‌کند و دیگر خبری از سرمای هوا هم نیست که به لطف آن بشود پوشش‌های مناسب تری را شاهد بود. ماجرای اذیت‌کننده بی‌حجابی، قطعا در سرما و گرمای هوا ریشه ندارد. آن چه که بیش از دیگر موارد سبب همه گیر شدن بی‌حجابی می‌شود، تبدیل شدن بی‌حجابی به یک مد است. پوشاک‌های‌های موجود در بازار که به نوعی پوشش‌های جامعه را خط می‌دهند، با المان‌های ولنگارانه خیلی از مشکلات فرهنگی امروز را به وجود آورده‌اند. مانتو‌های جلو باز و روسری‌های نازک ثمره همین بازار نامناسب است.

درباره علت طراحی‌های نامناسب برخی مانتو‌ها با اسد الله سلیمانی تولیدکننده چادر مشکی و مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب گفت‌وگو کردیم که به خبرنگار ما گفت: تولید‌کنندگان ما هنگامی که برای جواز گرفتن اقدام می‌کنند، نمی‌دانند که در جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و معیار‌هایی را باید رعایت کنند. پوشش‌های عفیفانه که با معیار‌های ایرانی اسلامی همخوانی دارد باید به فاکتور اصلی فعالیت‌های فعالان عرصه مد تبدیل شود. من سعی می‌کنم این موضوعات را به همکارانم در اتحادیه پوشاک و مجامع امور صنفی تذکر دهم. البته اتحادیه با برخی تولید‌کنندگان به دلیل محصولات نامناسبشان برخورد می‌کند، اما راه اصلاح تولیدات این نیست. باید آیین نامه‌ای هنگام صدور مجوز به همه تولید‌کنندگان از ابتدا آموزش دهد؛ برخورد محکم و سخت فایده‌ای ندارد.

سلیمانی درباره برخی تخلفات بیان کرد: هنگام تولید پوشاک اهمال کاری‌هایی صورت می‌گیرد که متاسفانه کم نیستند. از طرفی تولید مانتو‌های جلوباز و پوشش‌های مبتذل و ترویج آن از نظر من جرم بزرگی است. واحد‌های نظارتی بعضا به دلیل تخلفاتی که به آن اشاره کردیم، فقط در مدت کوتاهی تولیدی‌ها را می‌بندند؛ با بستن تولیدی در مدت کوتاه و باز شدن مجدد آن اتفاق خاصی نمی‌افتد. اگر جلوی تولیدی به صورت بلند مدت گرفته شود، ضربه سختی به تولید‌کننده وارد می‌شود. البته من خودم تولید‌کننده هستم و می‌دانم این کار چه ضربه‌ای به تولید‌کننده می‌زند، اما کسی که به فرهنگ لطمه می‌زند، باید سخت مجازات شود. باز هم این نکته را عرض کنم که بستن یک تولیدی آخرین مرحله از فعالیت‌های نظارتی است باید جلوی مشکل را پیش از تولید یک پوشک نامناسب گرفت.

بسیاری از واحد‌های صنفی مجوز ندارند

این فعال عرصه مد ادامه داد: شاید مردم ندانند، اما خیلی از واحد‌های صنفی دارای مجوز نیستند. بسیاری از تولید‌کنندگان مانتو‌های جلوباز جزو همین واحد‌های فاقد مجوز هستند. به همین دلیل مجامع صنفی خیلی توانایی این را ندارند که روی تولید‌کنندگان غیر مجاز نظارت داشته باشند. این تولید‌کنندگان به راحتی هر چه تمام‌تر تولیدی خود را در یک مکان غیر قانونی راه می‌اندازند و نه تنها به فرهنگ بلکه به تولید‌کنندگان پوشاک هم آسیب می‌زنند.

کابوس‌های آغاز فصل سردِ تابستان! / چادر‌های گران و پوشش‌های عجیب و غریب در راه است!

سلیمانی در ادامه به آسیب‌های موجود در تولیدی‌های غیر قانونی اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد از تولید‌کنندگان مانتو‌های نامناسب، مجبور هستند که این گونه محصولات را تولید کنند. بازار به سمتی رفته که حتی تولید‌کنندگان برای امرار معاش مجبورند به موضوعات فرهنگی توجه چندانی نکنند و نیاز بازار را تامین کنند. اگر ما در بخش محصولات عفیفانه تنها هستیم، فقط به دلیل بی‌بند و باری برخی تولید‌کنندگان پوشاک نیست. رهبر معظم انقلاب بار‌ها از تهاجم فرهنگی سخن به میان آورده‌اند. پوشاک یکی از عناصر اصلی این تهاجم فرهنگی است. کسی که اهل خانواده است و شاید خیلی هم قید و بند دینی ندارد، می‌گوید من پوشش مناسب در بازار پیدا نمی‌کنم.

ارز دولتی به چادر تعلق نگرفت

وی افزود: ما پارچه مشکی را ۷ برابر گران‌تر از سه سال پیش می‌خریم. ارز دولتی هم به چادر تعلق نگرفت چراکه پارچه چادر مشکی وارداتی است. تصور کنید خانواده‌ای که در شرایط اقتصادی فعلی وضعیت مناسبی ندارد، چطور می‌تواند، چادر بخرد. ما سه سال است که با ارسال نامه به وزارت صمت درخواست کردیم که به این مشکلات رسیدگی کنند، اما هیچ رسیدگی نمی‌شود؛ اصلا جواب ما را نمی‌دهند. نمی‌دانم وزارت صمت با چه کسی لج می‌کند.

برای پوشش‌ مناسب تبلیغ خاصی وجود ندارد

سلیمانی در ادامه به نبود حمایت از تولید‌کنندگان دغدغه‌مند اشاره و اظهار کرد: دولت در زمینه مواد اولیه، بیمه و مالیات به ما کمک نمی‌کند. از طرفی برای لباس‌های نامتعارف تبلیغات فراوان وجود دارد و برای پوشش‌های مناسب تبلیغ خاصی وجود ندارد؛ محدودیت‌های فراوانی هم برای انجام تبلیغ وجود دارد. خوب با نبود حمایت چه می‌شود کرد. در دست گرفتن بازار و عرضه مناسب نیازمند رعایت فاکتور‌های مختلفی است. تمامی طرح‌های نامناسب با دقت و متناسب با آناتومی بدن خانم‌ها و جذابیت‌های لازم تولید می‌شود، اما طرح‌های عفیفانه فاکتور‌های لازم را به راحتی به‌دست نمی‌آورد و مشکلات فراوان دارند.

یکی دیگر از تولید‌کنندگان درباره فاکتور‌های تولید یک پوشاک و نظارت اتحادیه، به خبرنگار ما گفت: اتحادیه پوشاک یک قاعده کلی دارد و فقط هنگام صدور مجوز آن قاعده کلی تولید را گوشزد می‌کند؛ اگر بخواهم بهتر توضیح دهم باید بگویم که اتحادیه با یک برنامه روتین کلی نمی‌تواند، روی موارد خاص و کج روی‌های تولید‌کنندگان تمرکز کند. مثلا اتحادیه از طراح و تولید‌کننده پیگیری نمی‌کند که کارِ عفیفانه تولید می‌شده و در بازار عرضه می‌شود. اصلا اتحادیه دنبال این موضوع نیست. از طرف دیگر هر لحظه مدل‌های خاص با رنگ و لعاب‌های بهتر در مراکز بازار و مجامع عرضه می‌شود و تولید‌کننده نمی‌تواند با هزینه‌های بسیار بالایی که در تولید دارد با این تولیداتِ ارزانِ وارداتی رقابت کند.

یکی از فروشندگان درباره بازار فروش مانتو صحبت‌های جالبی کرد. او گفت که خیلی از مردم برای خرید مانتوی مناسب، مانتو‌های اداری می‌خرند. این فروشنده و تولید‌کننده به خبرنگار ما گفت: الان مانتوی اداری جای چادر را کاملا گرفته و ۹۹ درصد ادارات روی مانتو و شلوار فرم حساب کرده‌اند. مردم هم به دلیل اینکه نمی‌توانند مانتو‌های مناسب پیدا کنند، مانتو‌های اداری می‌خرند که به نسبت مانتو‌های اسپرت پوشش مناسب تری دارد.

صحبت‌های تولید‌کنندگان و فعالان عرصه پوشاک نشان می‌دهد که مشکلات پوشاک به راحتی و در کوتاه مدت حل نخواهد شد. باید زمان فراوانی را سپری کرد و تلاش‌های همه جانبه انجام داد که تابستان‌های آینده، ایام سختی برای مردم ایران نباشد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها