|
کدخبر: 103587 سهیل فرزین

کارشناس اقتصادی در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه نگرانی ها برای صادرات کالاهای غیر نفتی همچنان ادامه دارد کرونا را فرصتی برای تقویت اقتصاد کشور عنوان کرد.

اقتصاد یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور

شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته معادلات اقتصادی و تجاری سراسر جهان را بهم ریخت. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است اطلاع از وضعیت اقتصادی کشور ها در دوران پسا کرونا به منظور اخذ تصمیمات و بکارگیری سیاست های مالی صحیح به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور ها است.

شیوع این ویروس یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که اقتصاد کشور را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده است. البته گفتنی است که این بحران و تاثیر آن بر رشد اقتصاد تنها مختص به ایران نیست و به اقتصاد بزرگترین قدرت‌ها و کشورهای دنیا نیز تاثیر مخرب زیادی وارد کرده است.

البته میزان اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای مختلف یکسان نخواهد بود و شیوع این ویروس می‌تواند بر کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند، تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

آنچه که اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان بر آن عقیده دارند این است که منشاء آشفتگی اقتصاد جهانی بر موج همه گیری ویروس کرونا و شوک نفتی سوار شده که و بر کل بازارهای مالی و اقتصاد تاثیر گذاشته است.

 

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با مجید شاکری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی ترتیب داده است که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را مشاهده می‌کنید.

مجید شاکری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: اینکه در سال جاری با چه وضعیت اقتصادی روبرو خواهیم بود به چند متغیر بازمی‌گردد که هنوز تکلیف این متغیرها معلوم نیست.

مجید-شاکری


 وی افزود: به عنوان مثال ما هنوز نمی‌دانیم که سرعت بازگشت جهانی اقتصاد چگونه خواهد بود؛ چرا که نمی دانیم کرونا در فصل سرما چه رفتاری از خود نشان خواهد داد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه شناسایی رفتار‌های کرونا برای ما حائز اهمیت است، بیان کرد: رفتار کرونا به خاطر اثری که بر قیمت حامل های انرژی خواهد گذاشت نیز برای ما اهمیت بالایی دارد؛ کرونا بر قیمت کالاهای اساسی نیز تأثیرگذار خواهد بود و چه بسا که موجب کاهش قیمت این کالاها شود.

کرونا یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور

شاکری در ادامه با اشاره به اینکه ما عملاً سیاست مالی در کشور نداریم، گفت: اگر کرونا منجر شود که دولت یک سیاست مالی انبساطی تری را در پیش بگیرد و دولت را به این سمت سوق بدهند که سیاست مالی را  پیگیری کند در این صورت اتفاق مثمر ثمری در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.
 وی در ادامه با اشاره به این که آینده را رفتارهای امروزی ما می‌سازد، گفت: شیوع کرونا می توانست باعث شود که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تضعیف شود؛ ما سیگنال‌های خوبی را از ابتدای شیوع این ویروس در کشور دریافت کردیم ولی کشور نتوانست از این فرصت استفاده لازم و کافی را ببرد.
 این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اعتراضات اخیر مردم آمریکا، اظهار داشت: کرونا در حوزه تحریم ها یک فرصت است و این اعتراض ها باعث شد که این فرصت برای مدت دیگری تمدید شود.
 وی در ادامه با بیان اینکه نگرانی ها برای صادرات کالاهای غیر نفتی همچنان ادامه دارد گفت: زمان برگشت به شرایط عادی در کشور نسبت به منطقه سریعتر بوده است که این امر موجب شد فشار تقاضا برای واردات در ایران زودتر از فشار تقاضا برای صادرات ایران به منطقه آغاز شود که این مهم، خود را به‌صورت فشار در بازار نشان داد و پس از شروع مجدد فعالیت های اقتصادی دنیا و منطقه این فشار کم شد و امروزه تغییر روند داده است.
 شاکری در بخش پایانی صحبت‌های خود به ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ما نقشه راه مشخصی برای صادرات نداریم لذا دستاوردهایی که در این حوزه به دست آمده قابل قبول است.
 این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار داشت: به عقیده من اقتصاد کشور به سمت اصلاح خواهد رفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها