|
کدخبر: 101241

ظرفیت قابل بهره‌برداری برق کشور افزایش می‌یابد

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان، گفت: با اجرای پروژه‌های نیروگاهی در سال جهش تولید ۵۱۱ مگاوات به ظرفیت قابل بهره‌برداری برق کشور افزوده خواهد شد که گام مؤثری در راستای تحقق شعار سال است.

اقتصاد ظرفیت قابل بهره‌برداری برق کشور افزایش می‌یابد

مهندس محسن امیری در این خصوص، اظهار کرد: در راستای اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم خودکفایی و استفاده از توان داخلی و در راستای رسالت خطیر بنیاد مستضعفان به‌عنوان نهاد اصیل برآمده از انقلاب اسلامی که وظیفه مهمی در محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر و تقویت بنیه اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر بر عهده دارد، بهره‌برداری از واحد یک و دو بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد انجام شد.

وی با بیان اینکه گروه صبا در سال ۹۸ با رشد ۲ درصدی نسبت به سال قبل و با تولید بیش از ۱۴ میلیون و ۳۹۴ هزار مگاوات ‌ساعت برق در شبکه سراسری کشور، گامی بلند در جهت تأمین برق پایدار و پیشگیری از بروز خاموشی و قطع برق مردم عزیز میهن اسلامی برداشته است، عنوان کرد: در سال جهش تولید نیز این گروه نهایت تلاش خود را به‌منظور افزایش بیش از پیش ظرفیت آماده نیروگاه‌ها و تولید برق پایدار کرده است که در نتیجه آن، طی دو ماه ابتدایی سال ۹۹ میزان تولید نیروگاه‌های گروه صبا با رشد چشمگیر ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقمی بالغ بر ۲ میلیون مگاوات ‌ساعت رسیده است.

وی گفت: علاوه بر بهره‌برداری از نیروگاه‌های موجود، گروه صبا در راستای تأمین مصرف رو به رشد برق در کشور، پروژه‌های مختلفی را به‌منظور توسعه ظرفیت تولید در دست اجرا دارد که از آن جمله می‌توان به نیروگاه‌ سیکل ترکیبی خرم‌آباد اشاره کرد.

امیری اضافه کرد: این نیروگاه در فاز اول با ظرفیت نامی ۴۸۴ مگاوات و هزینه سرمایه‌گذاری ۳۱۰ میلیون یورو با شبکه سراسری برق کشور سنکرون می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان، بیان کرد: میزان تولید سالیانه این نیروگاه بالغ بر سه میلیون و ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت بوده و نیروگاه مذکور توانایی تأمین حدود یک درصد از پیک مصرف برق کشور و ۱۰ درصد از تولید برق غرب کشور را دارا است.

امیری از به بهره‌برداری رسیدن چندین پروژه در سال جهش تولید در کشور خبر داد و عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل دو پروژه بزرگ ملی بخش بخار نیروگاه چابهار و نیروگاه خرم‌آباد هر یک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و انجام عملیات بهسازی نیروگاه شهید مدحج زرگان و افزایش ظرفیت قابل بهره‌برداری نیروگاه از محل افزایش بهره‌وری به میزان ۱۵۰ مگاوات است.

وی افزود: اگرچه اجرای پروژه‌های نیروگاهی عموماً در بازه‌های زمانی چندساله به انجام می‌رسد، با اجرای پروژه‌های مذکور در سال جهش تولید مجموعاً ۵۱۱ مگاوات به ظرفیت قابل بهره‌برداری برق کشور افزوده خواهد شد که گام مؤثری در راستای تحقق شعار سال است.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان، بیان کرد: علاوه بر پروژه‌های مذکور، چهار پروژه اجرای بخش بخار نیروگاه خرمشهر به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد به ظرفیت ۳۲۴ مگاوات، نیروگاه گازی بندرعباس به ظرفیت ۱۶۷ مگاوات در دستور کارگروه قرار گرفته که در سال ۹۹ آغاز و بهره‌برداری از آنها طی سال‌های آینده به انجام خواهد رسید.

وی هزینه سرمایه‌گذاری پروژه‌های مذکور را در مجموع ۱۴۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: از این مقدار اعتبار تعیین شده ۳۱ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال در سال ۹۹ سرمایه‌گذاری خواهد شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر