|
کدخبر: 296097

روغن موتور گران شد

مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت با بیان اینکه کمبودی در عرضه روغن موتور نداریم، گفت: عرضه در برخی از فروشگاه‌ها نسبت به قیمت مصوب بالاتر است و ما به دنبال سامان دهی این بخش هستیم.

محمدجواد نظرزاده در گفت‌وگو در مورد آخرین وضعیت بازار روغن موتور اظهارکرد: درحال‌حاضر به هیچ وجه عرضه روغن موتور مشکلی ندارد. باید توجه شود که هر ساله تقریباً ۱.۵ برابر نیاز بازار روغن موتور عرضه می‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت در مورد گران‌فروشی هم تصریح کرد: در برخی از بازارها قیمت مقداری نسبت به قیمت مصوب بالاتر است و نمی‌توان گفت همه فروشندگان با قیمت مصوب اقدام به فروش روغن موتور می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما به این مسئله واقف هستیم و به هر حال تمام تلاش ما این است که اوضاع را سامان دهیم. همچنین از مردم درخواست می‌کنیم هر خریدی که از هر فروشگاهی انجام می‌دهند حتماً فاکتور دریافت کنند.

قصد گران کردن روغن موتور را نداریم

نظرزاده در ادامه گفت: روغن موتور جز محصولاتی محسوب می‌شود که خارج از کشور گران‌تر از داخل کشور است و از سویی دیگر ما هم قصد گران کردن این کالا را نداریم زیرا وقتی تولید با ریال انجام می‌شود توزیع هم باید بر اساس ریال باشد. بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تخلف باید نظارت را افزایش دهیم.

مقابله با گران‌فروشی از طریق سامانه

وی به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و افزود: سامانه‌های اطلاعاتی توسط وزارت صمت ذیل سامانه جامع تجارت برای شفاف‌سازی بخش مربوط به روغن موتور ایجاد شده و زیرساخت تهیه شده است؛ بر همین اساس تولیدکنندگان چه بخش خصوصی و چه بخش خصولتی را الزام کردیم که وارد این سامانه‌ها شوند.

مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت افزود: در عین حال هم اکنون آنچه مهم است بحث همکاری مردم است زیرا برای نظارت بر وضعیت بازار و قیمت‌ها نیاز به اطلاعات داریم. در واقع اگر می‌خواهیم از گران‌فروشی جلوگیری کنیم نیاز به لوازمی دارد و گام نخست این است که اطلاعات در سامانه ثبت شود. یک تعویض روغنی برای اینکه شفاف عمل کند باید اعلام کند که روغن موتور را چگونه و با چه قیمتی و به چه کسی فروخته است.

برخی از مردم تمایلی به همکاری با سامانه‌ها ندارند

وی ادامه داد: برخی از مردم می‌گویند برای گرفتن یک روغن موتور چرا باید اطلاعات کارت ماشین را به فروشنده ارائه دهم؟ همین مسئله باعث شده که کمی در این حوزه روند به کندی پیش رود. مردم باید بدانند که برای افزایش نظارت به ویژه در حوزه قیمت‌ها نمی‌توان کار را به صورت دستی جلو برد و اقدامات مربوطه باید در قالب سامانه انجام شود.

مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت یادآور شد: متأسفانه وقتی یک فروشنده در سامانه‌های شفاف وزارت صمت کار می‌کند و باید اطلاعات را در سامانه وارد کند، باعث می‌شود که بعضی از مشتریان خود را از دست بدهد یا با عدم اقبال بعضی از مردم مواجه شود. همین مسئله موجب شده که کار نظارت بر قیمت‌ها سخت پیش رود.

همکاری ۳۰۰ فروشنده روغن موتور با سامانه وزارت صمت

وی در مورد اینکه چند فروشنده با سامانه کار می‌کنند، گفت: درحال‌حاضر حدود ۳۰۰ فروشنده روغن موتور با سامانه وزارت صمت کار می‌کنند و به صورت مستقیم تحت نظارت ما هستند. ما مطمئن هستیم که در این فروشگاه‌های تعویض روغنی قیمت‌ها بر اساس قیمت مصوب است زیرا بر عملکردها و نحوه فروش و قیمت‌ها نظارت می‌شود. توسعه این کار منوط به این است که افکار عمومی با آن همراهی کند.

منبع: مهر

ارسال نظر