|
کدخبر: 296064 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی؛

گرانی تدریجی لبنیات/ این کالاها از سفره مردم حذف می شود؟

سودابه سنگچی؛ گفت: شیر کیسه‌ای، پنیر یواف، ماست کم چرب و شیر بطری ۱.۵ درصد، مشمول افزایش قیمت‌ها شده‌اند؛ کالاهای دیگر از جمله شیر پرچرب، ماست پرچرب و پنیرها تا به امروز مشمول افزایش قیمت نشده‌اند اما به‌تدریج شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

اصناف گرانی تدریجی لبنیات/ این کالاها از سفره مردم حذف می شود؟

با افزایش قیمت شیر خام نگرانی مردم برای خرید لبنیات افزایش یافته است. به نظر می رسد لبنیات کالای دیگری است که از سفره مردم به صورت پلکانی حذف خواهد شد و یا مصرف به حداقل می رسد. گرانی لبنیات در سوپرمارکت و فروشگاه‌ها به طور کامل حس می شود اما مسئولان ادعا دارند هنوز تمامی کالاها مشمول افزایش قیمت نشده اند.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با سودابه سنگچی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

سودابه سنگچی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی در رابطه با تأثیر گرانی‌ها بر تقاضا لبنیات گفت: فعلاً برای بررسی این موضوع زود است. تنها ۷۲ ساعت از اعمال قیمت‌ها گذشته و فعلاً تأثیر آن بر بازار مشخص نیست. افزایش قیمت‌ها به‌تدریج بر روی کالاهای لبنی اعمال می‌شود و ناگهان این تغییر رخ نمی‌دهد. افزایش قیمت‌ها با شیر بسته بندی انجام شد که افزایش ۲۵ درصدی بر روی آن اعمال شده است. در کالاهای دیگر به طور تدریجی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود که البته از طرف برخی شرکت‌ها بر اعمال قیمت‌ها اقدامی صورت نگرفته است. تأثیر تقاضا بر گرانی‌ها پس از ۱۰ روز مشخص می‌شود در حال حاضر برای قضاوت کمی زود است.

وی ادامه داد: قیمت مصوب شیر خام ۲۵ اردیبهشت به صورت رسمی مشخص شد اما به دلیل اینکه برخی محصولات از قبل آماده سازیش انجام می‌شود تا مکانیزم قیمت‌گذاری بر کارخانه داران اعمال شود طول می‌کشد تا قیمت ها به زودی مشخص شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی خاطر نشان کرد: ۴ محصول مشمول افزایش قیمت ستاد تنظیم بازار شده است. شیر کیسه‌ای، پنیر یواف، ماست کم چرب و شیر بطری ۱.۵ درصد مشمول افزایش قیمت‌ها شده‌اند؛ کالاهای دیگر از جمله شیر پرچرب، ماست پرچرب و پنیرها تا به امروز مشمول افزایش قیمت نشده‌اند اما به‌تدریج شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

سنگچی افزود: تمامی کالاها بر اساس افزایش قیمتی که بر روی شیر خام صورت گرفته و درصد چربی بر اساس فرمول قیمت گذاری گران می‌شوند. به طور مثال ماست ۸۹ تومانی بازار ۱۲۰ هزار تومان شده است یعنی ۳۵ درصد افزایش قیمت بر این محصولات اعمال شده است. زمانی که نهاده های دامی و شیر خام افزایش پیدا می‌کند به الطبع این افزایش قیمت در بازار طبیعی است.

وی در پایان گفت: کاهش مصرف معلول عامل است که تجربه نشان داده، همواره بعد از گرانی‌ها میزان مصرف تقلیل پیدا می‌کند چرا که در این ایام هزینه‌های جانبی زیادی به خانوارها تحمیل می‌شود. از این‌رو تا حدودی فروش در همه صنوف تجربه می‌شود اما در این میان کاهش قدرت خرید مردم نیز مؤثر است و این عامل رکود بیشتری را در سال جاری بر صنف ما حاکم کرده است. معمولاً در مراحل اول گرانی‌ها، افت فروش را شاهد هستیم اما به‌مرور به حالت سابق بر می گردد.

ارسال نظر