|
کدخبر: 293653

ورود دیر هنگام دولت به شالیکوبی ها

خرید برنج دپوشده از شالیکوبی های مازندران در حالی آغاز شد که بیشتر کشاورزان دسترنج خود را با بهای اندک به دلالان و واسطه ها فروختند و باز هم مثل همیشه دولت دیر به میدان آمد.

فصل شالیکاری از نشاکاری گذشت و دولت برای خرید برنج های انبارشده در شالیکوبی ها و انبارهای کشاورزان دست به کار شد تا محصولات مانده روی دست کشاورزان را خریداری کند.

رایزنی با انجمن تامین کنندگان برنج و شرکت های زنجیره ای و بزرگ در حالی صورت گرفت که تاکنون شمار زیادی از کشاورزان محصولات و برنج های تولیدی را با قیمت ناچیزی به دلالان و واسطه ها فروخته اند تا بتوانند وام های گرفته شده از بانک ها و قرض طلبکاران را ادا کنند.

ورود برندها و فروشگاه های زنجیره ای برای خرید برنج داخلی از کشاورزان مازندران اگرچه دیر کلید خورد اما تداوم آن در سال های آتی می تواند نگرانی کشاورزان را از انباشت محصول در انبارها و جولان دلالاها کاهش دهد چرا که بسیاری از کشاورزان در فصل قبل با کمترین سود محصولاتشان را به دست واسطه ها و دلالان سپردند.

یک کشااورز شالیکار مازندرانی با بیان اینکه تولید برنج برای هر کشاورز بیش از ۷۰ هزار تومان آب می‌خورد، افزود: دسترنج مان را چند وقت پیش با کیلویی ۸۵ هزار تومان به واسطه و دلالان فروختیم.

کشاورزان نیازمند نقدینگی هستند

حسین محمد جعفری با بیان اینکه کشاورزان برای کشت و کار شالیزاری نیاز به نقدینگی دارند و آن را در ابتدای فصل کشت یا در قالب وام و یا قرض از دیگران تامین می کنند، افزود: مجبور شدم برنج را زیر قیمت به واسطه ها بفروشم تا بتوانم وامی را که از بانک دریافت کرده‌ام، پرداخت کنم.

وی با بیان اینکه ورود شرکت های زنجیره ای و دولت برای خرید محصولات برنج تا حدودی دیر بوده است، افزود: باید از همان ابتدای فصل برداشت برای ورود اقدام می‌کردند تا جلوی جولان واسطه ها و دلالان گرفته شود.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰ هزار تن برنج در انبارها و شالیکوبی های مازندران دپو شده است و شرکت های بزرگ برای خرید محصولات مازندران دست به کار شده‌اند و طبق وعده مسئولان پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته دیگر انبارهای مازندران از برنج دپوشده خالی شود.

محمد اسماعیلی یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران از ورود سازمان ها و شرکت های بزرگ زنجیره ای برای خرید برنج انبارشده استان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به پیگیری های استاندار و مسئولان استان مازندران برای جمع آوری و خریدبرنج های انبارشده برنامه ریزی شده است.

سازمان ها و شرکت های بزرگ زنجیره ای برای خرید برنج انبارشده استان وارد شدند و با توجه به پیگیری های استاندار و مسئولان استان مازندران برای جمع آوری و خریدبرنج های انبارشده برنامه ریزی شده است

وی با بیان اینکه با شرکت های بزرگ و برند برای خرید و جمع آوری برنج انبارشده کشاورزان برنامه ریزی شده است، از ورود بانک ملی برای خرید هفت هزار تن برنج کشاورزان خبر داد و گفت: شرکت های بزرگ دیگر نیز کار خرید را در دستور کار قرار داده اند و پیش بینی می شود تا دو هفته دیگر انبارها از برنج های قدیمی و پارسالی خالی شود.

وی درباره قیمت برنج ها نیز گفت: محصول براساس عرضه وتقاضا خریداری می شود زیرا قیمت های دستوری ترمز و مانع بازار است و باید بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود.

یزدان پناه یادآور شد: برای خرید برنج عوامل خرید شرکت‌های بزرگ به شالیکوبی مراجعه و محصولات را خریداری می کنند.

مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با اشاره به سال قبل در قالب کشت قراردادی مرکز تجارت برنج دو هزار تن برنج را از کشاورزان خریداری کرده است، افزود: این میزان محموله به صورت نقدی از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به موانع کشت قراردادی برنج با اظهار این که در این طرح هنوز ابزارها وزیرساخت ها تامین نشده است، افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف باید برای کشت قراردادی پای کار بیایند و تا با رفع موانع اجرای این طرح به رونق برنج کمک کند.

مدیرعامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور مستقر در آمل از رونق نسبی بازار برنج مازندران خبر داد و گفت: طبق توافق استانداری با انجمن تولید کنندگان و تامین کنندگان برنج ایران، بیش از ۱۲هزار فروشگاه زنجیره ای کشور برای خرید و فروش بازار برنج استان ورود کردند. ‎

از سال قبل کشت قراردادی برنج در شالیزارهای مازندران کلید خورد و به رغم آن که کشاورزان طبق توصیه های کارشناسان اقدام به کشت برنج پرمحصول کرده بودند اما هنگام خرید دولتی ها پا پس کشیدند و این مسئله سبب شد تا برنج روی دست کشاورزان باقی ماند. با ورود انجمن تامین کنندگان برنج ایرانی باید زیرساخت های لازم برای توسعه کشت قراردادی فراهم شود.

در سالی که گذشت تولید محصول برنج در مازندران افزایش یافت و علیرغم تلاش های صورت گرفته و برخی عوامل دخیل، متاسفانه فروش این محصول استراتژیک از سوی کشاورزان با مشکلاتی مواجه شد.

هاب صادرات صنعت برنج

استاندار مازندران گفت: زیرساخت ها در این استان برای تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب صادرات صنعت برنج در منطقه CIS آماده است.

سیدمحمود حسینی پور ضمن تاکید بر ظرفیت‌های مازندران در حوزه کشت و تولید برنج، افزود: صنعت برنج اهمیت ویژه‌ای برای استان‌های شمالی به ویژه مازندران دارد و توجه به این صنعت می‌تواند در زمینه توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی کشور اثرگذار باشد.

استاندار، تصریح کرد: صنعت برنج نیازمند توجه است و ضمن سرمایه‌گذاری برای توسعه آن باید مشکلات پیش روی آن مرتفع و آسیب‌هایی که متوجه آن شده ترمیم شود.

استاندار مازندران، تاسیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران را فرصتی مغتنم برای این بخش دانست و اعلام کرد: استانداری مازندران از برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری اعضای انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در صنعت برنج که به توسعه کیفی و کمی تولید برنج و همچنین ارتقاء بهره وری این محصول منتهی می‌شود، استقبال می کند.

وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در حوزه سیاست‌گذاری تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند در حوزه‌هایی که دولت امکان حضور و فعالیت ندارد، مسولیت را برعهده گرفته و موثر عمل کند.

همچنین به منظور ایجاد زیرساختهای لازم، حمایت اصولی و تنظیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مقرر گردید کارگروهی متشکل از اعضای انجمن و استانداری مازندران تشکیل و با دعوت از مراکز مرتبط نسبت به برگزاری جلسات اقدام شود.

مقرر شد، از سال آینده بخش خصوصی همراه با نخبگان، متخصصان و محققان این حوزه با تمرکز بر این موضوع؛ کیفیت و بهره وری تولید محصول برنج ارتقاء یابد و روش هایی دنبال شود تا از ابتدای کار به کشاورزان کمک شود.

بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار در مازندران وجود دارد که بیش از یک میلیون تن برنج در آن تولید می شود.

 

منبع: بازار

ارسال نظر