|
کدخبر: 291330 نعیمه صفری تبار

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتاق اصناف تهران مطرح شد؛

پیشنهاد مهم برای رشد تولید در ۱۴۰۲

علی توسطی گفت: کشور ما حدود ۶۰۰ هزار بنگاه کوچیک و متوسط دارد. اگر از واحدهای صنفی تولید و بنگاه های کوچک و متوسط کشور حمایت شود شک ندارم به حلقه های ارزش افزوده کمک خواهند کرد.

اصناف پیشنهاد مهم برای رشد تولید در ۱۴۰۲

در سال گذشته اصناف هم مانند دیگر بخش‌های اقتصاد مورد حمله قرار گرفت و نارضایتی را در بخش های مختلف صنف‌ها نمایان کرد. تورم و نوسان قیمت ارز بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش رو به رو کرد و در برخی از آن ها باعث تعطیل شدن کارگاه‌ها شد. رهبر انقلاب اسلامی امسال را سال «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند. گسترش نیوز در این خصوص با علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران به گفتگو پرداخته است.

علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران ضمن اشاره به راهکارهای تحقق شعار سال گفت: رهبر معظم انقلاب چندین سال متوالی شعار سال را اقتصادی نامیدند؛ به این دلیل که جنگ در حوزه اقتصاد است. ایشان پیش بینی از اتفاقات داشتند و هشدار‌های خود را دادند اما با تغییر دولت همه اتفاقات تغییر می‌کند. اگر استمرار در تحقق شعارهای سال گذشته می‌بود، شرایط امروز بهتر بود.

علی-توسطی

وی ادامه داد: شعار سال های گذشته در جهت مسائل بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و کارآفرینی، پیشرفت و توسعه اقتصادی و گسترش تولید است. همه این شعار‌ها به عنوان راهکار مناسب بود اما خروجی آن با توجه به نصف و نیمه بودن کابینه ها در دوران مختلف هیچ زمانی به جامعیت کامل نرسیده است. شاید آرمانی باشد که بگوییم باید همه کسانی که می خواهند در کشور کار مدیریتی کنند، الزاما باید دوره تفکر سیستمی ببینند تا متوجه شوند هر حرکتی که انجام میدهند، روی پهنه اقتصاد تاثیرگذار است. تاوان هر حرکت اشتباه ما را گروه ها و لایحه های مختلف می دهند و نفع اقدامات درست، به کشور و هم وطنان می رسد.

توسطی خاطر نشان کرد: امسال ما دو موضوع حائز اهمیت داریم. بحث اول در رابطه با اتفاقاتی است که از سال ۹۷ آغاز شد و در ۱۴۰۱ به اوج خود رسید و باعث نارضایتی مردم شده و کیفیت زندگی آن ها را کاهش داده است. تورم در سال ۱۴۰۱ جان‌فرسا بود. رهبر انقلاب با نگاه بهبود زندگی و برداشتن فشار از دوش آن‌ها سال را مهار تورم اعلام کردند. بحث رشد تولید همیشه بخشی از سیاست گذاری ها است. در انتها رشد تولید باعث مهار تورم می‌شود. زمانی که تولید بالا رود تورم پایین می‌آید.

رئیس اتاق اصناف تهران در بخش دیگر صحبت خود افزود: ما حدود ۶۰۰ هزار بنگاه کوچیک و متوسط در کشور داریم. اگر از واحدهای صنفی تولید و بنگاه های کوچک و متوسط کشور حمایت شود شک ندارم به حلقه های ارزش افزوده کمک خواهند کرد. صنایع بزرگ کشور ما محدود است اما صنایع کوچک حتی لجستیک صنایع بزرگ بشمار می‌روند که باید به آن‌ها توجه ویژه ای شود. رشد تولید بخش دیگر این معادله است که باید مورد توجه قرار بگیرد و امیدوارم مسئولین به فرمایشات رهبر انقلاب توجه ویژه ای داشته باشند.

نرخ ارز کمر اصناف را خم کرد

توسطی پیرامون موانع بزرگ اصناف در سال گذشته اظهار کرد: غیر قابل پیش‌بینی بودن مواد اولیه، بی‌ثباتی نرخ ارز، فرسودگی ماشین آلات، عدم دسترسی به تسهیلات و اعتبارات بانکی ارزان قیمت و مشکلات صادرات در سال گذشته تمامی اصناف را تحت تاثیر قرار داد؛ نا‌آرامی ها در سال گذشته بخشی از کیان اقتصاد بازار را نشانه گرفت. همچنین دلهره‌ها برای بازگشت کرونا در خیز جدید و تحریم های ظالمانه بخش بزرگی از بازار را در سردرگمی نگه داشت.. این اتفاقات باعث شد ما در بحث عرضه و تقاضا و رضایت مندی مردم نتوانیم به نقطه تعادل برسیم.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با توجه به سیاست های جدید در سال جدید در بخش دیپلماسی فرا مرزی و بهبود روابط، در بحث اقتصاد تسلی پیدا کند و شرایط را برای مردم کشور مطلوب کند. باید توجه داشت که برخی از کالاها هم به دلیل این که کشور تحریم است و آن کالا در داخل وجود ندارد و یک ماده یا وسیله حیاتی محسوب می شود، ناگزیر هستیم به صورت قاچاق وارد کنیم.مسئولان امر باید توجه داشته باشند که نباید این کالاها را در زمره کالاهای قاچاق قرار دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها