|
کدخبر: 289829

با انواع قفل کمد باشگاهی آشنا شوید

اصناف با انواع قفل کمد باشگاهی آشنا شوید

قفل کمدی آن هم از نوع هوشمندش، نوعی قفل الکترونیکی است که برای باز و بسته کردن آن نیازی به استفاده از کلید ندارید. این محصولات علاوه بر امنیت بالا، بسیار کاربردی هستند و هر کسی می‌تواند فارغ از مهارت‌ها و توانایی‌هایش از آنها استفاده کند.

طیف متنوعی از این محصولات در بازار وجود دارد که هر کدام بر اساس مکانیزم متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند. در ادامه این مقاله چند نمونه از بهترین قفل‌های باشگاهی را به شما معرفی خواهیم کرد.

قفل رمزی

قفل هوشمند صفحه کلیددار قفلی است که می‌توان با استفاده از صفحه کلید عددی متصل به سیستم مرکزی دستگاه به جای کلید آن را باز کرد. این قفل‌ها می‌توانند هم با باتری و هم با برق شهری کار کنند. قفل‌های رمزی تطبیق‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر قفل‌های باشگاهی دارند و باز کردن آنها بدون کلید راحت‌تر است.

گرچه بسیاری از آنها با کلید مکانیکی نیز قابل باز شدن هستند؛ اما اکثر افراد ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از کلید، قفل کمدی را با وارد کردن رمز باز کنند. برخی از قفل‌های صفحه کلیددار یا رمزی امکان تعریف چندین کد سفارشی را به کاربر می‌دهند؛ بنابراین مدیران مجموعه‌های ورزشی می‌توانند به راحتی برای هر ورزشکار یک کد اختصاصی در حافظه دستگاه وارد کرده تا ورزشکاران سانس‌های مختلف بتوانند از یک کمد در ساعات گوناگون استفاده کنند؛ بدون اینکه امنیت وسایل شخصی خود را به خطر می اندازند.

قفل کارتی

قفل‌های کارتی هوشمند مخصوص کمدهای باشگاهی مجهز به جدیدترین فناوری RFID بوده و آن را با یک سیستم قفل الکترونیکی انعطاف‌پذیر ترکیب کرده‌اند.

این قفل‌ها هم برای درب‌های ساختمانی و هم برای درب‌های کمدی کارایی دارند. اکثر این محصولات با هدف سهولت در استفاده و امنیت بیشتر وسایل ورزشکاران طراحی شده و کاربران می‌توانند بدون تماس کارت با اسکنر دستگاه درب را باز کنند.

قفل‌های کارتی امنیت بالایی دارند و برای رفع مشکلاتی که معمولا با نصب قفل‌های مکانیکی کلیددار روی درب کمدهای باشگاهی ایجاد می‌شوند عالی هستند.

در طراحی این محصولات از فناوری حفاظت از شناسه منحصربه‌فردی استفاده شده است که از کپی‌برداری از کارت‌های فعال دستگاه جلوگیری می‌کند و امکان ساخت کارت تقلبی برای دستگاه را به صفر نزدیک می‌کند. علاوه بر این با قابلیت کنترل دستگاه مدیریت مجموعه می‌تواند به سرعت و به راحتی تشخیص دهد که کدام کارت‌ها برای دسترسی به داخل کمدها در چه زمانی و توسط کدامیک از اعضای باشگاه استفاده شده‌اند.

این قفل‌ها برای نصب بر روی کمدهای شخصی اعضا باشگاهای ورزشی، استخرها و... کاربرد دارند. استفاده از قفل‌های کارتی آنقدر ساده است که هر کسی در هر سنی می‌تواند به راحتی از آنها استفاده کند. این محصولات دارای بدنه مکانیکی قوی و قابل اعتماد هستند و قطعات الکترونیکی آنها نیز بسیار دقیق برنامه‌ریزی شده است. در تولید این قفل‌های جدید از استانداردهای متعددی پیروی شده که مخصوص تولید قفل‌های الکترونیکی هستند.

قفل-کمد

قفل اثر انگشتی

با استفاده از قفل‌های باشگاهی اثرانگشتی دیگر نیازی نیست که نگران گم کردن یا شکستن کلیدها توسط ورزشکاران باشید. این قفل‌ها با استفاده از اسکن اثر انگشت اعضای باشگاه باز شده و نیاز به هیچ کلید مکانیکی ندارند.

فقط کافیست که در زمان پرداخت حق عضویت و ثبت نام در باشگاه، اثر انگشت ورزشکاران در سیستم مرکزی دستگاه ثبت شود. این کلیدها را می‌توان طوری تنظیم کرد که فقط برای یک محدوده زمانی خاص فعال باشند. بنابراین هر زمان که اعضا حق عضویت خود را پرداخت نکنند؛ امکان استفاده از کمدهای باشگاه را ندارند.

مقایسه قفل‌های باشگاهی اثر انگشتی (بیومتریک) و قفل‌های رمزی

هک کردن قفل‌های هوشمندی که بر اساس یک شاخص بیومتریک فعال می‌شوند دشوار است؛ اما اگر قفل رمزی بر اساس فناوری استاندارد و دقیقی طراحی نشده باشد؛ حدس زدن رمزش کاری شدنی است. این بدان معناست که انتخاب رمز عبور پیچیده برای قفل از اهمیت بالایی برخوردار است.

اثر انگشت پرکاربردترین شاخص بیومتریک است که بیشتر برای طراحی و تولید این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند دسترسی سریع به داخل فضای کمد را برای ورزشکاران فراهم کند.

دستگاه‌هایی که هم صفحه کلید دارند و هم مجهز به اسکنر اثر انگشت هستند؛ بسیار بهتر از محصولاتی هستند که فقط مجهز به یک مکانیزم شده‌اند. در این شرایط اگر به هر دلیلی مثل عرق کردن یا مرطوب بودن انگشتان دست نتوانید قفل را با انگشت خود باز کنید؛ این فرصت را دارید که رمز عبور را روی صفحه کلید دستگاه شماره‌گیری کرده و درب کمد را باز کنید. این نکته مهم را فراموش نکنید که همیشه گذرواژه‌هایی که به راحتی قابل حدس زدن هستند مانند 1111 یا 1234، یک خطر امنیتی بزرگ محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود که از به کار بردن آنها اجتناب کنید.

در حالی که کپی‌برداری از یک شاخص بیومتریک مانند اثر انگشت دشوار است؛ حدس زدن رمزهای عبور ساده آنقدرها که فکر می‌کنید برای هکرهای حرفه‌ای کار پیچیده‌ای نیست. به همین دلیل مهم است که خیلی به یک مکانیزم دسترسی برای حفظ امنیت وسایل شخصی خود اعتماد نکنید و قفلی را برای کمدهای باشگاهی انتخاب کنید که مجهز به حداقل 2 مکانیزم است.

 در این حالت ورزشکاران می‌توانند برای حفظ امنیت بیشتر هم یک رمز عبور منحصربه‌فرد برای دستگاه تعریف کرده و هم اثر انگشت خود را به حافظه آن بسپارند. استفاده از رمزهای بیومتریک این امتیاز اضافه را دارد که با استفاده از آنها دیگر نیازی به تایپ کردن رمز عبور برای هر بار ورود به سیستم ندارید. بنابراین حتی اگر یک رمز عبور طولانی و پیچیده انتخاب کنید؛ برای شماره‌گیری آن روی صفحه کلید کمتر با دردسر مواجه خواهید شد.

قفل-کمد۲

آیا قفل اثر انگشتی بهتر از قفل رمزی است؟

این را همه می‌دانند که هک کردن پسورد راحت‌تر از حدس زدن شاخصه‌های بیومتریکی است. اما در مقابل پسورد اغلب قفل‎‌های باشگاهی را خیلی راحت‌تر و در زمان کوتاه‌تری می‌توانید تغییر دهد. این در حالی است که برای تغییر اثر انگشت ثبت شده روی قفل باشگاهی اثر انگشتی نیاز به زمان بیشتری دارید. البته اکثر قفل‌های باشگاهی جدید و استاندارد مجهز به هر دو این مکانیزم‌ها هستند. از جمله مهم‌ترین مزایای قفل‌های باشگاهی اثر انگشتی عبارتند از:

  • این قفل‌ها می‌توانند یک لایه امنیتی بین شما و شخصی که در تلاش است به قفل نفوذ کند ایجاد کنند.
  • باز و بسته کردن درب کمد به کمک آنها خیلی سریع‌تر و راحت‌ تر است. ضمن اینکه در مقایسه با قفل‌های رمزی لازم نیست برای استفاده از آنها چیزی را به خاطر بسپارید یا کلیدی را فشار دهید.
  • هک کردن قفل‌های بیومتریک از هر نوعی که باشند؛ به ویژه آنهایی که با اسکن چهره، عنبیه چشم یا صدا مراحل احراز هویت را انجام می‌دهند کار سختی است و این محصولات به طور بالقوه ایمن‌تر و قوی‌تر از قفل‌های رمزی هستند.

با این وجود در حال حاضر روش دسترسی به کمک رمز عبور بهترین جایگزین برای قفل‌هایی است که روند شناسایی را بر اساس شاخصه‌های بیومتریک انجام می‌دهند. بنابراین حتی اگر همیشه از اسکنر اثر انگشت برای باز کردن قفل درب کمدها استفاده می‌کنید؛ تعریف کردن یک رمز عبور پیچیده نیز اهمیت دارد.

در این حالت اگر شخصی بخواهد به داخل کمد باشگاهی شما دسترسی داشته باشد؛ باید دو مکانیزم را هک کند. به همین خاطر است که همیشه توصیه می‌شود که از انتخاب یک رمز عبور ضعیف و قابل حدس تا جایی که می‌توانید اجتناب کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها