|
کدخبر: 288385 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتاق اصناف تهران؛

با ارزان‌فروشان برخورد می‌کنیم

علی توسطی: همان‌طور که گران فروشی تخلف است به همان میزان ارزان فروشی بیش از اندازه هم به دلیل برهم زدن نظم بازار مشکل ساز است و طبق قانون با آن ها برخورد می‌شود و اگر در این زمینه بین واحد صنفی و اتحادیه مربوطه مشکلی ایجاد شود، برای بررسی بیشتر به اتاق اصناف مراجعه خواهند کرد.

اصناف با ارزان‌فروشان برخورد می‌کنیم

حال و هوای بازار و خیابان ها با نزدیک شدن به شب عید تغییر کرده است. وضعیت نامناسب اقتصادی مردم باعث شده مردم دیگر تمایلی به خرید لباس از مغازه ها نداشته باشند البته باید به این نکته توجه کرد که شاید جیب آن ها جوابگوی خرید از مغازه های شیک نباشد. با عبور از خیابان های معروف مانند ولیعصر حتما چشمتان به دست فروش هایی می‌خورد که از قضا دور آن ها شلوغ است و مردم در حال خرید هستند.

 قطب مخالف آن ها مغازه های روبه روی دست فروشان هستند که از خلوتی زیاد، فروشنده آن دم در ایستاده و به خرید مردم از دستفروش ها نگاه می‌کند تا جایی که بیشتر مغازه ها کارگر استخدام می کنند تا در این روز ها اجناسشان را در خیابان ها به فروش برسانند. البته قیمت این دست فروش ها دست کمی از خود مغازه ندارد و حسابی جیب مردم را خالی می کنند و افراد هم با خوشحالی از این که جنس خود را با قیمت مناسب خریده اند به خانه خود باز می گردند.

مغازه ها برای عقب نماندن از این قائله شروع به تخفیف گذاشتن های واقعی و برخی غیر واقعی می کنند تا از بازار شب عید بی نصیب نمانند. بیشتر اجناس تخفیف خورده مخصوص لباس های زمستانی است که با تغییر فصل بر دست فروشنده می ماند. برای این تخفیف ها نظارتی وجود دارد که باید به آن توجه شود. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر پیرامون زمان حراج و مجوزهای لازم با علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص دریافت اخذ مجوز برای حراج های آخر سال، گفت: هر واحد صنفی که تصمیم به برگزاری حراج دارد، براساس مفاد قانون نظام صنفی باید با اتحادیه مربوطه مکاتبه کند. اتحادیه مربوطه نمونه‌ کالا، قیمت‌ خرید و قیمت‌های متعارف بازار را بررسی و در نهایت تخفیف مدنظر فروشنده را تایید می‌کند.

علی-توسطی

وی پیرامون زمان حراج خاطر نشان کرد: زمان تخفیف باید مشخص باشد؛ واحد صنفی مربوط باید مدت زمانی را که مایل به برگزاری حراج است را اعلام و در صورتی که مدت ‌زمان اعلام‌شده تمام شود و واحد صنفی هنوز به حراج خود ادامه دهد، با آن برخورد خواهد شد. زمان برگزاری حراج بر عهده خود واحد صنفی است. البته در برخی از ایام نباید مجوز حراج داده شود که توسط اتحادیه مربوطه بررسی می‌شود.

 با ارزان فروشان برخورد قانونی می‌شود

رئیس اتاق اصناف افزود: همان‌طور که گران فروشی تخلف است به همان میزان ارزان فروشی بیش از اندازه هم به دلیل برهم زدن نظم بازار مشکل ساز است و طبق قانون با آن ها برخورد می‌شود و اگر در این زمینه بین واحد صنفی و اتحادیه مربوطه مشکلی ایجاد شود، برای بررسی بیشتر به اتاق اصناف مراجعه خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری حراج‌های پایان فصل در همه کشورها بیان کرد: در کشورهای مختلف حراج‌های پایان فصل برگزار می‌شود و ما هم گاهی در اطرافیان خود شاهد این موضوع هستیم که برای استفاده از حراج‌های پایان فصل به سایر کشورها سفر می‌کنند.

لازم به ذکر است که براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۴ قانون نظام صنفی، هر واحد صنفی قبل از حراج یا فروش فوق‌العاده مکلف است مدارکی شامل فهرست کلیه کالاهای موردعرضه در واحد صنفی، فاکتور خرید یا مدارکی دال بر قیمت‌های تمام‌شده، فهرست قیمت‌های متعارف در حال فروش عادی، تعیین درصد تخفیف نسبت به نرخ فروش کالا در زمینه فروش فوق‌العاده کالا و لیست نرخ کالا پس از کسر تخفیف را همراه درخواست حراج یا فروش فوق‌العاده با ذکر تاریخ پیشنهادی برای حراج یا فروش فوق‌العاده کالا، برای اخذ مجوز به اتحادیه مربوط و در صورت نبود اتحادیه به مجمع امور صنفی ذی‌ربط تسلیم کند. اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی نیز موظفند حداکثر ظرف مدت یک هفته نسبت به صدور مجوز حراج یا فروش فوق‌العاده کالا برای متقاضیان اقدام و در صورت عدم موافقت مراتب را با ذکر دلایل قانونی به متقاضی اعلام کنند. در صورتی که واحد صنفی بدون دریافت مجوز از اتحادیه و در صورت نبود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذی‌ربط اقدام به حراج یا فروش فوق‌العاده مرتکب تخلف صنفی شده و طبق قانون و مقررات نظام صنفی با وی برخورد می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    ارزان فروشی مشگل نداره بی خود میکنه اتحا دیه جلوی ارزان فروش را‌ بگیره شایدم جیب خودشان پره این حرفا را میگه

  • ناشناس ارسالی در

    شاید یکی بخوادجنسشومجانی بده برخورد میکن ید...دزدها ومفسدها ازادورها هستن ارزون ف روشابرخوردجدی .....عجب سیاستی شده ایرانی گشنه حکومت پابرجا

  • فرزند روح الله ارسالی در

    تيتر بزرگ با نام برخورد با ارزان فروشي ض ربه مهلك به خدمات دولت است .(متن سنگين د شمن در ايام خريد مردمي كه با تحريمها دست وپنجه نرم ميكنند نه مردمي كه باپرل محرو مان بدنبال سفرهاي اروپايي وامريكايي هستن )اگر جدايي مردم ودولت را رقم ميزنيد ،مر دم از شما بصيرترندهرچند كمتر بخورند وبپو شند.شما نگران مردم محروم ورساننده شما به كرسي هاي ....به نام مجمع اصناف و...هستي د يا حامي گرانفروشان ودزدان ،خيلي هنرمند ومسئوليد برويد وضعيت اسفناك توليدكنندگا ن وواردكنندگان غرب گرا ومدولباس غربي رو ببينيد ومانع غارت فرهنگ اصيل ايراني اسلا مي شويد ،البته كه بهاييها ونفوذيها قويتر ند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها